• دوشنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402012110323
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه روز نهج البلاغه؛

نهج‌البلاغه و چالش نبود طرح آموزشی مدون

نهج‌البلاغه و چالش نبود طرح آموزشی مدون

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان ‌جنوبی گفت: نبود استاد متبحر و مسلط در زمینه نهج البلاغه و عدم وجود یک طرح آموزشی مدون و متناسب با نیاز جامعه از مشکلات پرداختن به این کتاب ارزشمند و توسعه آموزش آن است.

حسن سلمانی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نهج البلاغه کتاب جامع الاطراف سبک زندگی است که استاد سخن و کلام حضرت علی(ع) در آن مفاهیم عمیق سبک زندگی را بیان کرده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بیش از آنکه روی کتاب نهج البلاغه به صورت آموزشی کار شود، تصریح کرد: باید در بخش پژوهش و تحقیق مورد توجه قرار گیرد تا در راستای سبک زندگی مفاهیم آن استفاده شود.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: برای آموزش مفاهیم نهج‎البلاغه در گام اول بهتر است سخنرانان، اهل منبر و تریبون‌دارها  فرهنگ‌سازی کنند تا مردم جامعه ما بیش از قبل با کلام مولا انس بگیرند.

سلمانی ادامه داد: صحیح‌خوانی نهج‌البلاغه و اینکه بتوان خطبه‌ها و نامه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه را درست خواند یک بخش کار در بخش آموزشی مؤسسات قرآنی در حوزه این کتاب ارزشمند و گنجینه بی‌بدیل است.

وی با بیان اینکه البته در بخش قرآن و نهج البلاغه نباید در قسمت صحیح‌خوانی متوقف شد، بلکه باید با پژوهش‌های کاربردی محتوای آن را در سبک زندگی پیاده کرد، اظهار کرد: وقتی از نهج‌البلاغه و مفاهیم زندگی‌ساز آن دور می‌افتیم دچار گره‌های مختلف در زندگی می‌شویم و به دنبال مشاور می‌گردیم تا در حل مسائل به ما کمک کند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: مسئله دیگر، نبود استاد متبحر و مسلط در زمینه نهج البلاغه است؛ در همین زمینه برخی از مؤسسات در خراسان‌ جنوبی تمایل به کار فرهنگی داشته‌اند، اما وقتی به سراغ برخی از اساتید رفتند پاسخ شنیدند که در حوزه نهج البلاغه اشراف کامل نداریم.

سلمانی تصریح کرد: مشکل نبود کلاس آموزشی ویژه نهج‌البلاغه دامن‌گیر اکثر مؤسسات قرآنی و فرهنگی استان است که علت آن را باید در نبود یک طرح آموزشی مدون و متناسب با نیاز جامعه در زمینه آموزش نهج البلاغه جست‌وجو کرد.

وی یادآور شد: یک علت دیگر را باید در این مورد دانست که مؤسسات قرآنی و فرهنگی به واسطه مشکلات مالی و دغدغه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، فرصت تدوین یک طرح پژوهشی درباره موضوعاتی چون آموزش نهج البلاغه را ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha