• دوشنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۲:۴۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402012109848
  • خبرنگار : 71461

راهکار داشتن نیت صادق و قلوب پاک / ده دلیل عدم اجابت دعا در کلام پیامبر اسلام(ص)

راهکار داشتن نیت صادق و قلوب پاک / ده دلیل عدم اجابت دعا در کلام پیامبر اسلام(ص)

استاد درس خارج فقه و تولیت حوزه علمیه حضرت آیت‌الله جلالی خمینی(ره) در مراسم احیای شب قدر، ده دلیل عدم اجابت دعا در کلام پیامبر اسلام (ص) را تبیین کرد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله حاج شیخ رضا جلالی خمینی در مراسم احیای شب قدر که شامگاه دوشنبه (۲۱ فروردین‌) همزمان با شب ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در مسجد احمدیه و با حضور جمعی از استادان و طلاب حوزه علمیه حضرت آیت الله جلالی خمینی رحمت‌الله علیه و سایر گروه‌های مردم برگزار شد، با اشاره به فضایل ماه مبارک رمضان، گفت: بهترین توصیف درباره عظمت شب قدر در قرآن کریم آمده است و اهمیت این شب را بالاتر از هزار ماه عنوان کرده است.

این استاد درس خارج فقه افزود: پیامبر اسلام صلوات الله علیه در روایتی با شرح اهمیت ماه رمضان و اعمالی که باید در این ماه باعظمت انجام داد، به مردم توصیه کردند که انسان با نیت صادق و قلوب پاک باید زندگی کند و خدا را عبادت کند. حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه فرموده‌اند که چه مواردی برای دعا کردن و اجابت دعا لازم است که نیت صادق و قلوب پاک، از شرایط آن است.

تولیت حوزه علمیه حضرت آیت‌الله جلالی خمینی(ره) اضافه کرد: شرک نسبت به خداوند خلاف نیت پاک است. فرموده‌اند شرک، گناه عظیمی است و در روز قیامت، فرد مشرک آمرزیده نمی‌شود. در روایت بشارت داده‌اند کسانی که وضو می‌گرفتند از سوی خداوند اشاره می‌شود، صورت افرادی که جزو اشقیا هستند به خاطر همین وضو گرفتن، سوزانده نشود. در ادامه روایت آمده است که به دلیل قرآن خواندن و مسجد رفتن برخی دیگر از اعضای این افراد نیز سوزانده نمی‌شود؛ هرچند این افراد چون کارهای‌شان را برای غیر خداوند انجام می‌دادند، جهنمی هستند.

آیت‌الله جلالی خمینی در ادامه با بیان این‌که قلب‌ها مورد هدف و تهاجم شیاطین است، گفت: قلب به سرعت می‌تواند انسان را به خداوند برساند به همین دلیل شیطان، قلب را احاطه می‌کند. شاید انسان رکوع انجام می‌دهد و خضوع دارد ولی گاهی نیت‌ها پاک نیست.

این استاد درس خارج فقه اظهار کرد: توصیه کرده‌اند یکی از راه‌های داشتن قلب پاک و نیت صادق، هم‌نشینی با علما است. در زمان انبیای گذشته، وسوسه‌ها کم بود ولی در حال حاضر، وسوسه‌ها بسیار زیاد است. در چنین شرایطی باید رفت، سوال کرد و قلب را مملو از حکمت در نتیجه هم‌نشینی و بهره‌مندی از علما کرد. پیامبر اسلام صلوات الله علیه در پاسخ فردی که از ایشان پرسیدند «چرا با وجود این‌که خیلی دعا می‌کنیم، دعاهای‌مان اجابت نمی‌شود» ده دلیل را فرمودند. یکی از این دلایل، تبعیت کردن از شیطان است. مشغول بودن به عیوب مردم از دلایل دیگر است.

تولیت حوزه علمیه حضرت آیت الله جلالی خمینی(ره) در ادامه با بیان این‌که ماه رمضان و شب‌های قدر، ایام و لیالی دعا کردن است، گفت: دعا کردن ما باید همچون دعا کردن حضرت یونس در دل ماهی باشد زمانی که حضرت بونس، دل از همه برید و نجات خود را فقط از خداوند طلب کردند. امیرالمومنین علی علیه السلام نیز در شب‌های ماه رمضان مدام مشغول عبادت، نیایش و دعا بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha