• چهارشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1402013016355
  • خبرنگار : 50448

اتوبوس سیار خون‌گیری بوشهر در ایستگاه بلاتکلیفی

اتوبوس سیار خون‌گیری بوشهر در ایستگاه بلاتکلیفی

ایسنا/بوشهر مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به از رده خارج شدن اتوبوس سیار خون گیری در این استان گفت: تفاهم‌نامه خرید و تجهیز اتوبوس جدید به دلیل مشخص نبودن رئیس شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس با چالش روبه‌رو شده است.

علیرضا باستین چهارشنبه ۳۰ فروردین در نشست با خبرنگاران با اشاره به از رده خارج شدن اتوبوس سیار خون‌گیری اظهار کرد: از آنجا که شرایط راه‌اندازی پایگاه اهدای خون را در همه شهرستان‌های استان بوشهر نداریم، وجود این اتوبوس از آن جهت که امکان سفر به نقاط مختلف استان را برای دریافت خون اهداکنندگان فراهم می‌سازد، مهم است.

وی اضافه کرد: به دنبال برطرف کردن مشکل اتوبوس سیار خون‌گیری استان بوشهر، تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس سازمان انتقال خون کشور و رئیس شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس با اعتبار مورد نیاز ۱۲ میلیارد منعقد شد؛ در این تفاهم‌نامه خرید اتوبوس با شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس و تجهیز آن بر عهده سازمان انتقال خون کشور است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر تصریح کرد: از آنجا که رئیس شورای راهبردی از سمت خود تغییر کرد و اکنون رئیس شورای راهبردی تعیین نشده است، تکلیف اتوبوس سیار خون‌گیری استان بوشهر با چالش روبه‌رو شده است.

وضعیت پایگاه‌های انتقال خون در استان‌های مختلف

باستین با اشاره به افتتاح پایگاه انتقال خون دیّر در سال ۱۴۰۰ یادآور شد: این پایگاه به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی دچار چالش‌های زیاد و تعطیل شد اکنون به دنبال رفع نواقصات این پایگاه هستیم و امیدواری طی ۲ ماه آن راه‌اندازی شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در شهرستان دیلم نیز یک خیّر پایگاه انتقال خون احداث کرد اما با مشکل نبود تجهیزات و نیروی انسانی روبه‌رو شد که خوشبتخانه پارسال ۸۰۰ میلیون تومان تجهیزات برای این پایگاه خریداری شد و تا کمتر از یکماه آن کار آن به پایان می‌رسد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با بیان اینکه انتقال خون جزء حیاتی‌ترین سازمان‌ها است، افزود: اگر خون تامین نشود عملا بیمارستان‌ها با مشکل روبه‌رو خواهند شد اما تمرکز بیش از آنکه به مراکز اهدای خون باشد به بیمارستان‌ها معطوف شده است.

ارسال ۴۰۰۰ کیسه خون از بوشهر به استان‌های مختلف

باستین با تاکید بر اهمیت کمک‌رسانی به شبکه ملی خون‌رسان تصریح کرد: برای مثال استان سیستان و وبلوچستان بیش از سه هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی دارد که همواره نیاز به خون تازه دارند، خوشبختانه استان بوشهر توانسته به بیش از چهار هزار کیسه خون در مواقع بحران به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، تهران و تبریز کند.

هر کیسه خون حدود سه میلیون تومان قیمت دارد

وی با بیان اینکه انتقال خون در ازای اهدای خون به بیماران پولی نمی‌گیرد، اظهار کرد: هر کیسه خون که وارداتی هستند، به تنهایی حدود سه میلیون تومان و هزینه تست خون حدود ۹۰۰ هزار تومان است اما در ازای آن برای هر کیسه خون کمتر از ۵۰ هزارتومان از طرف بیمه به انتقال خون پرداخت می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با بیان اینکه این سازمان به ۱۹ بیمارستان خدمات می‌دهد، افزود: کمتر از پنج درصد از اهداکنندگان خون در استان بوشهر خانم هستند، میانگین کشوری نیز همین رقم را نشان می‌دهد البته پارسال بانوان استان‌های لرستان و کردستان آمار ۱۰درصدی مشارکت در اهدای خون را داشته‌اند.

باستین با بیان اینکه پیش از خون‌گیری اول سلامت اهداکننده بررسی می‌شود، عنوان کرد: بانوان نباید در این خصوص نگرانی داشته باشند. در سایر کشورها تعداد اهداکنندگان خون خانم و آقا تقریبا با هم برابر است. 

به گفته وی، در سال ۱۴۰۱ تعداد مراجعه کنندگان به سازمان انتقال خون استان بوشهر ۴۴ هزار و ۳۸۰ نفر بوده است که ۳۶ هزار و ۴۲۶ نفر از آنها با داشتن صلاحیت جسمی توانسته‌اند خون اهدا کنند. همچنین در این استان ۱۸ هزار و ۸۶۲ نفر، اهدا کننده خون مستمر هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha