• پنجشنبه / ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402011003754
  • خبرنگار : 50181

با ماهی قرمز عید چکار کنیم؟

با ماهی قرمز عید چکار کنیم؟

ایسنا/کرمانشاه معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه از مردم خواست از رها کردن ماهی قرمز در رودخانه‌ها، سراب‌ها، تالاب‌ها و ... خودداری کنند.

فرشاد فتاحی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به چالش‌هایی که خرید، نگهداری و رهاسازی ماهی قرمز ایجاد می‌کند، گفت: ماهی قرمز در کشور ما گونه غیربومی و مهاجم تلقی می‌شود و می‌تواند حیات سایر آبزیان را تهدید کند.

وی از قدرت تکثیر و تخم‌ریزی فراوان ماهی قرمز یاد کرد و افزود: این روند سریع افزایش جمعیت برای سایر آبزیان خطر محسوب می‌شود.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در برخی موارد ماهی قرمز از گونه‌های جانوری و آبزیان کوچک و ریز تغذیه کرده و ذخایر ژنتیکی این گونه‌های کوچک را به خطر می‌اندازد و بر هرم غذایی اثر منفی می‌گذارد.

فتاحی اضافه کرد: همچنین در برخی موارد ماهی‌های قرمز درگیر انواع بیماری‌های میکروبی و انگلی بوده و این بیماری‌ها را به سایر گونه‌های آبزی نیز منتقل می‌کنند.

وی در درجه اول به افراد توصیه کرد از خرید ماهی قرمز خودداری کنند زیرا هر سال در ایام نوروز شاهد تلفات چند میلیون قطعه‌ای این ماهی‌ها هستیم.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه اضافه کرد: به جهت شرایط نگهداری نامناسب ماهی قرمز، عمر آنها بسیار کوتاه شده و در حالیکه این ماهی در شرایط عادی می‌تواند تا چند سال عمر کند، اما نگهداری آنها در منزل عمر این ماهی را گاهی تا چند روز کاهش می‌دهد.

فتاحی خاطرنشان کرد: به علاوه امکان انتقال بیماری‌های میکروبی و انگلی از این گونه وجود دارد.

وی یادآور شد: چنانچه افراد برای ایام نوروز ماهی قرمز خریده‌اند، باید از رها کردن آن در آب‌های آزاد، رودخانه‌ها، سراب‌ها و ... خودداری کنند.

این مسئول استخرهای کوچک پارک‌ها و سایر استخرهای مصنوعی که گونه‌های جانوری دیگری در آن زیست ندارند را مناسب‌ترین محل برای رهاسازی ماهی قرمز اعلام کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha