• دوشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402012814439
  • خبرنگار : 50088

رئیس اداره فرش اداره کل صمت استان مطرح کرد

عدم صدور پروانه بهره‌برداری کارگاه قالیبافی به دلیل مشکلات سامانه بهین یاب

عدم صدور پروانه بهره‌برداری کارگاه قالیبافی به دلیل مشکلات سامانه بهین یاب

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: متاسفانه سامانه بهین یاب در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۴ ماه بدون مشکل بوده و همین موضوع در صدور پروانه بهره‌برداری کارگاه قالیبافی تاثیر بسیاری داشته است.

مهدی کلالی در گفت‌وگو با ایسنا درباره بیمه قالیبافان در خراسان رضوی اظهار کرد: درحال حاضر ۱۲ هزار نفر از قالیبافان استان تحت پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی و عشایر روستایی کشاورزان هستند. همچنین حدود ۹۰ هزار قالیباف در استان شناسایی شده که مهارت قالیبافی دارند اما با برآوردهای انجام شده بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر از آنها فعالیت دارند.

وی افزود: از آنجا که قالیبافی یکی از مشاغل روستایی و عشایر محسوب می‌شود، چنانچه تولیدکنندگان تمایل به بیمه داشته باشند، بدون محدودیت می‌توانند در این حوزه مشارکت کرده و از مزایای بازنشستگی، درمان، از کارافتادگی، حوادث غیرمترقبه و... با سقف محدود بهره‌مند شوند.

کلالی با اشاره به تعیین سقف محدود در بیمه‌ها، بیان کرد: از سال ۹۳ تاکنون سهمیه جدید بیمه‌ تامین اجتماعی برای قالیبافان وجود نداشته، اما قراردادی با صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر با همان مزایای بیمه تامین اجتماعی شامل حوادث غیر مترقبه، از کار افتادگی، بازنشستگی و … با سقف درآمدی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان منعقد و به تولیدکنندگان فرش اطلاع رسانی شده است.

وی مطرح کرد: از انتهای سال ۱۳۹۹ که صدور پروانه بهره‌برداری به صورت سیستمی (مکانیزه) انجام می‌شود، در خراسان رضوی تا کنون ۸۳ فقره پروانه بهره‌برداری کارگاه تولیدی متمرکز و غیر متمرکز صادر شده است. اگرچه استان رتبه اول در کشور در زمینه صدور پروانه بهره‌برداری کارگاه قالیبافی را به خود اختصاص داده است، اما متاسفانه سامانه بهین یاب در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۴ ماه بدون مشکل بوده و همین موضوع در تعداد صدور پروانه تاثیر بسیاری داشته است.

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مطرح کرد: این امر باعث کاهش شدید عملکرد در زمینه صدور پروانه بهره برداری شده و گلایه‌مندی متقاضیان را در بردارد. درحال حاضر از بهمن ماه سال گذشته امکان صدور پروانه بهره‌برداری علی‌رغم مکاتبات و پیگیری‌های متعدد وجود ندارد.

کلالی اعلام کرد: در حال حاضر بیشترین تعداد قالیبافان استان در شهرستاهای، کاشمر، تربت‌حیدریه، نیشابور، تربت‌جام، تایباد، صالح آباد، مشهد، سبزوار و چناران هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha