• چهارشنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۱:۳۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402012311304
  • خبرنگار : 50491

در دومین شب قدر؛

نوای «بِکَ یا الله» در آسمان گلستان پیچید/ نگارستان ایران در سوگ پدر یتیمان

نوای «بِکَ یا الله» در آسمان گلستان پیچید/ نگارستان ایران در سوگ پدر یتیمان

ایسنا/گلستان مردم متدین استان گلستان در دومین شب از لیالی قدر با چشمانی اشکبار و دل‌هایی آکنده از مهر الهی، نوای «بک یا الله» سر داده و دست‌های گدایی را به سوی آسمان بلند کردند تا از باران رحمت و مغفرت الهی سیراب شوند.

نوای الغوث الغوث از گوشه گوشه شهر به گوش می‌رسد،‌ هیچ مومنی نمی‌خواهد حتی یک لحظه از شب‌های پرخیر و برکت قدر محروم بماند هر کسی به طریقی می‌خواهد شب قدر را به ماندگارترین شب ربوبیت و بندگی خود مبدل کند.

 شاید باید این شب را شب گذشتن از بدی‌ها و رسیدن به انسانیت تعبیر کرد. شاید خدا هم می‌خواست بگوید در شب قدر انسان خود را پیدا کند و با خودشناسی به خداشناسی برسد.

امشب بندگان با نجوای «بک یا الله» به رسم دلدادگی‌های همه ساله به راز و نیاز پرداختند و دستان گدایی خود را به سوی آسمان بلند کردند تا از باران رحمت و مغفرت الهی سیراب شوند.

در دومین شب  قدر نیز ندای ملکوتی و عرفانی «الغوث الغوث» از مساجد، حسینیه‌ها و مصلی‌های سراسر استان گلستان طنین‌انداز شد و در کنار آن، ۵۰ بقاع متبرکه استان نیز میزبان مراسم شب‌های قدر و مراسم سوگواری حضرت امیرالمومنین علی(ع) بودند.

نوای «بِکَ یا الله» در آسمان گلستان پیچید/ نگارستان ایران در سوگ پدر یتیمان

گره خوردن شب لیالی قدر با شهادت امیرالمومنین علی (ع) جلوه‌های دیگری به این شب‌ها بخشیده و هیئات مذهبی با برگزاری مراسم روزه و سوگواری شهادت نخستین اختر تابناک امامت و ولایت، این سرزمین را خیمه عزاداری اهل‌البیت(ع) کردند.

 مداحان خاندان عصمت و طهارت(ع) در دومین شب شهادت مولای متقیان علی(ع)، اشعار و مرثیه‌هایی در غم شهادت نخستین امام شیعیان و پدر یتیمان قرائت کرده و عزاداران در سوگ شهادت آن امام همام اشک ماتم ریختند.

امشب سخنرانان به بیان جایگاه شب قدر و مصائب حضرت علی(ع) و خاندان عصمت و طهارت پرداخته و بر تدام سیره و منش اهل بیت(ع) به‌ویژه امیرالمومنین علی(ع) تاکید کردند، همچنین قرائت دعای جوشن کبیر، ادعیه وارد شده برای قرائت در شب قدر و زیارت عاشورا در کنار قرآن به سر گرفتن و طلب عافیت از درگاه احدیت از دیگر بخش‌های آیین دومین شب از لیالی قدر در استان گلستان بود.

پیر و جوان، دختر و پسر از هر قشر و طایفه‌ای امشب در کنار هم نشستند تا سال معنوی خود را با دست پُر آغاز کنند، در این شب‌ها اما حضور نوجوانان دهه هشتادی و دهه نودی از ویژگی‌های منحصر به فرد شب‌های قدر فروردین ۱۴۰۲ بود.

نوای «بِکَ یا الله» در آسمان گلستان پیچید/ نگارستان ایران در سوگ پدر یتیمان

مادری می‌گوید؛ حضور فرزندم در کنار خودم در این شب‌های عزیز باعث می‌شود زندگی فرزندم با سیره اهل بیت(ع) گره بخورد و معنویت بیش از پیش در زندگمان جاری و ساری شود.

وی ادامه می‌دهد؛ به طور قطع اهل البیت(ع) گره‌گشای همه مشکلات ما خواهند بود گرچه دشمن تلاش می‌کند نور ایمان و تدین را از ما بگیرد اما هر چه تلاش می‌کند به درب بسته می‌خورد.

گسترده شدن سفره‌های احسان و نیکوکاری از دیگر جلوه‌های ماه مبارک رمضان به‌ویژه لیالی قدر است، جلوه‌های ایثار و فداکاری از سفره‌های افطاری ساده گرفته تا توزیع بسته‌های معیشتی پهن است، سوگواران مولای متقیان در این شب‌ها با مشارکت در آزادی زندانیان غیرعمد و نذر خون و دستگیری از ایتام تلاش کردند مهربانی، ایثار و یتیم‌نوازی امیرالمونین علی(ع) را سرمشق زندگی خود قرار دهند.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی گلستان در حاشیه این مراسم در خصوص فضائل شب‌های قدر به خبرنگار ایسنا گفت: از منظر قرآن کریم شب قدر شب پرمنزلت و بافضیلتی است و در این شب مقدرات یک ساله انسان را نزد ولی زمان می برند.

حجت‌الاسلام رضا دیلمی، شب قدر را شب نزول قرآن، شب تقدیر و تعیین سرنوشت و شب نزول جبرئیل و فرشتگان الهی دانست و افزود: شب‌های قدر فرصتی بی‌بدیل و بی‌نظیر برای انسان است و بهترین فرصت برای جایگزینی خوبی‌ها با بدی‌ها و جایگزینی صلح و صفا با اختلافات است.

وی با بیان اینکه شب قدر شب احسان و نیکی و شب احسان به والدین است، تصریح کرد: شب قدر شب صله رحم و صدقات است، این شب فضیلت بالایی دارد و چقدر خوب است که در این ایام برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) و جبهه مقاومت دعا کنیم.

نوای «بِکَ یا الله» در آسمان گلستان پیچید/ نگارستان ایران در سوگ پدر یتیمان

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی گلستان با تاکید بر اینکه دشمن در جنگ ادراکی و شناختی تلاش می کند مردم را نسبت به آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ناامید کند، بیان کرد: این شب‌ها دعا کنیم در این جنگ ادراکی و شناختی مدافع حرم باشیم. همان حرمی که حاج قاسم فرمود؛ انقلاب اسلامی حرم است اگر این حرم بماند سایر حرم‌ها هم می‌ماند.

دیلمی ادامه داد: با همت تشکل های دینی و انقلابی استان و شبکه های فرهنگی و دستگاه‌ها و نهادها در تمامی مساجد شاخص و شبکه تبلیغی برنامه های دومین شب قدر برگزار شده که قرائت دعای جوشن کبیر، ابوحمزه ثمالی، مراسم معنوی قرآن به سر، مراسم وعظ و خطابه از جمله برنامه‌های آن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha