• چهارشنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401122417431
  • خبرنگار : 50081

رئیس پارک علم و فناوری خراسان خبر داد

اختصاص درصد بالایی از درآمدهای پارک خراسان به حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان

اختصاص درصد بالایی از درآمدهای پارک خراسان به حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: برای اولین بار در حوزه حمایت‌های مادی، درآمدهای اختصاصی پارک علم و فناوری استان را برای حمایت‌های مادی از شرکت‌ها قرار دادیم.

مسعود میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در پایان سالی که به عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده بود، اظهار کرد: تلاش‌های پارک علم و فناوری استان و تسهیل‌گری‌هایی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر داریم منجر به این خواهد شد که رشد چشمگیری از میزان حمایت‌ها را شاهد باشیم.  اکنون ما مجوزهای لازم برای فناوری را در کمتر از یک ماه تقدیم شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کنیم و سعی داریم در کمتر از این زمان هم انجام شود.  

وی با بیان اینکه ما برای سال ۱۴۰۲ سه شرح وظیفه را تعیین کرده‌ایم، عنوان کرد: اولین وظیفه فعالیت منظومه‌ای برای پارک علم و فناوری است و می‌خواهیم تمام بازیگران صنایع خرد و کلان را در ذیل پارک حمایت کنیم تا بتوانیم نقش اقتصاد دانش‌بنیان را در تولید ناخالص داخلی کشور ارتقا دهیم. دومین وظیفه در حوزه صنایع کشاورزی و غذایی است که در سال‌های گذشته رسوخ فناوری در آن صورت نگرفته و از همین بابت اولین دهکده فناوری را در کشور و در منطقه طرق راه‌اندازی کرده‌ایم. سومین وظیفه هم فناوری فرهنگی و فرهنگ فناوری است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان اضافه کرد: در چند روز گذشته دستوری را به ارکان پارک علم و فناوری استان ارائه کردیم که بر اساس آن درصد زیادی از درآمدهای اقتصادی که رشد خوبی هم داشته است، به سمت حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان سوق پیدا می‌کند.

میرزایی در خصوص عفو مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: قانون‌گذار تاکید کرده که اگر شرکتی قصد دارد از مالیات معاف شود، باید حتما ذیل پردیس پارک علم و فناوری قرار گیرد و ما از مسئولان تهران تقاضا کردیم شرکت‌هایی که مورد تایید پارک علم و فناوری و پردیس پارک هستند، بتوانند از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند.

وی با اشاره به گذشت ۲۰ سال از تاسیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: طی این سال‌ها اهدافی در پارک اجرا می‌شد و در این یک سال که در حال انجام مدیریت این مجموعه هستم، تلاش کردیم آن اهدافی که ریشه دوانده را مورد بازنگری قرار دهیم. بنابراین برای اینکه نظر مساعد تمام شرکت‌ها را کسب کنیم، تغییراتی به تدریج اتفاق خواهد افتاد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: قول می‌دهم در سال ۱۴۰۲ آن سلسله حمایت‌هایی که در حوزه مادی و معنوی، مالیاتی و همچنین بیمه مطرح کردم را بتوانیم برای اکثر شرکت‌ها انجام دهیم تا رضایت‌مندی آنان محقق شود.  

میرزایی با بیان اینکه نزدیک به ۳۰۰ طرح رویش را در پارک علم و فناوری استان برگزار کردیم، بیان کرد: به طور کلی در سطح استان حدود ۹۱۰ الی ۹۲۰ شرکت فناور وجود دارد و ما وظیفه داریم حداقل یک بار از این شرکت‌ها بازدید کنیم اما در این یک سال مقدمات بعضی از اهدافی را که در نظر داشتیم را مهیا کردیم تا بتوانیم پروژه‌هایی مانند صنایع معدنی و کشاورزی را با صنایع کلان ارتباط دهیم و برای تحقق این امر رایزنی‌هایی را با مدیران ارشد استانی و کشوری انجام دادیم و طی این مدت مشغول چنین فعالیت‌هایی بودیم.  

وی افزود: طی این یک سال از حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور بازدید کردیم که ممکن است برای هر کدام از آن‌ها زمان کوتاه یا چند ساعتی را صرف کرده باشیم اما سعی داریم در سال جدید بازدیدها را به صورت کمی و کیفی افزایش دهیم.  

رئیس پارک علم و فناوری خراسان در خصوص تغییر و تحولاتی که در بخش TRL اتفاق افتاده، عنوان کرد: ما در ابتدا شبکه مسائلی را تهیه کردیم که بر اساس آن بیش از ۴۰ چالش وجود دارد؛ یعنی باید ۴۰ مساله را با عده و عُده‌ای که ایجاد می‌کنیم، برطرف و سپس یکی از این شبکه مسائل که بحث ارتباط بین‌المللی است را میسر کنیم.  

میرزایی بیان کرد: خراسان رضوی یک استان استراتژیک است و با ارتباطاتی که با کشورهای همسایه ایجاد می‌کند، شاهد بازارهای خوبی هستیم. به عنوان مثال پردیس فناوری و صنایع معدنی در چند ماه آینده افتتاح می‌شود و ما در ادامه می‌خواهیم در ارتباط با کشور افغانستان هم کارهایی انجام دهیم چراکه این کشور منبع عناصر ارزشمند لیتیوم، اورانیوم و مس است.  

وی اضافه کرد: ما در این زمینه نگاه استراتژیک داریم؛ یعنی این اهداف به ظاهر در داخل کشور است اما مانند یک بازی تدارکاتی می‌ماند که بازی اصلی ما نقش‌آفرینی در آن طرف مرزهای کشور است تا بتوانیم هم در ثروت‌اندوزی مملکت موفق باشیم و هم اینکه یک عاملی برای ارتباطات حسنه با کشورهای همسایه ایجاد کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha