• یکشنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402012714066
  • خبرنگار : 30147

رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزه:

بیشترین میزان مصرف فولاد خراسان از آب شرب تأمین می‌شود

بیشترین میزان مصرف فولاد خراسان از آب شرب تأمین می‌شود
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزه گفت: بیشترین میزان مصرف صنعت عظیم فولاد خراسان از آب شرب منطقه تأمین می‌شود.

حمید جوانبخت در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه سد بار تأمین کننده آب شرب شهرستان‌های نیشابور و فیروزه است، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان مصرف صنعت عظیم فولاد خراسان از آب شرب منطقه تأمین می‌شود.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده برای اولین بار توانستیم مدیران این مجتمع را مجاب به جبران خسارت‌های وارده به محیط‌زیست کنیم تا پرداختی‌هایی برای شهرداری‌ها و دهیاران داشته باشند.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزه با تأکید بر اینکه این مبالغ باید در راستای جبران حفاظت محیط‌زیست و یا در حفظ محیط‌زیست هزینه شود، اظهار کرد: سهم شهرستان فیروزه از توزیع عوارض آلایندگی مجتمع فولاد ۴۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه آلایندگی‌های این مجتمع عظیم در سطح بسیار گسترده‌ای است، افزود: متأسفانه از همان ابتدا این مجتمع به درستی جانمایی نشده و موجب شده شهرستان‌های مجاور از آلایندگی هوا و گردوغباری که ایجاد می‌کند با مشکلاتی مواجه باشند.

جوانبخت عنوان کرد: بخش اعظمی از میزان مصرف مجتمع فولاد از آب سد بار تأمین می‌شود در صورتی که براین عقیده هستیم آب شرب و آشامیدنی نباید در صنعت استفاده شود.

وی با اعلام اینکه مجتمع فولاد باید نیاز خود را از منابع دیگری تأمین کند، گفت: به دلیل محدودیت‌های دو شهرستان نیشابور و فیروزه اکنون نیاز این صنعت عظیم فولاد از همان آب شرب سد بار تأمین می‌شود.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزه ادامه داد: اگرچه پیگیر میزان مصرف آب فولاد بودیم اما اطلاعات را در اختیار قرار نمی‌دهند، ولی بر اساس برخی بررسی‌ها مصرف بسیار بالا است.

وی بیان کرد: زمانی که به دلیل افت گاز کارخانه تعطیل بود کاملاً مشهود بود که آب سد بار، در حال بالا آمدن است و وضعیت برای زیستگاه حیات‌وحش بسیار خوب شده بود.

۵۳ روستا درگیر آلایندگی‌های مجتمع فولاد هستند

جوانبخت تصریح کرد: طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته دو شهر فیروزه و نیشابور و حدود ۲۸ روستا از نیشابور و ۲۵ روستا از فیروزه در مجموع ۵۳ روستا درگیر آلایندگی‌های مجتمع فولاد خراسان هستند، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تا شعاع ۱۶ کیلومتری دچار آلایندگی شده‌اند.

وی با بیان اینکه مجتمع فولاد موظف شده تمامی خسارت‌هایی که به روستاها و آبادی‌ها وارد شده را جبران کند، افزود: طبق تبصره یک ماده ۴۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده با صنایعی که آلایندگی دارند برخورد می‌کنیم و باید عوارض آلایندگی را به اداره کل مالیاتی پرداخت کنند و سپس این اداره کل وجوهاتی که دریافت می‌کنند را بر اساس جمعیت و میزان تأثیرپذیری آلایندگی در آن نقاط تقسیم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قوانین بسیار خوبی برای برخورد با صنایع آلاینده داریم، گفت: اکنون بخش اعظمی از نیاز مصرف مجتمع فولاد از آب شرب سد بار تأمین می‌شود که کاملاً مخالف هستیم و باید جلوی آن گرفته شود. می‌توانند از فاضلاب شهری نیشابور و آب‌های خاکستری که در محیط‌زیست در حال هدر رفتن است، استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha