• چهارشنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۰:۴۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401122417816
  • خبرنگار : 50604

مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت الله علوی گرگانی برگزار می شود

مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت الله علوی گرگانی برگزار می شود

ایسنا/گلستان مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت الله علوی گرگانی پنجشنبه این هفته در آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) گرگان برگزار می‌شود.

بیست و چهارم اسفند سال گذشته آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی بر اثر بیماری در سن ۸۲ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی رحلت این عالم ربانی را تسلیت گفتند و از ایشان به عنوان مرجعی معظم که در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کرده‌اند، یاد کردند.

در پی رحلت آیت الله علوی گرگانی در استان گلستان سه روز عزای عمومی و در قم یک روز عزای عمومی و تعطیل اعلام شد. پیکر این مرجع عالیقدر پس از تشییع در گرگان و قم در ۲۶ اسفند، در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

آیت الله العظمی علوی در خرداد ۱۳۱۸شمسی (بیستم جمادی الثانی ۱۳۵۹ق)، در نجف اشرف به دنیا آمد.  آیت الله العظمی علوی، در هفت سالگی (۱۳۶۵ق) همراه پدر بزرگوارش به ایران آمد و نزد ایشان قرآن و حساب و گلستان و پس از آن ادبیات و مغنی و مطول و شرح لمعه را آموخت.

در ۱۶ سالگی ۱۳۷۴قمری همراه پدر و گروهی از حجاج گرگانی، به زیارت عتبات عالیات، بیت الله الحرام، مدینه منوره، بیت المقدس، الخلیل (حرم حضرت ابراهیم) و سوریه نائل آمد و در طول مسیر برای کاروانیان به خواندن مناسک و کتاب‌های دینی می‌پرداخت.

آیت الله العظمی علوی گرگانی، از همان سال‌های نخستین تحصیل علوم دینی، به تدریس آموخته‌های خود پرداخته است. وی، بارها سیوطی و مغنی و مطول: شرح شمسیه و شرح نظام را تدریس کرد و در همان زمان نوجوانی (۱۷ سالگی، ۱۳۷۵ق) حاشیه ملا عبدالله را به نام «رفع کشف الغاشیة عن وجه الحاشیة» شرح نمود.

وی، از سال ۱۳۸۲قمری به تدریس سطوح (معالم، قوانین، شرح لمعه و شرح تجرید) پرداخت و به زودی درس شرح لمعه‌اش – که در زیر گنبد مسجد اعظم تشکیل می‌شد – یکی از شلوغ‌ترین درس‌های حوزه علمیه قم شد و دروس رسائل و مکاسب و کفایه‌اش هم – که در حسینیه ارک برگزار می‌شد – از پرجمعیت‌ترین دروس حوزه بود. ‌ایشان گاه، روزی چهار درس را تدریس می‌نمود و به درس اساتیدش هم حاضر می‌شد.

معظم‌له، از فضلاء و مدرسین و اساتید سطوح عالی حوزه علمیه به شمار می‌آمد که به زیور علم و تقوا و متانت و بزرگواری آراسته بود.

آیت الله علوی گرگانی یکی از چهره‌های مشهور علم و تقوا و فقاهت در حوزه علمیه قم بود و در زمان مرجعیت آیات عظام و مراجع تقلید پیشین، چشم‌های بسیاری به سویش دوخته شده بود. حتی، پس از وفات پدر بزرگوارشان – که‌ایشان به محضر مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی رفته بودند – مرحوم آقا به‌ایشان فرمودند: مبادا شما به گرگان بروید، وظیفه شما ماندن در قم و درس و بحث است و پس از دیدن کتاب فقهی‌شان، معظم‌له را به چاپ و نشر این کتاب تشویق و ترغیب فرمودند.

پس از ضایعه وفات آنان بود که بسیاری از مردم مؤمن و متدین – به ویژه اهالی مازندران – ازایشان تقاضای رساله عملیه نمودند و معظم‌له در سال ۱۴۱۲ق، فتاوای خویش را در اختیار همگان قرار دادند – که به زبان‌های عربی و اردو هم ترجمه شد.

آیت الله علوی گرگانی  به جز تدریس منظم فقه و اصول، و منبرهای سالیان بسیار که نوارهای فراوان از آن موجود است، دارای آثار ماندگار و تألیفات متعدد چاپی و خطی (در حدود ۶۰ جلد) و آثار بسیار غیرچاپی بود

مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت الله علوی گرگانی پنجشنبه همین هفته ۱۰ تا ۱۲ در آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) گرگان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha