• شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402020904269
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول در خراسان شمالی مطرح کرد

خارج کردن شترها از منطقه حفاظت شده میاندشت، کاری طاقت فرسا برای محیط‌بانان

خارج کردن شترها از منطقه حفاظت شده میاندشت، کاری طاقت فرسا برای محیط‌بانان

ایسنا/خراسان شمالی معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: خارج کردن شترها از منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم تبدیل به امری تکراری و طاقت فرسا برای محیط بان های منطقه شده است.

حسین هراتی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به نگهداری شترها در تعدادی از روستاهای اطراف منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم همچون روستای چهل دختران، اظهار کرد: تعدادی از شترهای حاضر در این روستاها وارد منطقه حفاظت شده میاندشت می شوند که این امر برای منطقه و محیط بان ها مشکل ساز شده است.

وی افزود: این شترها چوپان ندارند و جمع آوری و خارج کردن آن ها از منطقه برای محیط بان ها بسیار سخت بوده و آن ها را خسته و فرسوده کرده است.

هراتی با اشاره به اینکه یک راس گوسفند به اندازه یک واحد دامی است، بیان کرد: این در حالی است که یک نفر شتر به اندازه ۷ واحد دامی است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر میزان آبی که یک نفر شتر از آبشخورهای موجود در منطقه حفاظت شده مصرف می کند به اندازه چند برابر مصرف حیوان کوچک است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تاکنون پرونده های قضایی نیز در این ارتباط برای دامداران تشکیل شده اما باز هم شاهد بروز این مشکلات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: میزان تخریبی که یک نفر شتر در طبیعت دارد بسیار بیشتر از یک راس گوسفند است.

خرید ۷۰۰ واحد دامی در منطقه
وی یکی دیگر از مشکلات موجود در زیستگاه یوزپلنگ آسیایی را حضور دام و سگ گله بیان کرد و گفت: در همین راستا اقدام به خرید پروانه های چرای دام های حاضر در منطقه کرده ایم.

 معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی از خرید ۷۰۰ واحد دامی طی امسال در منطقه میاندشت جاجرم برای امن کردن زیستگاه یوزپلنگ آسیایی خبر داد.

وی اظهار کرد: در واقع سگ گله یکی از تهدیدات موجود در زیستگاه یوزپلنگ محسوب می شود که طی چند سال اخیر برنامه خرید واحدهای دامی در این منطقه در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات سال ۱۴۰۰ برای خرید واحدهای دامی منطقه میاندشت جاجرم اندک بود، گفت: با اعتبار اندک، موفق به خرید واحدهای دامی نشدیم.

هراتی افزود: اما اعتبارات سال ۱۴۰۱ برای این حوزه کاری مناسب بوده که بخشی از آن نیز اختصاص یافته و با برنامه ریزی های صورت گرفته درصدد هستیم تا با این اعتبار ۷۰۰ واحد دامی طی امسال خریداری شود.

وی ادامه داد: در منطقه میاندشت جاجرم ۱۴ هزار واحد وجود دارد که حدود ۴۰۰ واحد دامی در گذشته و ۷۰۰ واحد دامی نیز امسال خریداری می شود و هنوز حدود ۹۰۰۰ واحد دامی باقی مانده که با اعتباراتی که در آینده اختصاص می یابد نسبت به خرید آن ها اقدام خواهیم کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در واقع این اداره کل موفق شده است تا حساس ترین نقاط که در آن دام حضور داشته را خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه این اعتبارات از سوی سازمان محیط زیست برای تثبیت گرد و غبار اختصاص می یابد، گفت: حضور دام در منطقه و چرای بی رویه یکی از عواملی است که سبب فقر پوشش گیاهی و فرسایش خاک می شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی افزود: مساحت منطقه میاندشت جاجرم ۸۵ هزار هکتار است که ۱۵ درصد آن در معرض فرسایش شدید خاک قرار دارد که با خروج دام از منطقه علاوه بر اینکه از فرسایش خاک جلوگیری شده، زیستگاه این گونه حیوانی را نیز امن کرده ایم.

گرگاس از دیگر مخاطرات امنیت زیستگاه یوزپلنگ
وی گرگاس را از دیگر خطرات موجود در منطقه برای یوزپلنگ آسیایی عنوان کرد و گفت: گرگاس از آمیزش سگ گله و گرگ به وجود می آیند که برای کنترل این حیوانات خطرناک به دامداران اعلام کرده ایم که تعداد سگ های گله را به شدت کم کنند به عنوان مثال برای ۱۰۰ راس دام نهایتا از دو قلاده سگ استفاده کنند.

افزایش چشمگیر طعمه های یوزپلنگ در میاندشت
هراتی به افزایش جمعیت آهو در منطقه نیز اشاره کرد و ادامه داد: آهو یکی از طعمه های اصلی یوزپلنگ آسیایی است و تعداد جمعیت آهو در سال ۸۴ از حدود ۱۳۰ راس به ۳۰۰۰ راس در سال گذشته رسید.

وی تاکید کرد: این امر نتیجه تلاش های شبانه روزی محیط بان ها، خروج دام و کنترل شکارهای غیرمجاز بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به ایجاد کریدوری که محل رفت و آمد یوزپلنگ آسیایی میان خراسان شمالی و سمنان است نیز اظهار کرد: در واقع این منطقه در حال حاضر جزو مناطق حفاظت شده نیست و طرح و نقشه های این پروژه برای ارتقای آن به سازمان محیط زیست ارسال شده و باید در شورای عالی محیط زیست مصوب شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست خراسان‌شمالی افزود: با توجه به حساسیت این گونه در تلاش هستیم تا برای حفاظت هرچه بهتر آن، این منطقه را تبدیل به منطقه حفاظت شده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha