• دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402020401184
  • منبع : نمایندگی سمنان

نواختن زنگ زمین پاک در مدارس سمنان

کمتر از ۴ درصد کیسه‌های پلاستیکی فشرده‌سازی و دفن می‌شوند

 کمتر از ۴ درصد کیسه‌های پلاستیکی فشرده‌سازی و دفن می‌شوند

ایسنا/سمنان زنگ زمین پاک با حضور جمعی از مسوولان، دوستداران محیط زیست و دانش آموزان در سمنان نواخته شد.

مجتبی قندالی معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان  4 اردیبهشت ماه در این آیین بر ضرورت حفظ زمین به عنوان یک ودیعه الهی تاکید و اظهار کرد: همه ما در قبال محیط زیست و زمینی که در آن زندگی می کنیم، مسوولیت داریم.
وی به نقش مهم دانش آموزان و خانواده ها در حفظ زمین پاک اشاره و تصریح کرد: دانش آموزان به عنوان همیاران سازمان محیط زیست می توانند نقش مهمی در این بخش داشته باشند.

وی به لزوم آشنایی خانواده ها و دانش آموزان با انواع پسماند و روش های مدیریت آن اشاره و اظهار کرد: محیط زیست استان در طول سال دوره های آموزشی متعددی را با هدف ارتقاء سطح آگاهی مردم برگزار می کند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان از برپایی جشنواره ها و مسابقاتی در همین ارتباط خبر داد و گفت: به مناسبت هفته زمین پاک، مسابقه ای دانش آموزی با موضوع پسماند برگزار و به صاحبان بهترین آثار جوایزی اهدا می شود.

قندالی از توزیع بادکنک با شعار"سرمایه گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره وری سبز "به بهانه هفته زمین پاک در بین دانش آموزان استان خبر داد و افزود: آموزش دانش آموزان می تواند به ارتقاء سطح دانستگی خانواده از حوزه های مرتبط با محیط زیست کمک کند.

وی با بیان اینکه امروزه کیسه‌های پلاستیکی از بیشترین کالای مصرفی در دنیا هستند و علی‌رغم کاربردهای فراوان می‌توانند تاثیرات نامطلوبی بر محیط زیست داشته باشند گفت: حدود یک سوم تولید مواد پلاستیکی در دنیا مربوط به پلاستیک‌های یک بار مصرف تخمین زده می شود.

کمتر از ۴ درصد از کیسه‌های پلاستیکی فشرده‌سازی و  دفن می‌شوند!
معاون محیط زیست استان سمنان با اشاره به مصرف بالای مواد پلاستیکی در کشورمان تصریح کرد: از میزان مصرف سالیانه کیسه‌های پلاستیکی در ایران آمار دقیقی در دست نیست ولی طبق آمار غیررسمی، میزان تولید کیسه‌های پلاستیکی در کشور بیش از ۱۷۷ هزار تن در سال تخمین زده می‌شود که این رقم معادل ۴۹۰ تن در روز است. در همین راستا، مطابق یک طرح پژوهشی انجام شده که توسط سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دانشگاه شهید بهشتی در سال های ۹۴-۹۵ انجام گردید، روزانه حدود ۲۱ تن و سالیانه حدود هفت هزار و ۵۰۰ تن کیسه پلاستیک فقط در میادین میوه و تره‌بار تهران مصرف می‌شود و فقط ۴ درصد از کیسه‌های پلاستیکی مراکز دفن، فشرده‌سازی و در زمین دفن می‌شود و مابقی در محیط رها شده و به زمین‌های کشاورزی، سطح شهرها و آبراهه‌ها راه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به لزوم کاهش مصرف موادپلاستیکی اظهار کرد: در زمینه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی، اغلب کشورها به جنبش جهانی کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی پیوسته‌اند و دارای برنامه‌های ملی و یا منطقه‌ای می‌باشند. اخیراً برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد(UNEP) گزارشی منتشر نموده است که در بین ۱۹۲ کشور ۱۲۷ کشور قوانین و مقرراتی را برای منع و یا کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تصویب نموده‌اند که متداول‌ترین شکل قوانین و مقررات(بطور جداگانه یا ادغام شده) در ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی(۸۳ کشور)، ممنوعیت‌های تولید و واردات(۶۱کشور)، مالیات بر تولیدگنندگان(۲۷ کشور)، مالیات بر مصرف کنندگان(۳۰ کشور) و در ۵۱ کشور نیز شرایط لازم برای اجرای بازیافت کیسه‌های پلاستیکی اجرا می‌گردد.

قندالی افزایش میزان و پراکندگی کیسه‌های پلاستیکی رها شده در محیط زیست، آسیب به منظر عمومی، راهیابی میکروپلاستیک‌ها به چرخه غذایی انسان، آلودگی و تغییر اکوسیتم‌های آبی و همچنین ایجاد اختلال در امر مدیریت پسماند شهری در مراکز دفن را از دغدغه‌ها و معضلات زیست محیطی برشمرد و ادامه داد: در این راستا به منظور تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نیل به اهداف قانون مدیریت پسماندها و حفظ محیط زیست کشور از آثار زیانبار پسماندها و مدیریت بهینه آنها این آیین‌نامه وضع شده است که عزم و اراده ملی تمامی مسئولین دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد و به اقدامات اساسی و اثرگذار در قالب برنامه‌های کلان ملی و استانی نیاز مبرم وجود دارد.
به گزارش ایسنا- آیین نواختن زنگ زمین پاک به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک، با حضور معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سمنان، معاون فرمانداری و معاون آموزش و پرورش شهرستان سمنان، روابط عمومی و امور بین الملل محیط زیست استان و جمعی از فعالان محیط زیست و... در مدرسه شاهد سمنان برگزار شد.

انتهای پیام

نواختن زنگ زمین پاک در مدارس سمنان/ سرمایه گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره وری سبز

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha