• دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402020401379
  • منبع : نمایندگی اردبیل

انجام واکسیناسیون رایگان ۵۰۰ هزار رأس دام علیه بیماری تب مالت در اردبیل

انجام واکسیناسیون رایگان ۵۰۰ هزار رأس دام علیه بیماری تب مالت در اردبیل

ایسنا/اردبیل مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل ضمن اشاره به ضرورت تقویت و گسترش هماهنگی های بین بخشی در کنترل بیماری بروسلوز از واکسیناسیون رایگان ۵۰۰ هزار رأس دام علیه بیماری تب مالت خبر داد.

بهلول تکلوی، مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به واکسیناسیون رایگان ۴۹۵ هزار و ۳۱۷ رأس دام سبک و سنگین و انجام ۳۰ هزار و ۴۱۹ مورد آزمایش از طریق خونگیری و تست در راستای پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز در سال گذشته اظهار کرد: تقویت و گسترش هماهنگی های بین بخشی و سیاست گذاری و برنامه ریزی و مشارکت ارگانهای ذی ربط در این راستا ضرورت دارد.

تکلوی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی استان در سالهای اخیر تلاش های بسیاری در راستای کنترل و پیشگیری از بیماریهای مختلف دامی انجام داده است، افزود: در یک سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار رأس دام علیه بیماری های مختلف دامی واکسینه شده است.

این مقام مسئول در استان تصریح کرد: سیاست دامپزشکی در پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز یا همان بیماری تب مالت بر دو اصل واکسیناسیون و تست و نیز شناسایی و کشتار دام های آلوده استوار است.

وی افزود: شناسایی، تست و کشتار ۹۸ رأس دام سبک و سنگین آلوده به بیماری بروسلوز و خروج آن از چرخه مصرف انسانی در همین مدت انجام شده است.

تکلوی ضمن بیان اینکه قطع حلقه انتقال این بیماری به انسان در گرو سلامت دام و رعایت موازین بهداشتی است و آموزش همگانی در ارتقاء بهداشت عمومی و پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است، بیان کرد: شهروندان فرآورده های لبنی مورد نیاز خود را به صورت پاستوریزه و بسته بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه نمایند و در صورت خرید شیر فله ای حتما آن را پس از جوشاندن مصرف کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اضافه کرد: به دامداران، دامپروران و روستائیان استان توصیه می‌شود حتما با عوامل دامپزشکی در واکسیناسیون دام‌ها همکاری نمایند، چرا که عدم همکاری چند نفر از اهالی روستا و عدم واکسیناسیون بخشی از جمعیت دامی می‌تواند خطری بالقوه و تهدیدی برای سایر دام‌های منطقه باشد.

تکلوی با تأکید بر اینکه بیماری بروسلوز یا تب مالت یکی از بیماریهای فوق العاده عفونی و قابل انتقال از حیوان به انسان بوده و از آن به عنوان بیماری هزار چهره یاد می‌شود، خاطرنشان کرد: در دام های سبک و سنگین به علت سقط جنین در پایان ماه‌های آبستنی با کاهش تولید شیر و عقیمی و نازایی باعث از دست رفتن ارزش اقتصادی دام‌های مبتلاء می‌شود و این بیماری در دو بعد اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت بوده و در بسیاری از موارد از آن به عنوان بیماری فرامرزی یاد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha