• سه‌شنبه / ۸ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402010803121
  • خبرنگار : 50034

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خبرداد

تلاش برای انتقال ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه آب به همدان/تصفیه خانه مهاجران در مرحله آزمایش

تلاش برای انتقال ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه آب به همدان/تصفیه خانه مهاجران در مرحله آزمایش

ایسنا/همدان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: تصفیه خانه مهاجران هم‌اینک در مرحله آزمایشی بوده و مراحل تست تصفیه آب با ظرفیت ۹۰۰ لیتر در ثانیه در آن در حال انجام است.

محمد ضروری افزود: پیش از آغاز سال نو، از دفتر یکی از نمایندگان مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تماس گرفتند و اطلاعاتی را در رابطه با طرح آبرسانی جویا شدند که گویا اطلاعات به طور ناقص به حجت الاسلام فلاحی منتقل و موجب ایجاد نگرانی‌هایی در رابطه با اجرای اَبَر پروژه آبرسانی به همدان شده است.

وی با اشاره به اینکه لازم است اطلاعات تکمیلی این طرح گزارش داده شود، تصریح کرد: طی دو سال گذشته آورد رودخانه‌ها بالادست سد اکباتان از سالانه ۵۱ میلیون متر مکعب به سالانه ۲۲ و ۱۹ میلیون متر مکعب کاهش یافت که همین موضوع موجب ایجاد بحران آب در شهر همدان شد.

وی اظهار کرد : میانگین بارش‌های سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ استان همدان ۲۳۲ میلیمتر بود که این میزان در بلند مدت ۳۴۸ میلیمتر ثبت شده است و ۳۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: از مهرماه سال ۱۴۰۱ انتقال آب از سد تالوار به همدان در مدار بهره برداری قرار گرفته و هم اینک شرایط انتقال ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب به شبکه آبرسانی همدان فراهم شده است.

ضروری با اشاره به اینکه پروژه تامین آب مورد نیاز شهر همدان از دی‌ماه سال ۱۴۰۰ کلید خورد، تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌ها و مذاکرات انجام شده و حمایت شخص آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و وزیر نیرو، در اسفند سال ۱۴۰۰ اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در اختیار طرح آبرسانی به همدان از سد تالوار قرار گرفت.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط تحریم و توان تولیدات داخلی، تامین بسیاری از تجهیزات این طرح به تولید داخلی تغییر پیدا کرد و به نوعی همه ابعاد پروژه از ابتدا مورد طراحی مهندسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: با توجه به بازنگری مهندسان، عملیات اجرایی طرح آبرسانی به همدان از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۱ با سرعت بسیار زیاد آغاز شد و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای طی مدت کوتاه به دست آمد.

وی افزود: در مردادماه با سفر رییس جمهور و صدور دستور ایشان مبنی بر آبرسانی به همدان ظرف مدت دو ماه، کار با شتاب چند برابری انجام و فاز اضطراری این طرح در اوایل مهر ماه ۱۴۰۱ وارد مدار بهره برداری شد و انتظار چندین ساله مردم شهر همدان پایان یافت.

ضروری با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان همدان، ادامه داد: بر اساس دستور رئیس جمهور، پیگیری‌های استاندار همدان و ورود وزارت نیرو، موضوع حل مشکل آب شهر همدان در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی شد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه پس از ۱۷ سال معطلی و پس از سفر رییس جمهور محترم در مدت دو ماه انجام شد، تصریح کرد: با وجود مشکلات زیاد در مسیر اجرای این پروژه، هم اینک آبرسانی در حال انجام است و بیش از نیاز، آب شهر همدان تامین شده است.

ضروری با تاکید بر اینکه آب با کیفیت مناسب از مهرماه ۱۴۰۱ در اختیار شهروندان قرار گرفته است، تصریح کرد: در ابتدای کار ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب از طریق این خط به شبکه آبرسانی همدان منتقل شد و سپس ظرفیت آن به ۴۰۰ لیتر در ثانیه افزایش یافت.

ضروری تاکید کرد: تصفیه خانه مهاجران هم‌اینک در مرحله آزمایش بوده و مراحل تست تصفیه آب با ظرفیت ۹۰۰ لیتر در ثانیه در آن در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه در سرمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر نیز عملیات اجرای پروژه تکمیل ایستگاه های پمپاژ، خط انتقال برق و تصفیه‌خانه این طرح متوقف نشد، ادامه داد: هم‌اینک امکان انتقال ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب وجود دارد و با دیگر اقدامات فرآیندی، محوطه سازی و نازک‌کاری باقی مانده تصفیه خانه طرح ،پیش از آغاز اوج مصرف ، امکان تصفیه و انتقال ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه آب به همدان میسر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان تاکید کرد: میزان انتقال آب از سد تالوار به همدان متناسب با نیاز شبکه آبرسانی و آب مصرفی شهروندان تنظیم می‌شود.

وی افزود: برق مورد نیاز الکتروموتورهای پمپاژ این طرح با همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان‌های همدان و کردستان و همچنین دیزل ژنراتور به طور موقت تامین شد و عملیات بزرگ برق رسانی به پروژه به طول ۷۰ کیلومتر شبکه فشار قوی، نصب دکل‌ها و پست های برق در حال اجراست.

چاه‌های کشاورزی استیجاری به زودی به مالکان بازگردانده می‌شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: با تکمیل پروژه تصفیه‌خانه مهاجران و بهره‌برداری با همه ظرفیت از آن، ۳۰ حلقه چاه کشاورزی استیجاری به زودی به مالکان بازگردانده می‌شود.البته این تعداد از سالیان گذشته و پیش از تنش آبی نیز به صورت استیجاری مورد استفاده بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان در مورد لایروبی سد اکباتان گفت: به طور قطع ما مشکلی با عنوان لایروبی و حجم مخزن سد اکباتان نداشته‌ایم بلکه مشکل اصلی ما نبود رواناب برای ذخیره آب در پشت سد بوده است.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا به سبب نبود توجیه اقتصادی و فنی لایروبی سدها به صورت مکانیکی انجام نمی‌شود، تصریح کرد: لایروبی سدها را بیشتر توسط هدایت سیلاب ها انجام می دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ، ضروری در مورد آخرین وضعیت تصفیه خانه مهاجران، خاطرنشان کرد: بیشتر کارهای تصفیه خانه انجام شده است و کارهای مختصر فنی باقی مانده در طول ماه‌های آینده به پایان می‌رسد و تصفیه خانه با ظرفیت کامل به کارگیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در سال آبی جاری نیز در خشکسالی به سر می‌برد، افزود: با وجود ادامه دار بودن خشکسالی، به واسطه کار بزرگ و جهادی انجام شده و تکمیل پروژه آبرسانی بلند مدت از سد تالوار به همدان، در سال جاری شهروندان همدانی قطعی آب نخواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha