• دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۷:۵۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1402020401597
  • خبرنگار : 71021

۱۹ بنای تاریخی به مزایده گذاشته شد

۱۹ بنای تاریخی به مزایده گذاشته شد
ارگ راین، کرمان

۱۹ بنای تاریخی از سوی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با هدف بهره‌برداری به مزایده گذاشته شد.

به گزارش ایسنا،  این ۱۹ بنای تاریخی، طبق اعلام صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری، شامل خانه دانشمندی، خانه آقایی زاده، حمام قلعه، خانه بهادرالملک، گراند هتل، خانه فخر راور، کارخانه حنا سایی، ارگ راین، باغ هرندی، خانه اوشیدری، خانه ابراهیمی، حمام سالار، کاروانسرای زعفرانیه، کاروانسرای مهر، کاخ ناصرالدین میرزا، خانه سرهنگ ایرج، عمارت اربابی لیقوان، کاروانسرای گوئجه بئل و کاروانسرای جانانلو است که بهره‌برداری آن‌ها به مزایده گذاشته شده است.

به گفته احسان دهقانی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی این صندوق، این مزایده که در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، همسو با رویکرد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با عنوان «نهضت واگذاری حق بهره‌برداری بناهای تاریخی» انجام می‌شود.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری همچنین گفت: برای ایجاد فرصت برابر و شفافیت در عملکرد، مزایده را به صورت الکترونیک در سامانه ستاد (www.setadiran.ir) برگزار می‌کند و همچنین اعداد عنوان شده نیز با نظر کارشناسان رسمی دادگستری استخراج شده است.

این صندوق زمان برگزاری کمیسیون مزایده را اول خردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرده که در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار می‌شود.

برخی از بناها که در فهرست نخستین مزایده سال ۱۴۰۲ صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری قرار گرفته، از جمله خانه سرهنگ ایرج و کاخ ناصرالدین‌میرزا پیش‌تر نیز به مزایده گذاشته شده بودند، اما سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری آن‌ها ناکام ماند.

۱۹ بنای تاریخی به مزایده گذاشته شد
خانه سرهنگ ایرج، لوکیشن فیلم «مهمان مامان» / تهران
۱۹ بنای تاریخی به مزایده گذاشته شد
باغ هرندی/ کرمان
۱۹ بنای تاریخی به مزایده گذاشته شد
کاروانسرای زعفرانیه/ سبزوار
۱۹ بنای تاریخی به مزایده گذاشته شد
کاروانسرای گوئجه بئل/ اهر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۴ ۲۳:۰۰

«نهضت واگذاری حق بهره‌برداری بناهای تاریخی» یا چوب حراج به میراث فرهنگی؟!!! که دیگر ملی نیست و به ارثیه خانوادگی و جناحی تبدیل شده است.

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۵ ۰۷:۰۲

بعنوان یک ایرانی میگم فروش اموال باستانی و معماری یعنی فروختن ناموس خانوادگی ، آدمهاییه که فقط به منافع شخصی خودشان فکر میکنند . جای تأسف داره

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۵ ۱۶:۴۰

آخه در کجای دنیاتوی کدوم کشوری چنین کاری باآثارباستانیش میکنن،🥺😭

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۶ ۰۷:۰۲

آثار تاریخی با آثار باستانی تفاوت دارند در دنیا آثار تاریخی که منحصر بفرد نیست را بازسازی و مستندنگاری و ثبت میکنند و سپس با تعریف کاربری ، بنا را احیا و زنده میکنند.. زنده بودن یک بنا به دوام و پایداری و حفظ و شناسایی هرچه بیشتر اون کمک میکنه اتفاقا این را ایران از بقیه دنیا یاد گرفت فقط بهره برداری بناهای منحصر بفرد و آثار باستانی یا آثار در معرض آسیب و تخریب را هیچ گاه واگذار نمیکنند.

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۶ ۱۳:۰۹

واقعا زشت نیست آ ثار تاریخی کشور بفروشیم اینها هویت ایران است پس ای مسولین حتی بودجه نگهداری از این آثار بر نمیا ید خجالت داره

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۶ ۱۹:۲۱

به نظرم این کار اشتباه است کجای جهان دیدی که تاریخ خودشون رو بفروشن باید دولت و سازمان میراث یک فکری کنه اگه اینجوری پیش بره پس فردا مزایده ی تخت جمشید رو می‌بینیم

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۸ ۱۳:۴۰

مسخره هست مسخره