• یکشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402021005160
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

مهم‌ترین مشکلات عسلویه معدنی ایران؛

طلا برداشت می‌کنند اما جایی برای سرمایه‌گذاری ندارند!

طلا برداشت می‌کنند اما جایی برای سرمایه‌گذاری ندارند!

ایسنا/خراسان جنوبی خراسان جنوبی از قطب‌های معدنی کشور و عسلویه معدنی ایران بوده، اما به دلیل عدم حمایت‌ها و یا عدم آمادگی زیرساخت‌ها راهی برای توسعه سرمایه گذاری در این بخش نمانده است.

خراسان جنوبی، به عنوان چهارمین استان معدنی کشور، ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲.۴ درصد استخراج اسمی و ۸.۵ درصد اشتغال در حوزه معادن را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، استخراج سیلیس، فلورین، پتاس و سرب و روی، زغال‌سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزیینی، بنتونیت، کرومیت، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا و مس در این استان انجام شده، اما آن مقدار که سخاوت زمین در ارائه طلای معادن است، نتوانسته‌ایم از آن بهره ببریم.

از حبس معادن تا ظرفیت‌هایی که دیده نشده 

داریوش افتخاری، کارشناس ارشد معدن با داشتن حدود ۲۲ سال سابقه کار در بخش معدن و صنایع معدنی به ایسنا گفت: مشکلات بخش معدن زیاد بوده، اما موضوع امروز ما بحث رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان است و برای پیگیری از امور از مرکز نیازمند مدیرکل هستیم در حالی که این سازمان عریض و طویل هنوز با سرپرست اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه این امر باعث شده اختیارات کاملی نداشته باشد، افزود: استان خراسان جنوبی از این نظر همیشه دچار چالش‌ها است و در واقع از مدیرکل تعیین نکردن باید حدیث مفصل مشکلات را خواند.

طلا برداشت می‌کنند اما جایی برای سرمایه‌گذار ندارند!

عضو هیأت مدیره خانه معدن خراسان جنوبی و عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن بیان کرد: مشکل دیگر این است که برای سرمایه گذار روند اکتشاف مختل شده چرا که امری برای عرضه نداریم، اما باید حبس معدن را به دستور مقام معظم رهبری و رییس جمهور از یاد برد و در واقع خراسان جنوبی را ویژه دید.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف مدیریت‌ها، پایه سرمایه گذاری است، تصریح کرد: در بدنه سیستم اجرایی استان شاید کسانی هستند که هنوز به این درک نرسیدند که شایسته سالاری فارغ از هرگونه جناح بندی، معدن استان را شکوفا می‌کند.

تو خود حدیث مفصل بخوان...

افتخاری با بیان اینکه باید در انتخاب‌ها نظر بخش خصوصی نیز اعمال شود، اظهار کرد: با هماهنگی بخش خصوصی توسعه بخش استان از طریق معدن امکان پذیر است و سازمان صمت این استان یک مدیر معدنی می‌خواهد که بتواند به این اوضاع کمک کند.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم سهم حداکثری از ارزش افزوده استان را از معادن به دست بیاوریم، تصریح کرد: برخی محدوده‌های اکتشافی عمدتا توسط اشخاصی ثبت شدند، اما مخالفت شده که این محدوده‌ها از طریق مزایده به افراد واجد شرایط واگذار می‌شود و این گونه با حبس معادن روبرو هستیم.

افتخاری بیان کرد: برای ۱۷.۲ درصد از مساحت استان درخواست اکتشاف شده و اکنون تنها در مناطق محدود باقیمانده می‌توانیم معدن ثبت کنیم که ظرفیت کافی را نداشته و در واقع این امر مکان‌های واگذاری را کاهش داده است.

زیرساخت‌هایی که آماده نیست 

محمدعلی عجمی، سرپرست معدن و کارفرمای معدن سنگ گرانیت منطقه شاهکوه نهبندان نیز به ایسنا گفت: در معدن نهبندان مشکلاتی وجود دارد که از جمله مهم ترین آن‌ها تامین سوخت به موقع و تامین آب است.

وی با بیان اینکه در شرایط خشکسالی مقرر شد یک حلقه چاه در این منطقه برای معادن حفر کنند که مسکوت ماند، افزود: مشکل برق نیز در منطقه محروم و مرزی نهبندان همچنان باقی است؛ از طرفی به دلیل اینکه با بازار مصرف کشور فاصله دارد هزینه حمل محصولات زیاد بوده و معدن کاران هزینه زیادی را باید پرداخت کنند که بتوانیم رقابت کنیم.

این سرپرست معدن با بیان اینکه سود جزئی بوده، اما ارزش افزوده مالیات اخذ می‌شود، افزود: مالیات مطابق با بقیه نقاط کشور اخذ می‌شود که این عادلانه نیست؛ در شرایطی که در سه سال اخیر که ۲۲ نفر در منطقه فعال بودند اکنون به چهار نفر رسیده اخذ مالیات به این اندازه منطقی نیست.

وی با بیان اینکه بحث دورافتادگی منطقه و دوری از بازار مصرف قدرت رقابت را از ما گرفته است، تصریح کرد: اقتصاد و دارایی باید تخفیفاتی قائل شده و مالیات متناسب با منطقه و درآمد و هزینه امکانات و طرح‌ها از سود کم شود؛ اما در حال حاضر هیچ تفاوتی بین مناطق محروم و سایر مناطق نیست و این امر ریسک سرمایه گذاری را افزایش می‌دهد.

درآمدی که کفاف بیمه کارگران را نمی‌دهد 

عجمی با بیان اینکه دولت باید همکاری‌هایی انجام دهد، اظهار کرد: مالیات و زیرساخت‌ها دو مشکل عمده است؛ از طرفی چون معدن جز مشاغل سخت است کارگران با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند که باید کارفرما این مبلغ را نیز بپردازد که گاهی کل سرمایه‌اش این مقدار نیست.

وی با بیان اینکه اگر به سال‌ها پیش برگردم وارد کار نمی‌شوم، تصریح کرد: تنها خرسندی من ایجاد اشتغال برای چندین نفر است، اما اگر دولت به فکر نباشد این بار اشتغالزایی به بر بدنه دولت خواهد افتاد.

علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزی خراسان جنوبی نیز گفت: حفظ مراتع در کنار توسعه معدنی مدنظر ماست و مخالف توسعه معدن نیستیم.

وی افزود: از سال ۹۴ که محدوده‌ها در حال ثبت است، سه میلیون و ۸۰۰ هکتار از این مساحت به معادن واگذار شده و در مجموع ۸ میلیون هکتار از زمین‌های ملی به معادن واگذار شده است.

نصرآبادی با بیان اینکه ۱۴.۵ میلیون هکتار مساحت اراضی منابع ملی در خراسان جنوبی است که ۱۰ درصد آن به محیط زیست واگذار شده است‌، ادامه داد: اگر همین میزان واگذاری را برای سال‌های پیش از ۹۴ در نظر بگیریم تقریبا هشت میلیون هکتار از مجموع مساحت اراضی ملی استان به معادن اختصاص داده شده است.

توسعه معدنی در دو سال اخیر 

حامد حسن نژاد، سرپرست صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: در حوزه معدن ذخایر کشف شده در ابتدای دولت ۳ میلیارد و ۹۰۰ هزار تن بوده که اکنون به شش  میلیارد و ۹۰۰ هزار تن رسیده و ۷۷ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به فعال بودن  ۶۷۰ معدن در ابتدای دولت و ۷۴۱ معدن در حال حاضر، افزود:  این امر رشد ۸.۵ درصدی داشته است؛ در مجموع ۱۲  هزار و ۲۴۰ معدن در کشور داریم که سهم استان ۶ درصد از معادن کشور است.

حسن نژاد با بیان اینکه از لحاظ ذخیره سازی خراسان حنوبی ۱۳ درصد ذخایر کشور را دارد، تصریح کرد: استخراج سالیانه معادن ۲۵ میلیون تن در کل کشور بوده که خراسان جنوبی سهم سه درصدی دارد؛ از لحاظ اشتغال کل کشور ۱۴۹ هزار نفر در حوزه معادن فعالیت دارند و در استان ۱۳ هزار نفر بوده که سهم ۸.۶ درصدی از اشتغال کل کشور را داراست.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در برداشت برخی ذخایر معدنی در کشور بی نظیر است، ادامه داد: طی دو سال گذشته سه مرحله مزایده برگزار شد و از طرفی در کل کشور در سال گذشته ۲۲۹ معدن فعال شده که ۱۴ مورد مربوط به خراسان جنوبی است.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه مزایده در سال گذشته برگزار شده که طی آن ۷۸۳ محدوده به مزایده گذاشته شده و ۷۶ نفر برنده شدند، بیان کرد: تعداد واحدهای معدنی که از ابتدای دولت سیزدهم راه اندازی شده ۵۸ واحد بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۱۷۷ پروانه اکتشاف صادر شده و از ابتدای دولت در کشور رتبه یک در این حوزه را کسب کرده‌ایم، تصریح کرد: در سال گذشته ۱۵۶ پروانه صادر شده که نسبت به مدت مشابه ۴۶ درصد رشد داشته است.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از صدور ۵۰ گواهی کشف خبر داد و گفت: از این حیث رتبه دوم را کسب کرده‌ایم و سرمایه گذاری برای گواهی‌های کشف ۳۱۷ میلیارد ریال بوده که ۱۶ درصد رشد داشته است.

وی از صدور ۴۱ پروانه بهره برداری معدنی خبر داد و افزود: افزایش حدود ۲ برابری ذخیره کانسنگ طلا از ۲۶ میلیون تن به ۵۴ میلیون تن از دیگر اقدامات بوده و تخصیص میزان ۵ میلیارد تومان اعتبار جهت خرید لوله به منظور آبرسانی به روستاهای مجاور معدن در سطح استان، تخصیص اعتبار به میزان ۵ میلیارد تومان به حوزه طرح‌های عمرانی و اکتشافی از اقدامات انجام شده و یا در دست اجراست.

مشکلاتی از زیرساخت تا مدیریت 

سرپرست صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از انجام طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی به مساحت ۱۵ هزار کیلومتر مربع در چهار شهرستان استان با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: پیگیری خط انتقال برق ۱۳۲ کیوولت به حوزه شهرستان طبس و خط انتقال برق به منطقه غنی آباد بشرویه، انتقال برق به مناطق گرانیت شاهکوه نهبندان و احداث پست ۴۰۰ کیلو ولت برق در نهبندان توسط ایمیدرو و استانداری و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از دیگر اقدامات است.

حسن نژاد از احداث قطب برق معادن شاهکوه  گفت و ادامه داد: فرسودگی ماشین آلات، مشکل گازرسانی و سوخت، نبود زیرساخت‌های آب و برق، نبود بازار فروش، دوری از بازار فرآوری و مصرف و همچنین مشکلات مدیریتی از مهم ترین مسائل معدن است؛ از طرفی لازم است دستگاه‌های اجرایی دیگر همراهی کنند تا سرمایه گذاران رغبت بیشتری پیدا کنند.

طلا برداشت می‌کنند اما جایی برای سرمایه‌گذار ندارند!

طرح‌های صنعتی و معدنی حمایت ویژه می‌شوند 

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز چندی پیش بر ضرورت حمایت بیشتر وزارت صمت از طرح‌های صنعتی و معدنی استان تأکید کرد و گفت: خراسان جنوبی، استانی با ظرفیت‌های معدنی بی نظیر و متنوع است، به گونه‌ای که حجم برخی ذخایر بسیار قابل توجه است.

معاون استاندار با اشاره به حجم ذخایر موجود، بیان کرد: ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری در راستای بهره برداری هر چه بیشتر از این ذخایر از برنامه های اولویت دار استان است.

اشرفی یادآور شد: انتظار این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت احداث واحدهای فرآوری مواد معدنی و تولیدی در استان سرمایه گذاران را حمایت کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی جزو استان های کمتر توسعه یافته است، باید از لحاظ  اعتباری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

شکوفایی معدن و صنعت؛ اولویت سال 

جواد  قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در نخستین گفتگوی سال خود با خبرگزاری ایسنا گفت:  ۱۴۰۲، سال شکوفایی واحدهای تولیدی کشاورزی، معدنی و صنعتی در استان است.

وی ادامه داد: تنها با اجرای نهضت فعال کردن واحدهای تولیدی راکد در استان، حدود ۲۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه راکد به چرخه تولید بازگشتند.

استاندار خراسان جنوبی از اقدامات صورت گرفته در راستای جذب سرمایه گذاران دارای اهلیت و صلاحیت در راستای ایجاد ارزش افزوده از ظرفیت‌های کشاورزی و معدنی گفت و ادامه داد: با پایه ریزی این اقدامات و تأمین زیرساخت‌های لازم و نیز توسعه شرایط موجود، ۱۴۰۲ سال شکوفایی واحدهای تولیدی کشاورزی، معدنی و صنعتی در استان است.

وی یادآور شد: بنا به تأکید مقام معظم رهبری، تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از موضوعات مورد تأکید ما در استان بوده و در همین راستا مردمی کردن اقتصاد در سال جاری نیز در اولویت برنامه‌ها قرار خواهد داشت.

لازم است باور داشته باشیم که معدن به عنوان یک نعمت خدادادی می‌تواند بیشتر از این برای خراسان حنوبی ثروت افزایی کرده و در واقع رنگ محرومیت را بزداید؛ از خود سوال کینم چه اندازه این بخش مهم توسعه خراسان‌جنوبی را دیده‌ایم؟!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha