• پنجشنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402012411986
  • خبرنگار : 50455

چگونه دعا قضای حتمی الهی را تغییر می‌دهد؟

چگونه دعا قضای حتمی الهی را تغییر می‌دهد؟

ایسنا/قم یک کارشناس مسائل دینی، عنوان کرد: این بیان امام صادق(ع) است، که فرمودند: لدُّعَاءُ یَرُدُّ اَلْقَضَاءَ بَعْدَ مَا أُبْرِمَ إِبْرَاماً؛ دعا، قضایی که سخت مبرم شده را برمی‌گرداند. و به همین جهت تاکید کردند، فَأَکْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ؛ پس بسیار دعا کن.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد جعفری کارشناس مسائل دینی، در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: دعا کردن یکی از مسائل بسیار مهمی که در فرهنگ دینی ما وجود دارد و پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اَلدُّعَاءُ هُوَ اَلْعِبَادَةُ دعا خود عبادت است.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۶۰ سوره غافر می‌فرمایند: «إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ» کسانی که از خواندن من امتناع نموده و تکبّر می‌ورزند، به زودی وارد دوزخ می‌شوند، در حالی که زبون و خوار هستند؛ در تفسیر این آیه آمده است که منظور از این عبادت، دعا کردن به درگاه خداوند است.

جعفری با بیان این که طبق روایات «افْضَلُ الْعِبادَةِ الدُّعا»؛ هیچ عبادتی بالاتر از دعا نیست و دعا کردن از برترین عبادت‌ها است، اظهار کرد: دعا در فرهنگ دینی ما شیعیان جایگاه ویژه‌ای دارد، پیامبر اکرم(ص) فرمودند: الدُّعاءُ سِلاحُ المُؤمِنِ وَعَمودُ الدّینِ وَنورُ السَّماواتِ والأرضِ، دعا سلاح مومن، ستون دین و نور آسمانها و زمین است. همچنین در روایات است که ائمه معصومین علیهم السلام فرمودند، سلاحی که مومنان را از شر دشمنان نجات می‌دهد و رزق و روزی آن‌ها را زیاد می‌کند، دعا کردن است.

 وی در ادامه به نقش بسیار اساسی دعا در زندگی انسان به ویژه در شب‌های قدر اشاره کرد و گفت: نکته مهم و قابل توجه در رابطه با دعا این است که دعا می تواند تقدیرات را تغییر دهد. و این بیان امام صادق(ع) است، که فرمودند: لدُّعَاءُ یَرُدُّ اَلْقَضَاءَ بَعْدَ مَا أُبْرِمَ إِبْرَاماً؛ دعا، قضایی که سخت مبرم شده را برمی‌گرداند. و به همین جهت تاکید کردند، فَأَکْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ؛ پس بسیار دعا کن. همچنین امام صادق می فرمایند: فَإِنَّهُ مِفْتَاحُ کُلِّ رَحْمَةٍ وَ نَجَاحُ کُلِّ حَاجَةٍ وَ لاَ یُنَالُ مَا عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلاَّ بِالدُّعَاءِ وَ إِنَّهُ لَیْسَ بَابٌ یُکْثَرُ قَرْعُهُ إِلاَّ یُوشِکُ أَنْ یُفْتَحَ لِصَاحِبِهِ؛ کلید هر رحمت و کامیابی است برای هر حاجت، و بدان چه نزد خدا عز و جل است نتوان رسید جز به دعا و راستش این است که هیچ دری را فراوان نکوبند جز اینکه زمینه فراهم شود تا به روی کوبنده‌اش باز گردد.

این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: در آداب دعا کردن آمده است در عین حال که باید مدام دعا کنیم نباید برای رسیدن به حاجت‌های خودمان عجله داشته باشیم، بنابراین زمانی به معنای واقعی اهل دعا هستیم که در این راه ثبات قدم داشته باشیم.

جعفری حضور قلب در هنگام دعا کردن را از مهم ترین آداب دعا دانست و افزود: در روایت آمده است، لاَ یَقْبَلُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ دُعَاءَ قَلْبٍ لاَهٍ؛ خداوند دعای غافلان را مستجاب نمی کند. به همین جهت اگر بخواهیم دعای ما پذیرفته شود باید از صمیم قلب دعا کنیم و به استجابت آن یقین داشته باشیم.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: شب‌های قدر بهترین زمان برای دعا کردن است زیرا خداوند متعال سرنوشت انسان را مقدر می‌کند بنابراین برای این که پروردگار بهترین ها را برای ما مقدر کند باید دعا کنیم؛ اما به این معنا نیست که اگر شب قدر تمام شود دیگر هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم، بلکه مقدرات قابل تغییر است. البته این تغییر بعد از شب های قدر بسیار سخت تر است.

وی با بیان اینکه تغییر در تقدیر در شب های قدر بسیار راحت تر از دیگر ایام سال است، تاکید کرد: گاهی مسائل خوبی برای انسان در شب قدر مقدر می شود که انسان با گناه و معصیت در طول سال آن‌ها را تغییر می دهد و گاهی ممکن که است فردی در شب قدر غافل بوده و دعا نکرده است و تقدیر خوبی را برای خود رقم نزده اما در طول سال با اعمال خوب آن را تغییر می دهد.

این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: خداوند خواسته است که بندگان اش زیاد دعا کنند و اگر چه به همه نیت‌ها و حاجات ما آگاهی دارد اما باید دعا کنیم و با حضور قلب به درگاه خداوند حاجات خودمان را به زبان بیاوریم و امیدواریم خداوند به همه ما در این شب های قدر توفیق دعا کردن را بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha