• سه‌شنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402011506209
  • خبرنگار : 50562

طعنه دیلن تامس به جیمز جویس

طعنه دیلن تامس به جیمز جویس
دیلن تامس

ایسنا/خوزستان داستان بلند «چهره‌ سگ هنرمند در جوانی» نوشته دیلن تامس با ترجمه علی صاحب‌الزمانی در نشر چشمه منتشر شد.

به گزارش ایسنا، «چهره‌ سگ هنرمند در جوانی» نخستین ‌بار در چهارم آوریل ۱۹۴۰ منتشر شد. اما نکته‌ای که این میان بیش از همه حساسیت‌برانگیز به نظر رسید انتخاب نام کتاب بود که به کتاب «چهره‌ مرد هنرمند در جوانی» جیمز جویس شباهت داشت؛ شباهت‌های فراوان این اثر در موضوع، درون‌مایه، ساختار و نوع روایت‌ها با دیگر اثر جویس یعنی «دوبلینی‌ها» انکارناپذیر بود.

علاوه‌براین، اشاره‌ مداوم تامس در جای‌جای کتاب به حیوانات یا انسان‌هایی که یا یک چشم دارند یا یک چشم‌شان با کلاه یا دسته‌ای مو پوشانده شده این احساس را در خواننده تقویت می‌کند که او به عمد از این عناصر برای طعنه زدن به جویس استفاده کرده است.

روی دیگر سکه‌ این داستان زمینه‌ زندگی‌نامه‌ای آن است که به آن حال‌وهوایی خودزندگی‌نامه‌ای می‌بخشد و داستان را به مرز ناداستان نزدیک می‌کند. اصرار تامس به استفاده از اسامی تکراری علاوه‌بر ایجاد پیوند میان داستان‌ها همین زمینه‌ خودزندگی‌نامه‌ای است؛ عناصری که این مجموعه ‌داستان را مثل شخصیت نویسنده‌اش بکر، مرموز و گاه متناقض می‌کند.

دیلن تامس (۲۷ اکتبر ۱۹۱۴ـ ۹ نوامبر ۱۹۵۳) شاعر اهل ولز بود. او بیشتر شعرهای خود را در رادیو یا در اجراهای عمومی می‌خواند. صدای غرا و لحن کوبنده او در محبوب شدن شعرهایش موثر بود. او در شعرهایش که به زبان انگلیسی است تأثیرات آوایی این زبان را به کار می‌گرفت. خود او می‌گفت معنی در شعرهایش در درجه دوم قرار دارد. وی در ۱۳۲۹ به هزینه شرکت نفت ایران و انگلیس برای نوشتن سناریو و فیلمنامه یک فیلم تبلیغاتی به ایران آمده بود که ماجرای آن را ابراهیم گلستان در کتاب «برخوردها در زمانه برخورد» به شرح آورده ‌است.

جیمز جویس

جیمز جویس

مادرش فلورانس خیاط زنانه و پدرش دیوید معلم ادبیات انگلیسی بود و در خانه به دیلن زبان ولزی می‌آموخت. نام دیلن، پسر دریا، را نیز پدر برگزیده بود. در ۱۶ سالگی مدرسه را ترک کرد و ۱۸ ماه برای ساوت ولز دیلی پست خبرنگاری کرد. بسیاری از اشعارش زمانی منتشر شدند که نوجوانی بیش نبود و در ۱۹۳۴ با انتشار شعر «آنجا که خورشید نمی‌درخشد نور می‌شکند» توجه محافل ادبی را به خود جلب کرد. در دورانی که در لندن می‌زیست با کیتلین مک‌ناما آشنا شد که این آشنایی در ۱۹۳۷ به ازدواجشان انجامید؛ ازدواجی که ثمره آن سه فرزند بود.

از آنجا که با سرودن شعر درآمد چندانی کسب نمی‌کرد رفته‌رفته جذب فعالیت‌های رادیویی شد که هم موجبات شهرت بیشتر را برایش فراهم کرد و هم وضعیت اقتصادی‌اش را بهبود بخشید.

این کتاب در ۱۸۳ صفحه و با قیمت ۱۱۰ هزار تومان در بازار کتاب است.

طعنه دیلن تامس به جیمز جویس

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha