• شنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401121308995
  • خبرنگار : 50037

فرماندار رزن:

طرح توسعه واحدهای بزرگ صنعتی رزن در حال اجراست

طرح توسعه واحدهای بزرگ صنعتی رزن در حال اجراست

ایسنا/همدان فرماندار شهرستان رزن از در حال اجرا بودن طرح توسعه واحدهای بزرگ صنعتی این شهرستان خبر داد.

علی‌اصغر غفاری‌آثار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که از سال گذشته پیگیر آن بوده ایم و با جدیت ورود پیدا کردیم، بحث طرح توسعه واحدهای تولیدی بزرگ شهرستان بوده که دارای شرایط و توان مالی خوبی هستند و از آنها خواسته‌ایم نسبت به طرح توسعه خود اقدام کنند.

وی افزود: در همین ارتباط یکی از مجموعه های بزرگ شهرستان واحد پنیرسازی شهرستان بوده که در حال حاضر در زمینه تولید پودر پنیر فعالیت دارد و صددرصد تولیدات آن صادراتی است و بیشتر تولیدات این واحد به اروپا صادر می شود.

غفاری‌آثار تصریح کرد: این کارخانه بزرگ تولید پودر پنیر با ۷۰۰۰ مترمربع احداث سوله جدید در حال توسعه کارخانه خود بوده و در همین ارتباط ۵۴ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای آن درنظر گرفته‌ایم.

وی مجموعه کارخانه سیمان اکباتان با ظرفیت تولید روزانه ۳۹۰ تن سیمان سفید را یکی دیگر از مجموعه های بزرگ شهرستان برشمرد و اظهار کرد: سرمایه گذار این کارخانه هم در حال توسعه طرح خود و احداث کارخانه سیمان دیگر مشابه همان کارخانه است که افتتاح طرح توسعه آن برای ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم به همراه خواهد داشت.

پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی طرح توسعه کارخانه سیمان اکباتان رزن

فرماندار رزن با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی طرح توسعه کارخانه سیمان رزن گفت: از محل سفر ریاست جمهوری برای این واحدهای اقتصادی بزرگ ۶۰۰ میلیارد تسهیلات درنظر گرفته شده که ۴۰۰ میلیارد تومان آن به طرح توسعه کارخانه سیمان اکباتان شهرستان اختصاص دارد.

آغاز احداث ۱۷ کارخانه طی هشت سال در شهرستان رزن

فرماندار رزن با بیان اینکه در هشت سال گذشته در شهرستان رزن تنها دو کارخانه در شهرک صنعتی شهرستان توسط یکی از سرمایه‌گذاران احداث شده بود، افزود: طی هشت سال ساخت و احداث ۱۷ کارخانه در شهرستان آغاز شده است که از این تعداد واحدها پنج کارخانه در دهه مبارک‌فجر امسال افتتاح شد.

وی تصریح کرد: کارخانه ساخت و تولید شلینگ و قطعات خودرو با ۱۶ نفر اشتغال و با ۲۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری، واحد ساخت و تولید آسانسور با ۲۰ نفر اشتغال و با ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، کارخانه یونولیت و مصالح ساختمانی با شش نفر اشتغال و واحد تولید کودهای کشاورزی با چهار نفر اشتغال، کشتارگاه ماکیان الوند پنج واحد صنعتی بود که در دهه مبارک فجر در شهرک صنعتی شهرستان به بهره‌برداری رسید.

این مقام مسئول با اشاره به افتتاح کشتارگاه ماکیان الوند رزن در دهه فجر با استفاده از ۵۶ میلیارد تومان تسهیلات بانکی یادآور شد: کشتارگاه ماکیان الوند رزن به عنوان پنجمین کشتارگاه طیور استان بوده که این واحد خاص شهرستان چرخه کشتار گوشت مرغ غرب کشور را تأمین می‌کند ضمن اینکه این طرح از سال ۸۹ باقیمانده بود و طی یک سال گذشته با مرتفع شدن مشکلات تسهیلات بانکی آن وارد چرخه تولید شد.

وی مجموع کارخانه‌های موجود شهرک صنعتی این شهرستان را ۲۶ واحد برشمرد و افزود: در حال حاضر در شهرک صنعتی شش کارخانه در حال اجرا بوده و علاوه بر آن ۱۱ کارخانه در تعطیلی به سرمی بردند که شش واحد دوباره وارد چرخه تولید شده و پنج واحد تعطیل نیز برای احیاء مجدد در دست پیگیری هستند ضمن اینکه هفت کارخانه نیز در خارج از شهرک صنعتی در دست احداث است.

غفاری‌آثار همچنین با اشاره به ورود جدی به حوزه توسعه گلخانه های سطح شهرستان در طول یک سال گذشته گفت: شهرستان رزن در چند سال گذشته تنها دارای ۲۲ هکتار گلخانه بود که با تأکید استاندار برای ورود جدی به حوزه توسعه گلخانه ها ۱۱ هکتار گلخانه به سطح گلخانه های شهرستان اضافه شد ضمن اینکه برای توسعه هر چه بیشتر سطح گلخانه های شهرستان پروانه ۴۲ هکتار گلخانه دیگر نیز دریافت شده و منتظر ابلاغ تسهیلات تبصره ۱۸ بوده و ۹۱ هکتار هم در حال پیگیری برای دریافت پروانه تأسیس است.

افزایش سطح گلخانه‌های رزن به ۲۰۰ هکتار تا پایان دولت سیزدهم 

وی افزود: قصد داریم تا انتهای دولت اگر بانک ها به تعهد خود به خوبی عمل کنند سطح گلخانه های این شهرستان به ۲۰۰ هکتار افزایش یابد که با افزایش این میزان گلخانه برای ۱۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم در حوزه گلخانه‌های شهرستان ایجاد خواهد شد.

فرماندار شهرستان رزن گفت: تکمیل چرخه ها و تولیدات گلخانه ای از دیگر مواردی است که ورود جدی داشته ایم و در این ارتباط سرتینگ، جمع آوری و صادرات محصولات گلخانه ای توسط سرمایه گذار بخش خصوصی با اشتغال ۱۶ نفر در شهرستان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه بخش نهاده دامی را برای شهرستان پیگیری کردیم، ادامه داد: با پیگیری لازم در حال حاضر دو واحد خوراک دام در سطح شهرستان در حال احداث بوده که راه اندازی آن مشکلات نهاده دامی و چرخه تولید اقتصاد و اشتغال شهرستان را حل می کند.

غفاری‌آثار با اشاره به وسعت ۱۱۰۰ کیلومتری بخش سردرود رزن با ۴۰ هزار نفر جمعیت نیز خاطرنشان کرد: سال ۷۴ مصوبه‌ای از ناجا مبنی بر احداث پاسگاهی در بابانظر واقع در بخش بقراطی داشتیم که این مصوبه مربوط به سال ۷۴ با پیگیری انجام شده در سال جاری محقق شده و این پاسگاه به عنوان یکی از مطالبات چندین ساله مردم شهرستان به زودی افتتاح می‌شود.

فرماندار شهرستان رزن در رابطه با ارتقاء دهستان بقراطی به بخش بیان کرد: این مصوبه به هیأت دولت ارسال شده و منتظر مصوبه هیأت دولت است که یک بخش دیگر به بخش‌های شهرستان اضافه شود.

اختصاص ۱۳۰ میلیارد اعتبار از محل سفر به پروژه کریدور شمالی استان

وی همچنین با اشاره به پروژه کریدور شمال استان اظهار کرد: این طرح از پروژه های سال ۸۹ بوده که تنها دارای ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی است و از محل مصوبات سفر به این پروژه ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است. 

وی با بیان اینکه در حوزه بیمارستان و حوزه بهداشتی اتفاقات خوبی در شهرستان در حال انجام است، یادآور شد: از محل اعتبارات سفر به بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی شهرستان ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار و برای تخریب و بازسازی درمانگاه شبانه روزی سرتجین هشت میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده ضمن اینکه درمانگاه روستای ملابداق با هشت میلیارد اعتبار از محل سفر با پیشرفت ۹۰ درصد در آستانه تکمیل بوده و درمانگاه روستای چایان با ۳۰ درصد پیشرفت در حال اجراست و اورژانس روستای غینجریه نیز ۱.۵ میلیارد تومان از محل سفر دارای اعتبار است.

افتتاح پست برق ۶۳ مگاواتی رزن تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۲

نماینده عالی دولت در شهرستان رزن در ادامه خاطرنشان کرد: در رابطه با برق شهرک صنعتی و برق کل شهرستان دارای مشکل بودیم که با پیگیری لازم قول داده شده یک پست ۶۳ مگاواتی برای شهرستان ایجاد شود که این پست برق در پایان سال ۱۴۰۲ افتتاح می‌شود ضمن اینکه این طرح از محل سفر هم دارای اعتبار است.

غفاری‌آثار در بخش دیگری با اشاره به ۱۷ نقطه حادثه خیز در سطح شهرستان رزن تصریح کرد: با توجه به آمار بالای تصادفات منجر به فوت در شهرستان رزن اصلاح این نقاط حادثه خیز از نیازهای شهرستان به شمار می‌رفت که با اعتباری افزون بر ۲۰ میلیارد تومان از ۱۷ نقطه حادثه خیز سطح شهرستان ۱۱ نقطه اصلاح شده و شش نقطه دیگر باقی مانده که باید اصلاح شود.

وی همچنین با اشاره به در حال انجام بودن پروژه ورودی و خروجی شهرهای رزن و دمق از محل اعتبارات سفر و سایر محل اعتبارات خاطرنشان کرد: شهرستان رزن در سطح کشور تنها شهرستانی بود که دفن شهید گمنام نداشت و با پیگیری لازم در سال جاری این مطالبه مردم رزن محقق شد.

اختصاص ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرستان رزن طی یک سال گذشته

وی همچنین با اشاره به اختصاص ۲۰ میلیارد اعتبار برای پروژه استخر بانوان و اختصاص ۱۲ میلیارد اعتبار به پروژه نیمه کاره ۱۲ ساله استخر دانش آموزی شهرستان از محل اعتبارات سفر اظهار کرد: طی یک سال گذشته ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای شهرستان رزن اعلام شده است که از این میزان اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر، ۶۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی و تملک دارایی‌ها و ۶۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ بوده ضمن اینکه مصوبات سفر به صورت سه ساله خواهد بود.

فرماندار شهرستان رزن ادامه داد: قبل از بارش برف در کل ۸۴ روستای سطح شهرستان کار عمرانی در حال اجرا بود و شهرستان رزن به یک کارگاه عمرانی بزرگ تبدیل شده بود که به طور قطع با مساعد شدن مجدد شرایط جوی پروژه های عمرانی سطح شهرستان فعال می‌شوند.

غفاری‌آثار با بیان اینکه در ۵۵ روستا کانال آبرسانی، ۲۵ روستا قنوات و در ۲۲ روستا بحث آسفالت و بهسازی معابر قبل از بارش برف در حال اجرا بود، افزود: در سال جاری ۲۷ میلیارد تومان در بحث آسفالت معابر روستاهای شهرستان کار انجام شده است.

وی در رابطه با آب شرب شهرستان نیز اضافه کرد: سال گذشته در رابطه با آب شرب، هفت روستا دارای مشکل بودند که در سال جاری مشکل آنها مرتفع شد و حل مشکل روستای باقی مانده نیز در حال پیگیری است. 

فرماندار شهرستان رزن همچنین با اشاره به حوزه دانش بنیان شهرستان یادآور شد: در حوزه دانش بنیان دارای ۱۷ واحد دانش بنیان با ۶۰ نفر اشتغال بودیم که این تعداد واحدها در حال افزایش به ۴۰ واحد هستند.

ظرف دو سال آینده هیچ کس در رزن بدون مسکن نیست

وی در ادامه با اشاره به حوزه مسکن شهرستان رزن گفت: در حوزه شهر رزن، دمق و روستاهای شهرستان زمین لازم برای ساخت مسکن مهیا شده است و ظرف دو سال آینده در شهرستان رزن هیچ کس بدون مسکن نخواهد بود مگر اینکه خودش نخواهد.

وی اظهار کرد: پروژه تعاونی مسکن ایثارگران با ۲۷۰ عضو مربوط به سال ۶۷، پروژه تعاونی مسکن بهداشت و درمان با ۳۰۰ عضو مربوط به سال ۸۲ و پروژه تعاونی مسکن فرهنگیان با ۶۰۰ عضو مربوط به سال ۸۶ از جمله پروژه های باقی مانده از سال های گذشته در حوزه مسکن بود که طی یک سال گذشته با پیگیری لازم و مرتفع شدن مشکل این تعاونی ها و دریافت کمیته فنی و ماده پنج آنها در مجموع ۱۱۰۰ قطعه زمین در این حوزه آماده ساخت و ساز شده است.

غفاری‌آثار تصریح کرد: اگر هر قطعه از زمین‌های این تعاونی ها در سه طبقه احداث شود، ۳۶۰۰ واحد مسکن احداث خواهد شد که براساس شاخص های موجود ما دیگر نیاز به تملک زمین برای طرح نهضت مسکن ملی نداشتیم اما در این رابطه بسنده نکردیم و برای طرح نهضت ملی مسکن ۷۵ هکتار به محدوده شهر رزن و ۴۷ هکتار به محدوده شهر دمق الحاق شد.

فعلاً ساخت و ساز طرح نهضت ملی مسکن آغاز نشده 

وی ادامه داد: رزن نخستین شهرستان استان بوده که در سال گذشته نسبت به الحاق زمین برای طرح نهضت ملی مسکن اقدام کرده است و نخستین شهرستان بودیم که براساس نیاز مردم براساس شاخص هایی که راه و شهرسازی و دولت تعریف کرده بود، به تمام‌نیاز متقاضیان که مبالغ مد نظر را واریز کرده بودند ظرف شش ماه زمین لازم برای این طرح تحویل آنان شد اما فعلاً ساخت و ساز آغاز نشده است. 

غفاری آثار همچنین با اشاره به یکی از اقدامات انجام شده و منحصربفرد در شهرستان رزن گفت: در سال ۸۱ با زلزله‌ای که در شهرستان رزن اتفاق افتاد، تعداد ۲۳۵ واحد مسکن در خارج از محدوده برخی از روستاهای این شهرستان احداث شد که برای حل مشکل این تعداد واحد خارج از محدوده مشکل این واحدها را به عنوان موضوع "نارضایتی اجتماعی "مطرح و از طریق شورای تأمین موضوع را حل کردیم.

وی با اشاره به کار ویژه و استثنایی انجام شده در این رابطه خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل مجوز این واحدها را از کمیته فنی بنیاد مسکن استان دریافت کرده و کمیته فنی بنیاد مسکن استان نیز در فرمانداری شهرستان مستقر شد و اجازه گرفتیم دهیاران و شوراهای این روستاها بتوانند یک تا ۱۰ هکتار براساس نیاز روستا بدون درنظر گرفتن چهارچوب و ضوابط جاری موجود به روستای خود الحاق کنند.

غفاری‌آثار بیان کرد: اگر بخشداری‌، دهیاران و شوراهای روستاهای شهرستان نسبت به این موضوع جدی ورود پیدا کنند به طور قطع اتفاق نادر و بزرگ و منحصربفردی در شهرستان بوده و از این محل اگر ۱۰ هکتار به زمین محدوده روستاها اضافه کنند، ۳۰ درصد از زمین در اختیار دهیار قرار می‌گیرد و دست دهیار در این رابطه باز خواهد بود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در همین رابطه یکی از روستاهای شهرستان به عنوان روستای پایلوت انتخاب شد و از همین محل با اعتباری افزون بر چهار میلیارد توسط دهیار و پنج میلیارد نیز از محل غیررایگان موفق شدیم تمام این روستای پایلوت را آسفالت کنیم.

فرماندار شهرستان رزن همچنین گفت: یکی دیگر از کارهای ویژه که طی یک سال گذشته ورود جدی در رابطه با آن داشته‌ایم، ساخت و ساز روستاهای معیشت محور بوده که با اجرای این طرح در یک سال اخیر بیش از ۸۰۰ نفر در داخل روستاهای شهرستان اشتغال محقق شده و در محدوده روستا و یا در جوار روستا واحدهای اشتغال کوچک از جمله جوراب بافی، لاستیک سازی موزائیک سازی و صنایع تبدیلی کوچک ایجاد کرده و یا در حال شکل گرفتن هستند.

غفاری‌آثار با اشاره به توافق نامه ۳۰ میلیارد تومانی شهرستان رزن با بنیاد علوی برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی با نرخ چهار درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله در ۲۰شاخه مختلف، خاطرنشان کرد: طی یک‌ماه گذشته برای استفاده از این تسهیلات برای افراد نیازمند و دهک پایین که تحت پوشش نهادهای حمایتی نبوده و فاقد شغل و دارای گواهینامه مهارت هستند، از ۳۰ میلیارد توافق‌نامه منعقد شده تاکنون بیش از هشت میلیارد ثبت نام انجام گرفته است.

وی همچنین بیان کرد: دولت اعلام کرده است برای کسانی که فرزند سوم و چهارم آنها بعد از تاریخی که ابلاغ شده، متولد شود، زمین رایگان خواهد داد که شهرستان رزن در این رابطه نیز آمادگی لازم را دارد.

قصد داریم به تمام نیازمندان زمین بدهیم

غفاری‌آثار افزود: در زمینه مسکن قصد داریم به تمام نیازمندان شهرستان نیز زمین بدهیم و با این اقدام صاحبخانه شوند که در همین رابطه در حال حاضر ۲۸۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در شهرستان شناسایی و احصاء شده که امکان صاحبخانه شدن را با شرایط موجود ندارند.

وی گفت: برای خانه دار شدن این خانوارها بنیاد مسکن به این خانواده ها تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۲ ساله و با نرخ سود پنج درصد پرداخت می کند و علاوه بر آن بنیاد علوی ۶۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و کمیته امداد نیز ۸۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض می‌دهد و با چنین روندی ظرف دو سال آینده در شهرستان رزن هیچ خانواده‌ای بدون مسکن نخواهد بود.

غفاری‌آثار همچنین بیان کرد: شهرستان رزن در رابطه با سهمیه مقاوم سازی مسکن روستایی در سال جاری دارای ۵۲۶ سهمیه بوده که تاکنون ۷۰ درصد آن جذب شده است. 

وی با اشاره به پروژه های عمرانی شهرستان رزن اظهار کرد: در رابطه با تمامی پروژه های عمرانی شهرستان از محل سفر ریاست جمهوری اتفاق بسیار خوبی افتاد ضمن اینکه شاخصی که برای اختصاص اعتبار از محل سفر برای پروژه‌ها تعریف شده بود، بر مبنای پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد بود و شهرستان رزن در این ارتباط تنها یک پروژه بالای ۵۰ درصد داشت اما با پیگیری لازم به تمامی پروژه های عمرانی شهرستان اعتبار اختصاص داده شد.

اختصاص ۹۰۰ میلیارد اعتبار از محل سفر به پروژه‌های عمرانی رزن

غفاری‌آثار از اختصاص ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری برای پروژه‌های عمرانی شهرستان رزن خبر داد و گفت: تخصیص این‌ میزان اعتبار به صورت سه ساله بوده و در صورت تخصیص این میزان اعتبار تمامی پروژه های عمرانی شهرستان طی مدت فوق تکمیل خواهد شد و هیچ پروژه ناتمام و رها شده نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: از این میزان اعتبار اختصاص داده شده از محل سفر به شهرستان رزن ۶۰۰ میلیارد تومان براساس شاخص های سازمان برنامه و بودجه به کل پروژه های به نام و قدیمی و باقی مانده شهرستان و ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت گلوبال در حوزه های مختلف ادارات و مجموعه های این شهرستان از جمله دستگاه های بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و آموزش و پرورش و جهادکشاورزی اعتبار اختصاص داده شده است.

تحقق ۱۱۶ درصدی سهمیه تعهد شده اشتغال رزن با ضریب ۱۰۰ درصدشغل

وی در ادامه با اشاره به حوزه اقتصاد و اشتغال شهرستان رزن گفت: تعهد اشتغال امسال استان همدان ۲۳ هزار و ۵۸۹ نفر بوده که ۱۳۵۵ نفر به سهمیه اشتغال رزن اختصاص داشت و تاکنون ۱۱۶ درصد از سهمیه تعهد شده شهرستان با ضریب ۱۰۰ درصد اشتغال واقعی محقق شده و دارای پرونده تأمین اجتماعی و بیمه هستند و این شهرستان در تحقق سهمیه تعهد شده اشتغال استان در حال حاضر پیشرو است.

رزن پایلوت اجرای پروژه "رزن دوستدار خانواده"

فرماندار شهرستان رزن در رابطه با حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرستان هم بیان کرد: در این رابطه سال گذشته یک پروژه با عنوان "رزن دوستدار خانواده" را تعریف کردیم که این پروژه حول محور تنظیم جمعیت و فرزندآوری بوده و موارد آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و خودکشی نیز در آن دیده شده است.

وی با بیان اینکه به عنوان پایلوت این پروژه در شهرستان در حال اجراست، خاطرنشان کرد: ۸۰ نقطه روستایی و ۲۰ نقطه شهری را در این طرح درنظر گرفته ایم و ۱۰ روحانی و تعدادی از اساتید مرتبط با تجربه در اجرای این طرح شرکت و همکاری دارند و قرار است بعد از اجرا شدن طرح و مثبت بودن نتیجه، طرح فوق استانی و کشوری شود ضمن اینکه از اعتبارات سفر نیز برای این طرح فرهنگی اجتماعی پنج میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha