• یکشنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402012714121
  • خبرنگار : 50295

رئیس شورای اسلامی شهرستان طارم:

نابودی باغات طارم نابودی اقتصاد شهرستان را در پی دارد

نابودی باغات طارم نابودی اقتصاد شهرستان را در پی دارد

ایسنا/زنجان رئیس شورای اسلامی شهرستان طارم گفت: جمعیت واقعی شهرستان طارم بیش از ۱۰۰ هزار نفر عنوان می‌شود ولی جمعیت ثبت شده ۵۰ هزار نفر است و این عامل موجب اختصاص بودجه کمی برای شهرستان می‌شود.

محمدعلی رحمانی‌هزاررود ظهر امروز (۲۷ فروردین‌ماه) در نشست خبری اعضای شورای اسلامی شهرستان طارم با اصحاب رسانه استان زنجان با بیان اینکه جمع‌آوری پساب زیتون در شهر آب‌بر یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات در شهر آب‌بر و شهرستان طارم است، اظهار کرد: حدود ۲۰ سال می‌شود که شهرک صنعتی در شهر آب‌بر احداث شده ولی متاسفانه به دلیل عدم ساماندهی، رهاسازی پساب فرآوری زیتون، مشکلات بسیار زیادی همانند مشکلات زیست‌محیطی، بهداشتی، بوی نامتبوع در ورودی غربی شهر آب‌بر برای مردم شهر و مسافرن ایجاد کرده است. 

وی در بخش دیگری به وضعیت مسکن در منطقه اشاره کرد و گفت: وام مسکنی که در شهرستان پرداخت می‌شود، ۲۰۰ میلیون تومان است ولی یک ساختمان دویست متری در یک روستا با قیمت یک میلیارد تومان به مزایده گذاشته می‌شود، در روستاها ۱۸۰ میلیون تومان زمین نرخ‌گذاری می‌شود یعنی عملا با وام دویست میلیون تومانی فقط بیست میلیون تومان پول برای احداث ساختمان باقی می‌ماند. همچنین بسیاری از شهرک‌هایی که توسط بنیاد مسکن در شهرستان ساخته شده مشکل استعلام داشته و با مواردی همچون نبود آب، گاز و برق مواجه هستند. آب‌وفاضلاب شهری بیان می‌کند که امکان تامین آب را ندارد ولی مسکن ساخته می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه شاهد واگذاری زمین هستیم در حالی‌که آب نیست، زمین برای چه واگذار می‌شود و چرا این زمین‌ها به صورت شرکت تعاونی واگذار نمی‌شود، تصریح کرد: جمعیت واقعی شهرستان طارم بیش از ۱۰۰ هزار نفر ولی جمعیت ثبت شده ۵۰ هزار نفر است و این عامل موجب می‌شود بودجه‌ای که برای شهرستان اختصاص داده می‌شود، برای نصف بودجه اصلی که شهرستان باید بگیرد، باشد. متاسفانه الگوی کشت در بحث کشاورزی برای شهرستان وجود ندارد که یک ضعف بزرگ برای استان و شهرستان است. همچنین لازم به ذکر است که در شهرستان طارم زمین‌های بزرگ همانند برخی شهرستان‌ها نداریم و زمین‌ها کوچک است و باید الگوی کشت متناسب با شرایط شهرستان داده شود.

رحمانی با بیان اینکه اگر باغات در شهرستان نابود شود، اقتصاد نابود شده و با نابودی اقتصاد، بنیان خانواده نابود خواهد شد، ادامه داد: طبق اصل ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب، کسی حق تملک ندارد.  رودخانه قزل‌اوزن در ۷۰ کیلومتر از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه با حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب به عنوان شاهرگ حیانی در شهرستان جریان دارد، ۲۲ رودخانه فصلی خود شهرستان نیز ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب تولید می‌کند، نیاز فعلی شهرستان به آب ۳۵۰ میلیون‌متر مکعب است و حق آبه‌ای که اداره آب منطقه‌ای برای شهرستان در نظر گرفته ۱۴۲ میلیون متر مکعب است، حال باید مابقی آب مورد نیاز را از کجا به دست آوریم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان طارم با بیان اینکه در اداره آب منطقه‌ای بیش از هزار هکتار از بستر رودخانه به برخی از افراد اجاره داده شده و باوجود اینکه این افراد طبق قانون باید گندم، جو و کلزا بکارند ولی برنج می‌کارند که با آبی که برای کاشت این محصول استفاده می‌شود می‌توان بخش زیادی از باعات را نجات داد، عنوان کرد: متاسفانه تعرفه برق برای شهرستان طارم در فصل گرما همانند مناطق سردسیر و در فصل سرما تعرفه گاز همانند مناطق گرمسیر محاسبه می‌شود. همچنین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهرستان طارم مشکل راه‌های ارتباطی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha