• سه‌شنبه / ۸ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402010802934
  • خبرنگار : 50604

ایسنا گزارش می دهد؛

سفر به بندرترکمن، خانه تنها جزیره دریای خزر و پایتخت خاویار ایران/ با فست فود خداحافظی کنید

سفر به بندرترکمن، خانه تنها جزیره دریای خزر و پایتخت خاویار ایران/ با فست فود خداحافظی کنید

ایسنا/گلستان بندرترکمن بندر مشهوری در کناره دریای خزر است که بیشتر آن را با اسب‌های قبراق، تالاب‌های چشم نواز و لباس‌های زیبای مردمان سخاوتمندش می‌شناسند، با سفر به این شهر زیبا خاطره‌ای به یادماندنی بسازید.

بندرترکمن، یکی از استراتژیک‌ترین بنادر شمال ایران که در سال ۱۳۰۶ تأسیس شد، جزء اولین بنادری است که به خطوط راه‌آهن متصل شد. اکثریت جمعیت بندرترکمن را قوم ترکمن تشکیل می‌دهند که بافت فرهنگی این شهر را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند. لباس، غذا، فرهنگ و رسوم متفاوت مردم ترکمن، مهم‌ترین جلوه این بندر زیبای شمالی است.

اسم بندرترکمن با تصویر زنانی در لباس رنگارنگ و زیبا و مردانی غیور با کلاه‌های خاص و سوار بر اسب در دشت‌های سرسبز همراه است. بی‌دلیل نیست که این بندر زیبا همیشه پذیرای مهمانان و مسافران از شهرهای مختلف ایران و جهان است.

برای سفر به بندرترکمن، یک روز و دو روز کافی نیست. این شهر زیبا آن‌قدر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی دارد که روزها شما را مشغول خود می‌کند و تا سال‌ها خاطره خوش آن در ذهن شما می‌ماند.

 این شهر به لحاظ گردشگری دارای اهمیت است زیرا جاهای‌های دیدنی بندرترکمن دارای ارزش طبیعی و فرهنگی بالایی هستند و با سفر به این مناطق می‌توان از فرهنگی جالب دیدن کرد.

 جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی بندر ترکمن

جالب است بدانید که این شهر بندری توسط معماران مجرب بلژیکی و مهندسین با مهارت ایرانی طراحی شده است و نقشه آن بر اساس طرح معروف عنکبوتی شکل است که به لحاظ معماری نیز این شهر پر اهمیت کرده است.

سفر به بندرترکمن، خانه تنها جزیره دریای خزر و پایتخت خاویار ایران/ با فست فود خداحافظی کنید


جزیره آشوراده تنها جزیره دریای خزر

جزیره آشوراده نامی آشنا بین جاذبه‌های گردشگری استان‌های شمالی ایران است. آشوراده در گذشته از مجموع سه جزیره تشکیل شده بود که دو جزیره آن غرق شده و در حال حاضر فقط یکی از آن‌ها باقی مانده است. آشوراده تنها جزیره ایرانی در دریای خزر است و به این دلیل که ۴۰٪ خاویار ایران را تأمین می‌کند اهمیت زیادی دارد. برای رسیدن به این جزیره باید از قایق‌های محلی بندرترکمن استفاده کنید.

سفر به بندرترکمن، خانه تنها جزیره دریای خزر و پایتخت خاویار ایران/ با فست فود خداحافظی کنید



روستای قره قاشلی یکی از جاذبه‌های گردشگری بندر ترکمن

روستای قره قاشلی یکی از روستاهای بندر ترکمن است. این روستا، علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی، یکی از مهم‌ترین مکان‌های برگزاری مسابقات اسب‌دوانی داخلی و بین‌المللی است. در تمام روزهای سال علاقه‌مندان به اسب‌سواری می‌توانند به این روستا سفر کنند و لذت اسب‌سواری با اسب‌های اصیل و معروف ترکمن را تجربه کنند.

منطقه شکار ممنوع "صوفی کم"

منطقه شکار ممنوع صوفیکم، تالابی در نزدیکی بندرترکمن و در شمال استان گلستان است. وسعت این تالاب ۳۳ هزار و ۳۷۰ هکتار است. اهمیت این تالاب به این خاطر است که زیستگاه برخی گونه‌های نادر حیات وحش مانند روباه ترکمن و کوچک‌ترین پستاندار ایران یعنی حشره خوار کوتوله است.

لازم به ذکر است که این منطقه یکی از اقامتگاه‌های زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر است، که هر ساله از ۶ مسیر مهاجرت در جهان به این تالاب وارد می‌شوند. ۱۳۰ گونه پرنده از جمله ۹ گونه پرنده مهاجر زادآور و ۱۲ گونه پرنده بومی زادآور در این تالاب یافت می‌شوند. همچنین این تالاب به عنوان زیستگاه پرنده‌های حمایت‌شده و در معرض خطر مانند اردک سرسفید و عقاب دریایی دم‌سفید اهمیت بالایی دارد.

سفر به بندرترکمن، خانه تنها جزیره دریای خزر و پایتخت خاویار ایران/ با فست فود خداحافظی کنید


اسکله و بازارچه مرزی

اسکله بندرترکمن، یکی از زیباترین اسکله‌های واقع شده در اطراف دریای خزر است. این اسکله حدود ۱۵ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید به سمت غرب بندرترکمن بروید. اهمیت و جذابیت اسکله بندرترکمن، بازارچه مرزی آن است. لباس‌های ترکمنی، صنایع دستی و کالای وارداتی از آن طرف مرزها اسکله بندرترکمن را تبدیل به بازارچه‌ای شلوغ و پررفت‌وآمد کرده‌است که مسافران عاشق خرید را به سمت خود می‌کشاند.

سفر به بندرترکمن، خانه تنها جزیره دریای خزر و پایتخت خاویار ایران/ با فست فود خداحافظی کنید


دوشنبه‌ بازار بندرترکمن

جذابیت و تفاوت بندرترکمن غیرقابل انکار است. فرهنگ متفاوت ساکنین بندرترکمن، غذاهای بومی و محلی و نوع پوشش زیبای آن‌ها، توجه هر مسافری را به خود جلب می‌کند. اما بازارهای محلی هفتگی شهرهای شمال ایران در سرتاسر شمال شهرت زیادی دارند. این بازارهای محلی، فستیوالی از رنگ و بو و مزه‌اند که می‌توانید همه جلوه‌های فرهنگی ساکنین این خطه سرسبز را در آن تماشا کنید.

پیشنهاد ویژه ما برای شما، سر زدن به دوشنبه‌بازار بندرترکمن است. در این بازار جذاب محلی، می‌توانید علاوه بر آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم منطقه و چشیدن طعم غذاهای محلی آن‌ها، صنایع دستی و لباس‌های زیبای ترکمنی را هم بخرید.

بندرترکمن، علاوه بر جاذبه‌های گردشگری مختلف، غذاهای جذاب و متفاوتی دارد که احتمالاً مشابه آن‌ها را جای دیگری تجربه نکرده‌اید. پس اگر به بندرترکمن سفر کردید، فکر فست فودها را از سرتان بیرون کنید و به رستوران‌های محلی سر بزنید.

سفر به بندرترکمن، خانه تنها جزیره دریای خزر و پایتخت خاویار ایران/ با فست فود خداحافظی کنید


خلیج گرگان و سواحل بی‌نظیرش

دیگر شگفتانه در لیست جاهای دیدنی بندرترکمن، سواحل خلیج گرگان است. خلیج گرگان دارای وسعتی به اندازه ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار است و یکی از قطب‌های گردشگری مهم در شمال کشور به‌شمار می‌آید. خلیج گرگان، مانند دیگر سواحل جنوبی و شرقی دریای خزر، دارای یخبندان نیست و به راحتی در تمام طول سال می‌توانید به آنجا سفر کنید. همچنین، شما می‌توانید در کنار بازدید از سواحل خلیج گرگان، به روستای زیبای قره‌سو هم بروید و گشت‌وگذاری در آنجا داشته باشید.

 برای بازدید از تک‌تک این جاذبه‌ها، برنامه بچینید! هر کدام از آن‌ها زیبایی خاص خودشان را دارند که می‌توانند یک تجربه فوق‌العاده برایتان بسازند! راستی! در این سفر از غذاهای محلی و خوشمزه شهر هم غافل نشوید. پیشنهاد می‌کنیم حتماً چکدرمه، بوروک، پیشمه، تاتارچوروک و اکمک را امتحان کنید.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha