• سه‌شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402020502141
  • منبع : نمایندگی همدان

۱۴۰۲/۰۲/۰۲ نوزاد نارسی در همدان متولد نشد

۱۴۰۲/۰۲/۰۲ نوزاد نارسی در همدان متولد نشد

ایسنا/همدان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان از کاهش ۶۰ درصدی زایمان سزارین در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ نسبت به ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ خبر داد و گفت: ۳۹ مورد سزارین برای تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه در استان همدان به ثبت رسیده است.

دکتر رضا طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا پیرامون آمار زایمان‌های سزارین در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ اظهار کرد: سال گذشته در تاریخ یک فروردین‌ماه ۱۱۶ مورد زایمان سزارین داشتیم که این آمار در تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه امسال به ۳۹ مورد رسیده به طوریکه بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مداخلات ما برای جلوگیری از زایمان‌های تقویمی بسیار مؤثر بوده و نوزاد نارسی در این تاریخ به صورت سزارین متولد نشده است.

وی با بیان اینکه آمار سزارین‌های این روز در مقایسه با روزهای تعطیل دیگر روند افزایشی نداشته است، مطرح کرد: برخی والدین اصرار به سزارین در این تاریخ داشتند اما پزشک و مراکز درمانی زیربار نرفته و به نظر می‌رسد برای پیشگیری از سزارین‌های تقویمی در سنوات آینده پیشگیری و آموزش والدین در این زمینه بیشترین حوزه نیازمند مداخله است.

طهماسبی با اشاره به اینکه تولدهای تقویمی سزارین، یک سزارین خارج از موعد مقرر و بدون ضرورت پزشکی و هدف آن صرفاً تولد نوزاد در تاریخ خاص است، افزود: این کار مغایر با اخلاق بوده و از نظر قانونی نیز مسئولیت مدنی، کیفری و انتظامی دارد.

وی ادامه داد: والدین، پزشک به عنوان فرد آگاه و خبره که مباشر تولد است و در نهایت مراکز درمانی در روند سزارین تقویمی دخیل هستند که در هر سه حوزه مداخلات لازم را انجام داده و دو هفته پیش‌تر از تاریخ فوق‌الذکر هشدارهای لازم را صادر کردیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: به مراکز درمانی هشدار داده شد اگر نوزادی به طور غیرمعمول و نارس به دنیا بیاید باید منتظر جریمه و مداخلات انتظامی لازم در این زمینه باشند همچنین به پزشکان طبق ماده ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی تذکر داده شد که در فرض اجماع بین سبب و مباشر، این کار برای آنها از نظر کیفری و انتظامی مسئولیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: از بُعد نظارتی نیز تمام مجموعه درمان در این حوزه مشارکت داشته و به نظر می رسد با توجه به آمارها مداخلات صورت گرفته در سطح استان اثربخش بوده و زایمان‌های سزارین در این تاریخ در مقایسه با آمارهای نقطه به نقطه و در مقایسه با روزهای تعطیل دیگر تفاوتی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha