• سه‌شنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402011505960
  • خبرنگار : 50181

با طرح‌های در دست اجرا

تنش آبی چند دهه‌ای کرمانشاه مرتفع می‌شود

تنش آبی چند دهه‌ای کرمانشاه مرتفع می‌شود

ایسنا/کرمانشاه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: امیدواریم با برنامه‌های در دست اجرا امسال در کرمانشاه به لحاظ وضعیت آب تابستان متفاوتی را شاهد باشیم و مردم مشکلی نداشته باشند.

رضا داوودی در نشست قرارگاه آب کرمانشاه، گفت: در سطح استان دو میلیون و ۴۰ هزار نفر شامل یک میلیون و ۵۶۶ هزار نفر در بخش شهری و ۴۹۸ هزار نفر در بخش روستایی تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند.

وی ادامه داد: آب این جمعیت در سطح استان از منابع مختلفی از جمله ۴۵۷ حلقه چاه، ۲۷۶ دهنه چشمه، ۱۳ قنات و سدها تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، شهر کرمانشاه را بخش مهمی دانست که به لحاظ تنش آبی نیز بسیار مورد توجه است و عنوان کرد: در شهر کرمانشاه جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۱۸ هزار نفر را در قالب بیش از ۱۹۹ هزار مشترک در بخش خانگی تحت پوشش داریم.

به گفته داوودی، آب شهر کرمانشاه در مجموع از محل ۱۲۱ حلقه چاه، دو دهنه چشمه، یک قنات و سد گاوشان تامین می‌شود.

وی نیاز آبی شهر کرمانشاه برای افق ۱۴۱۵ را حدود ۱۳۷ میلیون مترمکعب در سال برآورد کرد که قرار است از محل چاه‌های میان دربند به میزان ۴۴ میلیون مترمکعب در سال، سد گاوشان به میزان ۶۳ میلیون مترمکعب در سال و سایر منابع از جمله چاه‌های عمرمل، چاه‌های ده پهن، طاقبستان، سراب قنبر و ... به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب در سال تامین شود.

نیاز آبی امسال شهر کرمانشاه؛ ۵۱۰۰ لیتر در ثانیه

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیاز آبی شهر کرمانشاه در سال گذشته را با احتساب جمعیت یک میلیون و ۱۸ هزار نفری حدود پنج هزار لیتر در ثانیه اعلام کرد و یادآور شد: با احتساب کمبود ۱۲۳ هزار مترمکعبی که در مخازن داریم، این نیاز به حدود ۵۸۰۰ لیتر در ثانیه می‌رسد.

داوودی میزان تولید آب شهر کرمانشاه در سال گذشته را ۴۰۷۰ لیتر در ثانیه اعلام و خاطرنشان کرد: در شرایط عادی حدود ۹۳۰ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم که در ایام پیک مصرف و با احتساب کمبودی که در مخازن داریم، کمبود آب شهر کرمانشاه در ایام پیک چیزی حدود ۱۶۰۰ لیتر بر ثانیه بوه است.

وی نیاز آبی برآورد شده برای شهر کرمانشاه در سال جاری را را با احتساب جمعیت یک میلیون و ۳۸ هزار نفری حدود ۵۱۰۰ لیتر در ثانیه اعلام و پیش بینی کرد میزان تولید آب امسال شهر کرمانشاه به ۴۸۰۰ لیتر در ثانیه برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اضافه کرد: قرار است این افزایش تولید را از منابع مختلف از جمله حفر و بهره‌برداری از چاه‌های جدید، سد گاوشان و همچنین توزیع مناسب آب در شهر تامین کنیم.

داوودی پیش بینی کرد میزان کمبود آب امسال شهر کرمانشاه ۳۰۰ لیتر در ثانیه باشد و گفت: تلاش داریم این کمبود از روش‌های مختلف مدیریت شود و مردم در تابستان مشکلی نداشته باشند.

تامین ۶۰۰ تا ۷۰۰ لیتر آب از دشت بیستون

وی سپس از راهکارهایی که برای کمک به رفع تنش آبی شهر کرمانشاه در نظر گرفته شده هم یاد کرد و ادامه داد: یکی از مسائل اصلی تامین آب شهر کرمانشاه این است که عمده منابع آبی ما در غرب شهر متمرکز بوده و در بخش شرقی منابع چندانی نداریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از انجام مطالعات در منطقه دشت بیستون در محدوده بین بیستون - کرمانشاه خبر داد و گفت: در این منطقه چند نقطه را شناسایی کردیم و برآورد ما این است که می‌تواند نزدیک به ۶۰۰ تا ۷۰۰ لیتر در ثانیه آب در اختیار ما قرار دهد.

وی همچنین از برنامه ریزی برای حفر ۳۰ حلقه چاه در شهر کرمانشاه نیز خبر داد که ۱۸ حلقه آن حفر شده و ۱۲ مورد آن نیز در دست بهره‌برداری است و به زودی کار حفر و بهره‌برداری سایر چاه‌ها نیز انجام خواهد شد که از محل چاه‌ها نیز ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتری در اختیار منابع آبی شهر کرمانشاه قرار خواهد گرفت.

به گفته این مسئول، استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند مشکل  تامین آب شهر کرمانشاه را برای ۳۰ تا ۴۰ سال حل کند و خصوصا برای کمک به رفع مشکلات مناطق جنوب شرق و شمال شهر بسیار اثر گذار باشد.

داوودی اظهار کرد: با استفاده از این ظرفیت، منابع تامین آب شهر تقویت شده و مشکلات چندین ساله جنوب شهر کرمانشاه و محلات قدیمی مانند خیام،سعدی، بهار و ... نیز حل خواهد شد.

رینگ خطوط بین مخازن در کرمانشاه برقرار می‌شود

وی تاکید کرد: البته فقط به دنبال افزایش تولید نیستیم و تلاش می‌کنیم با توزیع مناسب آب بین مخازن اصلی شهر و ایجاد خطوط بین مخازن، توزیع آب را در شهر کرمانشاه مدیریت کنیم که بخش‌هایی از این خطوط اجرا شده و بخش‌های دیگری نیز در دست اجرا است.

داوودی با بیان اینکه در حال حاضر در شهر کرمانشاه ۱۲۶ هزار مترمکعب مخزن داریم و با کمبود ۱۲۳ هزار مترمکعبی مخازن مواجهیم که باعث می‌شود گاهی مجبور شویم در ساعات پایانی شب برخی مخازن را برای حفظ فشار آب در طول روز ببندیم، تاکید کرد: یک مخزن پنج هزار مترمکعبی در دست احداث داریم که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و مخازن دیگری نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای در دست احداث می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد در صورت تامین منابع مالی و اجرای این طرح، مشکل چند دهه‌ای آب شهر کرمانشاه حل شود و امسال تابستان متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته شاهد باشیم.

وی از آخرین وضعیت آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان هم یاد کرد که اکنون به دلیل نصب تجهیزات جدید در تصفیه‌خانه غدیر فعلا مسیر سد گاوشان به تصفیه خانه غدیر از مدار خارج شده و آب صرفا وارد تصفیه خانه شهید نظری می‌شود.

داوودی با بیان اینکه اکنون حدود ۳۰ درصد آبی که از گاوشان به کرمانشاه می‌آید را از دست داده ایم اما قرار است تا ۱۵ اردیبهشت کار تمام شده و آب با ظرفیت بیشتری وارد شبکه شود، عنوان کرد: با تدابیری که اندیشیده شده مشکلی برای تامین آب مردم ایجاد نشد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه آب سراب قنبر نیز که برای چندماه خشک شده بود احیا شده و اکنون از این محل نیز حدود ۱۵۰ لیتر در ثانیه آب در اختیار داریم.

۶۶۷ روستای کرمانشاه تنش آبی دارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به وضعیت روستاهای استان از نظر پوشش آب داشت و خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۹۹۰ روستای استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند، ۳۲۰ روستای آب‌دار غیرتحت پوشش هم داریم و در مجموع می‌توان گفت جمعیت کل روستاهای دارای تاسیاست آبرسانی در استان ۹۳ درصد بوده و تنها هفت درصد جمعیت روستاییان استان تحت پوشش نبوده و تاسیسات آبرسانی ندارند.

وی تعداد کل روستاهایی که تحت پوشش نبوده و تاسیسات آبرسانی ندارند را ۲۸۷ مورد با جمعیت حدود ۳۵ هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: تعداد روستاهایی که به صورت سیار آبرسانی می‌شوند نیز متغیر بوده، اما در ایام پیک به حدود ۲۶۰ روستا می‌رسد.

داوودی با بیان اینکه در مجموع هم از روستاهای تحت پوشش و هم روستاهای فاقد آب و تاسیسات ۶۶۷ روستای  استان دارای تنش آبی هستند، گفت: در این بخش نیز با همکاری قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف و سپاه حضرت نبی اکرم(ص) طرح‌های آبرسانی به این روستاها در دست اقدام است.

به گفته این مسئول، در قالب تفاهم نامه اول آبرسانی به ۳۴۹ روستا با اعتبار ۳۱۴ میلیارد تومان و در قالب تفاهم نامه دوم آبرسانی به ۳۱۸ روستا با اعتبار هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد که زمان اجرای همه این طرح‌ها نیز تا ابتدای سال ۱۴۰۵ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر اجرای طرح آبرسانی در ۳۲۰ روستا در دست اقدام است و تعدادی از این طرح‌ها نیز در سال گذشته به بهره‌برداری رسید، افزود: امسال نیز ۲۰۰ روستا به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha