• دوشنبه / ۷ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402010702762
  • خبرنگار : 50107

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی:

مسئولان توجه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ زائران داشته باشند

مسئولان توجه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ زائران داشته باشند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: همان‌طور که اسکان، تغذیه و امکانات رفاهی زائران برای مسئولان استانی دغدغه جدی به‌شمار می‌رود، باید این گفتمان در حوزه فرهنگی میان مسئولان فرهنگی و سایر مسئولان شکل بگیرد که در کنار زیارت که اقدامی معنوی و فرهنگی است، به اقدامات کوچک و بزرگ فرهنگی که می‌تواند این سفر فرهنگی و زیارتی را کیفی‌تر و زیارت را عمیق‌تر کند نیز توجه ویژه کنند.

محمد حسین‌زاده امروز، هفتم فروردین ماه، در هشتمین نشست خبری قرارگاه مرکزی زائران خراسان رضوی که در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: به همین منظور طرح مبدا تا مبدا شکل گرفت. باید این گفتمان شکل بگیرد که اقدامات متعدد و متنوع فرهنگی برای کیفی‌سازی حوزه زیارت انجام شود. اتفاق مهم دیگر این بود که دستگاه‌های متعدد فعال در حوزه برنامه‌های فرهنگی همه جمع شوند و برای خدمت‌رسانی فرهنگی به زائر به هم‌افزایی و هماهنگی برسند که این موضوع تا اندازه زیادی عملی شد. در ایام زیارتی این ذهنیت در مسئولان کشور شکل گرفت و ما در مبدا حرکت زائر اقدامات و بسته‌های فرهنگی را ارائه کردیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال در طول مسیر اقدامات خوبی از سمت راه‌آهن شکل گرفت. دغدغه‌هایی در حوزه محتواهای ارائه شده در قطارها داشتیم که متناسب با زائر باشد؛ در همین راستا همراهی‌های خوبی شکل گرفت و روز به روز کیفیت کار بیشتر خواهد شد. مردم ثمره این امر را در دوره‌های بعدی زیارتی احساس خواهند کرد. امسال اقدام متفاوتی در خدمت‌رسانی فرهنگی به زائر شکل گرفت. برنامه‌های فرهنگی، عرضه محصولات فرهنگی، برنامه‌های هنری و تبلیغی، مشاوره‌های دینی و خانواده و غرفه‌های حوزه کودک در طول مسیر فراهم شد. دغدغه‌ای در حوزه ایمنی سفر داشتیم که هرچقدر خدمات فرهنگی در طول مسیر پررنگ‌تر باشد، بهانه‌ای برای توقف زائر در این ایستگاه‌ها فراهم شده، در نتیجه تصادفات و حوادث جاده‌ای کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین به سمت تعدد این غرفه‌ها، ایستگاه‌ها و محصولات رفتیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: ایستگاه‌های فرهنگی جاده‌ای در سه مسیر داورزن، سبزوار و نیشابور، گناباد، بجستان و تربت حیدریه و قوچان، چناران و گلبهار شکل گرفت. در کنار این ایستگاه‌های فرهنگی محصولات فرهنگی را به ایستگاه‌های جاده‌ای سفر ایمن که راهداری ایجاد کرده بود، رساندیم که شامل محورهای شاهرود و سبزوار، سبزوار و نیشابور، قوچان و چناران و باغچه و مشهد بود. همچنین ایستگاه‌های فرهنگی در ورودی مشهد در مسیرهای نیشابور به مشهد، قوچان به مشهد، ترمینال مسافربری، راه‌آهن و فرودگاه ایجاد شد.

وی افزود: آماده‌سازی و فراهم کردن فضای نماز و نظارت و بازرسی از آن، توزیع محتوا و محصولات فرهنگی در این ایستگاه‌ها، برگزاری دوره‌های ارتقاء فرهنگ میزبانی برای کارکنان راه‌آهن و شرکت‌های اتوبوسرانی، ایستگاه‌های ویژه کودک و نوجوان، ایستگاه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی، حضور برادران و خواهران مبلغ دینی در هتل‌ها، مدارس و مراکز تجاری، طرح آرامش بهاری و برپایی نمایشگاه محصولات عفاف و حجاب در ایستگاه‌های مختلف و برخی هتل‌ها از جمله برنامه‌ها بود. همچنین آستان قدس با اعزام گروه‌های هنری سرود و تئاتر به ایستگاه‌ها پشتیبانی انجام می‌داد و در بیش از ۵۰ هتل امکان حضور گروه‌های مربیان تربیت رضوی، مشاوره‌های دینی، اهداء بسته‌های متبرک و غرفه‌های عکاسی حرم بارگاه را فراهم کرد. حضور گروه‌های سرود و نمایش را نیز داشتیم. برپایی ایستگاه‌های مختلف و متعدد تشکل‌های فرهنگی در خدمت‌رسانی به زائران در خیابان امام رضا(ع) از دیگر اقداماتی بود که توان مردمی پای کار آمد.

حسین‌زاده بیان کرد: برنامه‌های فرهنگی که تاکنون اجرا شده شامل اجرای بیش از ۲۹۴ نمایش کوتاه خیابانی در سطح شهر و جاده‌های منتهی، توزیع ۱۰۰ هزار پوستر و بروشور فرهنگی، ۲۲۶ مورد اکران‌های کوچک فیلم‌های کوتاه در ایستگاه‌های مختلف، ۲۹۵ مورد نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، بیش از ۳۲۸ کارگاه کتاب و کتابخانه سیار، استفاده بیش از ۳۸ هزار نفر از مشاوره‌های دینی، ۴۷۰ مورد اجرای سرود و ۱۷ مورد مسابقه کتابخوانی بوده است. علاوه بر این هدایای متبرک فرهنگ رضوی در ایستگاه‌ها، هتل‌ها و محل‌های اسکان توزیع شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: امیدواریم طرح مبدا تا مبدا در دوره‌های زیارتی متعدد با توجه به استفاده از توان مردمی و هیات‌های مذهبی پررنگ‌تر به میدان بیاید تا شاهد جهش‌هایی در حوزه خدمت‌رسانی فرهنگی به زائر باشیم. این طرح اختصاصی خراسان رضوی بوده و دبیرخانه آن در استان شکل گرفته است. بودجه کمیته فرهنگی صفر ریال است که با این وجود اتفاقات خوبی رقم زده شده و نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشتیم.

وی در خصوص نمایشگاه قرآن عنوان کرد: نمایشگاه قرآن در مکان نمایشگاه‌های حرم مطهر در حال برگزاری است. در این نمایشگاه علاوه بر اینکه آخرین دستاوردهای مجموعه‌های قرآنی ارائه می‌شود، حوزه سوغات فرهنگی زیارت از جمله پوشش، لباس، کتاب و... نیز به صورت پررنگ در چند غرفه در حال ارائه است.

در ادامه ابراهیم زره‌ساز، مدیر کل کانون پرورش فکری خراسان رضوی، اظهار کرد: ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف ترویج مکارم اخلاقی و معرفت زیارت برای کودک و نوجوان حدود ۱۰ ایستگاه در نقاط مختلف مسیرهای ورودی به مشهد برقرار کردیم که قرار شد در این ایستگاه‌ها قصه‌گویی، نوشتن خلاق، خوش‌نویسی و آثار ادبی و هنری به صورت مبادله‌ای و دوسویه با کودکان و نوجوانان انجام شود.

 وی با اشاره به فراخوان در مسیر آفتاب تصریح کرد: این فراخوان توسط مربیان کانون کودکان و نوجوانان در کانال شاد بارگزاری شد که تاکنون بالغ بر ۷۰۰ هزار بازدید داشته و چند هزار اثر توسط کودکان و نوجوانانی که به مشهد مشرف شدند، به کانال ارسال شده است. امیدواریم در آینده نزدیک هدایایی را به این کودکان برسانیم. همچنین به مناسبت ورود مقام معظم رهبری به مشهد کار کتابخانه‌ای ذیل موضوع گام دوم انقلاب توسط کودکان ضبط شد که تاکنون بیش از یک میلیون بار بازدید در برنامه شاد داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha