• سه‌شنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402012210744
  • خبرنگار : 50034

مبارزه با «سن مادر» در بیش از ۱۸ هزار هکتار از مزارع همدان

مبارزه با «سن مادر» در بیش از ۱۸ هزار هکتار از مزارع همدان

ایسنا/همدان مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان از مبارزه با «سن مادر» در بیش از ۱۸ هزار هکتار از مزارع استان خبر داد و گفت: تا روز گذشته ۱۸ هزار و ۱۷۴ هکتار از مزارع گندم و جوی استان همدان علیه «سن مادر» سمپاشی شد.

شهرام پیشه‌ور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بارش‌های اسفندماه و فروردین‌ماه باعث شده سطح سبز مزارع غلات خوب شود، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت مزارع غلات به ویژه مزارع دیم رشد نسبتاً مطلوبی دارد به‌طوریکه در مناطق گرمسیری در مرحله پنجه زنی و در مناطق سردسیری در مرحله چهار تا پنج برگی هستند.

وی با اشاره به اینکه پایش سن غلات در تمام شهرستان ها صورت گرفته است، تصریح کرد: از ۱۵ اسفندماه مزارع غلات استان توسط اکیپ‌های کارشناسان سازمان مورد بازدید و رصد قرار گرفته و بلافاصله با مشاهده ریزش سن در مزارع عملیات مبارزه آغاز شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان یادآور شد: تا روز گذشته ۱۰ هزار و ۶۶۱ هکتار از مزارع گندم و ۷۵۱۳ هکتار از مزارع جو استان همدان مبارزه با سن مادر انجام گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ گونه مشکلی از نظر تأمین سم و ادوات سمپاشی در استان وجود ندارد، بیان کرد: استان همدان بزرگترین ناوگان سمپاشی در کشور را داراست به طوریکه در این استان ۱۲ هزار دستگاه ادوات سمپاشی وجود دارد.

پیشه‌ور با بیان اینکه کارشناسان جهادکشاورزی در قالب ۴۵ اکیپ به طور روزانه از مزارع گندم و جو بازدید به عمل آورده و چنانچه مزرعه‌ای در حد مبارزه باشد به کشاورز اطلاع رسانی می‌کنند، ادامه داد: علاوه بر بازدید از مزارع اقدامات دیگری در راستای آگاهی به کشاورزان از جمله ارسال پیامک به منظور توصیه‌های ایمنی و بهداشتی و فنی صورت گرفته است.

این مقام مسئول به کشاورزان توصیه کرد که حتماً سموم را از مراکز مجاز فروش سم تهیه کرده و از مصرف خودسرانه سموم خودداری کنند همچنین کشاورزان برای سمپاشی از آب سالم با PH  و EC مناسب استفاده کنند.

پیشه‌ور با تأکید بر اینکه کشاورزان به هیچ وجه دُز سم را کم و زیاد نکنند، یادآور شد: امسال به صورت ویژه به زنبورستان‌های استان اطلاع رسانی شده که برای محافظت از زنبورهای خود در هنگام سمپاشی مزارع اقدامات لازم را انجام دهند همچنین به کشاورزان اطلاع داده شده قبل از انجام هر گونه سمپاشی به زنبورستان های اطراف خود اطلاع دهند و از سموم کم خطر برای زنبورعسل استفاده کنند.

وی با بیان اینکه استان همدان خاستگاه سن غلات است، افزود: چه بخواهیم چه نخواهیم سن غلات را در مزارع گندم و جو را داریم و بیشترین سطح مبارزه با سن غلات نیز در همدان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال وضعیت ریزش سن در مزارع تفاوت چندانی با سال گذشته نداشته است، ادامه داد: سن غلات آفت باهوشی است و خود را با شرایط آب و هوایی تطبیق می‌دهد بر همین اساس امسال یک بسیج عمومی برای مبارزه با این آفت مهم راه انداخته‌ایم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان به کشاورزان توصیه کرد که حتماً نظرات کارشناسان را جدی بگیرد و گفت: کشاورزان در زمان مبارزه اهمال نکنند چراکه هرچه بیشتر در مرحله سن مادر مبارزه صورت بگیرد، در مرحله پوره مبارزات راحت‌تر خواهد بود.

پیشه‌ور با تأکید بر مبارزه با سن غلات در مزارع جو نیز بیان کرد: دیدگاه اشتباهی در بین کشاورزان وجود دارد که مزارع جو را نباید علیه سن سمپاشی کرد در حالیکه حتماً باید در مرحله سن مادر در این مزارع مبارزه انجام گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha