• دوشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402012814679
  • خبرنگار : 50037

کبودراهنگ؛ پایلوت طرح مشارکتی نوآوری در عملیات به‌زراعی

کبودراهنگ؛ پایلوت طرح مشارکتی نوآوری در عملیات به‌زراعی

ایسنا/همدان مدیر جهادکشاورزی شهرستان کبودراهنگ از پایلوت شدن این شهرستان در طرح مشارکتی(Ipp) نوآوری در عملیات به‌زراعی خبر داد.

حمزه خانجانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح مشارکتی(Ipp) نوآوری در عملیات به‌زراعی به صورت پایلوت در شش نقطه کشور در حال اجرا بوده که شهرستان کبودراهنگ نیز جزء این شش نقطه پایلوت کشوری انتخاب شده است.

وی با اشاره به حضور محققان و دانشمندان حوزه کشاورزی صربستان در کبودراهنگ برای اجرای طرح فوق افزود: با توجه به کمبود منابع آبی که در سطح کشور داریم، در بحث عملیات به‌زراعی کاری در حال انجام است که در نتیجه آن ارقام داخلی موجود که داریم با استفاده از این ارقام با روش های به‌زراعی و تغذیه ای بتوانیم منابع آب موجود را مدیریت کنیم.

خانجانی ارقام گندم را یکی از کشت های مرسوم در این طرح دانست و خاطرنشان کرد: این طرح به این شکل است که سه رقم محلی، هم‌کشت مرسوم و هم کشت‌هایی که بحث عملیات به‌زراعی روی آن انجام می شود این ارقام را در یک شرایط با هم مقایسه می کنیم.

وی با بیان اینکه این روش در اروپا به ویژه در صربستان در حال انجام است و همین روش را که خودشان در آنجا انجام می دهند، همان روش را در شرایط اقلیمی ایران در حال مقایسه هستند، تصریح کرد: تاکنون که این طرح را با محققان صربستان انجام داده‌ایم، مشخص است که روش به‌زراعی نسبت به روش عادی که کشاورزانمان انجام می دهند، تفاوت معناداری دارد.

خانجانی یادآور شد: هدف در این طرح نوآوری در عملیات به‌زراعی با توجه به وجود ۱۴۰ هزار هکتار سطح زیرکشت غلات در کبودراهنگ این است که بتوان با ایجاد مزارع الگویی و نوسازی ناوگان مکانیزاسیون در این شهرستان اقدام خوبی در عملیات به‌زراعی داشته باشیم تا هم منابع آبی را مدیریت کنیم و هم بتوان رشد تولید و عملکرد بهتری را در سطح مزارع داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha