• چهارشنبه / ۲ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402010200433
  • خبرنگار : 50250

برای مدیریت آب نیاز به ارزش‌گذاری درست آن هستیم

برای مدیریت آب نیاز به ارزش‌گذاری درست آن هستیم

ایسنا/چهارمحال و بختیاری دانشیار مهندسی آب دانشگاه شهرکرد با تاکید بر اینکه عدم ارزش‌گذاری آب موجب شده تا مصرف آب در بخش شرب، صنعت و کشاورزی به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده به‌درستی مدیریت نشود، گفت: ارزش‌گذاری صحیح آب از مصرف بی‌رویه آن جلوگیری می‌کند.

روح‌الله فتاحی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آبی در زمان ترسالی و خشکسالی، اظهار کرد: امسال شاهد بارش‌های مطلوب در چهارمحال و بختیاری بودیم و انتظار می‌رفت تا تنش آبی در استان کاهش پیدا کند، باتوجه به اینکه این استان برای تامین نیاز وابسته به آب‌های زیرزمینی است و سطح این آب‌ها به شدت کاهش‌ پیدا کرده و این بارش‌ها نیز تاثیر چندانی بر تقویت سفره‌های آب زیرزمینی نداشت و امکان دارد در تابستان مجدد با مشکل تامین آب مواجه شویم.

دانشیار مهندسی آب دانشگاه شهرکرد افزود: تا زمانی‌که آب به‌عنوان مهم‌ترین ماده در همه بخش‌های شرب، صنعت، کشاورزی و ... ارزش خود را پیدا نکند، شاید مسائل مدیریتی چندان جدی گرفته نشود، اما با ارزش‌گذاری و مدیریت کمی و کیفی آب در هر نقطه‌ای متناسب با نیاز می‌توان این منبع ارزشمند را مدیریت کرد، تخصیص آب نباید بیش‌تر از نیاز واقعی انجام بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه عدم ارزش‌گذاری آب موجب شده تا مصرف آب در بخش شرب، صنعت و کشاورزی به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده به‌درستی مدیریت نشود، گفت: ارزش‌گذاری صحیح آب از مصرف بی‌رویه آن جلوگیری می‌کند.

فتاحی با بیان اینکه مقدار آبی که در بخش کشاورزی مصرف می‌شود حدود سه برابر نیاز واقعی آب در این بخش است، عنوان کرد: مدیریت کلان آب کشور توسط وزارت نیرو انجام می‌شود، باید آب تخصیص داده شده به هر بخش به‌طور دقیق اندازه‌گیری شود و اگر مصرف بیش از نیاز صورت گرفت، فرد ملزم به پرداخت جریمه شود و این مسئله توجه به کمبود آب را بیش‌تر می‌کند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: این که بدانیم کدام بخش آب بیش‌تری مصرف می‌کند و میزان مصرف چقدر است، گره‌ای در مدیریت آب را باز نمی‌کند، اما شرط اولیه برای مدیریت آب شفاف‌سازی منابع و مصارف آب است، باید مشخص شود هر فعالیت چه میزان مصرف می‌کند تا بتوان تخصیص را مدیریت کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha