• شنبه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401122014000
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

فرماندار تیران و کرون:

شیرینی «مشاش» به‌عنوان سوغات تیران به ثبت رسید

شیرینی «مشاش» به‌عنوان سوغات تیران به ثبت رسید

ایسنا/اصفهان فرماندار تیران و کرون گفت: مشاش به‌عنوان شیرینی و سوغات تیران و کرون در فهرست آثار ملموس ایران قرار گرفت.

علی محمدی‌کیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ثبت مشاش یکی از شیرینی‌ها و سوغات تیران و کرون اظهار کرد: این شیرینی از شیره انگور، گردو، آرد و کنجد تهیه می‌شود که شیوه پخت آن در یک سند به‌عنوان میراث ناملموس به این شهرستان اختصاص یافت.

وی افزود: مهارت پخت مشاش با گستره موضوع فرهنگی ناملموس تیران و کرون از توابع استان اصفهان با شماره ثبت ۲۷۹۲ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

فرماندار تیران و کرون با بیان اینکه سند این اثر به شهرستان ابلاغ شده، تصریح کرد: رونمایی از آن با حضور شهروندان، اهالی فرهنگ و هنر و جمعی از مسئولان انجام شد.

وی ادامه داد: تشکل‌های مردم نهاد شهرستان تیران و کرون در ثبت این اثر نقش مهمی داشتند و در قالب یک جریان مردمی این موضوع به ثمر رسیده و در آینده با تولید انبوه قابل عرضه به کل کشور خواهد بود.

محمدی‌کیا با اشاره به آداب پخت این شیرینی، تصریح کرد: برخی از بانوان این خطه در تهیه آن نقش مهمی داشته و با ثبت آن و ترویج شیوه تهیه آن به نسل‌های جوان امکان ایجاد یک بازار جدید را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: ثبت این سوغات تیران و کرون یک فرصت برای تبلیغ در حوزه گردشگری و ایجاد بستر اشتغال‌زایی خواهد شد که امیدواریم همبستگی و همکاری خوبی بین سمن‌ها و شهروندان برای تولید انبوه و برگزاری جشنواره‌هایی با این موضوع باشد.

فرماندار تیران و کرون توسعه بوم گردی، ظرفیت تاریخی و طبیعی، تولیدات صنایع دستی و سوغات معروف و منحصر به فرد در این شهرستان را یک زنجیره اثرگذار برای صنعت گردشگری خواند و اذعان کرد: سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی نقش اساسی در این حوزه دارند و باید سهم مردم در حوزه توریست فعال شود.

محمدی‌کیا افزود: در حال حاضر راه‌اندازی پنج اقامتگاه بوم‌گردی و جذب توریست از یک جهت و توسعه زیرساخت‌های شهری با کمک شهرداری از یک سو بسته اقامتی و جذب توریست را تقویت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha