• دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402021106167
  • منبع : نمایندگی خوزستان

روایتی از پناهجویان و قاچاقچیان انسان در رمانی از هاکان گوندای

روایتی از پناهجویان و قاچاقچیان انسان در رمانی از هاکان گوندای
هاکان گوندای

ایسنا/خوزستان رمان «داها» نوشته هاکان گوندای در ۴۸۰ صفحه و با قیمت ۲۴۰ هزار تومان در نشر افق درآمده است.

به گزارش ایسنا، «داها» با ترجمه عارف جمشیدی و مقدمه‌ای از اصغر نوری با نام «دنیای خشن یک بچه‌ وحشتناک» که یادداشتی در معرفی هاکان گوندای و آثار اوست منتشر شده است.

عارف جمشیدی، متولد ۱۳۶۰، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «آقای گل»، «خاطره استانبول»، «در یکی از ممالک» و «روزی روزگاری آناتولی» اشاره کرد.

«داها» رمانی درباره پناهجویان و قاچاقچیان انسان است. «داها» را یکی از نخستین رمان‌هایی دانسته‌اند که بحران پناهجویانی را به تصویر می‌کشد که به ‌طور غیرقانونی از خاورمیانه به غرب می‌روند.

هاکان گوندای در کتاب «داها» با طنزی سیاه از مسایل انسان خاورمیانه‌ای و نیز از زندگی و کار قاچاقچیان انسان می‌نویسد و از مسیر طرح قصه‌ای درباب مسایل سیاسی و اجتماعی خاورمیانه و آنچه انسان‌های خاورمیانه‌ای را به مهاجرت وامی‌دارد، جغرافیا و زمان و مکان را درمی‌نوردد و به مسایل بنیادین و فلسفی و وجودی انسان نقب می‌زند و مسایلی را طرح می‌کند که هر انسانی، فارغ از اینکه کجا و چگونه و در چه دوره و زمانه‌ای زندگی می‌کند، با آن‌ها درگیر است؛ مسایلی چون تولد و زندگی و مرگ و تلاش و تقلا برای بقا.

«داها» رمانی خشن، تلخ و گزنده است که واقعیت را بی‌پرده و بدون روتوش و رنگ‌ولعاب پیش روی ما می‌نهد. این کتاب در سال ۲۰۱۵ جایزه مدیسی فرانسه را به ‌عنوان بهترین رمان خارجی سال گرفت. براساس این رمان فیلمی هم به‌کارگردانی اونور سایلاک، فیلمساز اهل ترکیه، ساخته شده است. متن اصلی کتاب «داها» اولین بار در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است.

بنوبوک در مروری بر کتاب «داها» نوشته است:

هاکان گوندای در کتاب «داها» داستان پدر و پسری را روایت می‌کند که در ترکیه به کار قاچاق انسان اشتغال دارند و پناهجویانی را که از نقاط مختلف خاورمیانه به غرب می‌روند با قایق و به ‌طور غیرقانونی از دریا رد می‌کنند.

راوی کتاب «داها» پسری به نام غازا است که در ساحل دریای اژه زندگی می‌کند. او در ۹ ‌سالگی از طریق پدرش به کار قاچاق انسان کشیده شده و در این کار وردست پدرش شده است. این ‌گونه است که خاطرات غازا و نقل سرگذشت او با سرگذشت انسان خاورمیانه‌ای و بی‌شمار پناهجو و آواره که از سرزمین‌های خود در خاورمیانه می‌گریزند و نیز با بخشی از تاریخ بحرانی خاورمیانه گره می‌خورد.

روایتی از پناهجویان و قاچاقچیان انسان در رمانی از هاکان گوندای

وقایع کتاب «داها» در زمینه‌ای از جنگ‌ها و حوادث خشونت‌بار خاورمیانه رخ می‌دهد و رمان از خلال نقل حکایت یک قاچاقچی انسان تصویری اجتماعی و سیاسی از خاورمیانه ترسیم می‌کند و این تصویر را به تصویری از موقعیت انسان در جهان تعمیم می‌دهد.

در کتاب «داها» سخن از مرگ و زندگی و خیر و شر است و نیز سخن از قدرت‌هایی که جهان را طبق خواست‌ها و منافع خودشان برای آدمیان تعریف و تفسیر و معنا می‌کنند.

هاکان گوندای در کتاب «داها» با طنزی تلخ و سیاه و بی‌رحمانه از خشونت ناگزیر برای بقا سخن می‌گوید و از جدال خشونت‌بار و بی‌رحمانه انسان‌ها با یکدیگر برای زنده ماندن و این ‌گونه است که او از خلال نقل قصه‌ای درباره پناهندگان و قاچاق انسان در تاریخ انسان و شیوه بی‌رحمانه و خشونت‌بار تکامل آدمی تامل می‌کند و به کندوکاو در این موضوع می‌پردازد.

کتاب «داها» ما را با وجوه پنهان و خشن واقعیت مواجه می‌کند و نیز این پرسش را پیش می‌کشد که آیا مهاجرانی که وطن خود را ترک می‌کنند واقعا از شرایطی که از آن می‌گریزند نجات می‌یابند یا به هر کجا که بروند آسمان همین رنگ است و در هیچ کجای جهان از چنبره رنج و خشونت و فلاکت خلاصی ندارند؟ «داها» همچنین تاملی است درباب تقابل شرق و غرب و بودن در مرز میان این دو. این رمان داستان آوارگان روی زمین و داستان آوارگی در جهان است.

هاکان گوندای کیست؟

هاکان گوندای، متولد ۱۹۷۶، داستان‌نویس و فیلمنامه‌نویس اهل ترکیه است. از هاکان گوندای به‌ عنوان یکی از چهره‌های مهم ادبیات زیرزمینی ترکیه یاد می‌شود. او در آثارش ضدقهرمان‌هایی را خلق می‌کند که خلاف عرف‌ها و اخلاقیات و نهادهای اجتماعی حرکت می‌کنند. خشونت، قتل و مواد مخدر از جمله موضوعاتی هستند که گوندای در آثارش به آن‌ها پرداخته است.

اولین رمان گوندای با نام «کینیاس و کایرا» اولین رمان زیرزمینی ترکیه به حساب می‌آید. گوندای با همین اولین رمان خود که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد خوش درخشید و توجه جامعه ادبی را به خود جلب کرد اما رمانی که جایگاه او را در مقام نویسنده‌ای مهم در ترکیه تثبیت کرد رمان «کم» بود که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و در همان سال جایزه بهترین رمان ترکیه را برای گوندای به ارمغان آورد و در نقاط دیگر دنیا هم به فروشی چشمگیر دست یافت.

گوندای همچنین نویسنده فیلمنامه یکی از سریال‌های موفق تُرکی با نام «شخصیت» است. این سریال که یک سریال جنایی ـ معمایی به ‌کارگردانی اونور سایلاک و بازیگری هالوک بیلگینر و جانسو دره است در فهرست بهترین سریال‌های تلویزیونی همه  ادوار در IMDb رتبه ۲۴ را دارد و هالوک بیلگینر به‌ خاطر بازی در آن جایزه امی را گرفته است. از دیگر آثار هاکان گوندای می‌توان به کتاب‌های «زیان» و «ضمیر» اشاره کرد.

روایتی از پناهجویان و قاچاقچیان انسان در رمانی از هاکان گوندای

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha