• دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402021106582
  • خبرنگار : 50491

مدیرعامل انجمن عالی توانبخشی گلستان:

مراکز توانبخشی زیر فشار تورم له شدند/ بهزیستی: نمی‌توانید تعطیل کنید!

مراکز توانبخشی زیر فشار تورم له شدند/ بهزیستی: نمی‌توانید تعطیل کنید!

ایسنا/گلستان مدیرعامل انجمن عالی توانبخشی استان گلستان با اشاره به چالش‌های بی‌شمار مراکز توانبخشی، گفت: متأسفانه تا با مسئولان سازمان بهزیستی از چالش‌ها صحبت می‌کنیم با صراحت می‌گویند اگر نمی‌توانید، بروید!

یونس سدنی در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به چالش‌ها و مشکلات پیش روی مراکز توانبخشی اظهار کرد: در سطح کشور بیش از دو هزار و ۵۰۰ مرکز توانبخشی وجود دارد که حدود ۸۲ مرکز توانبخشی در استان گلستان فعالیت می‌کنند و از این تعداد ۶۱ مرکز روزانه و ۲۱ مرکز شبانه روزی است.

وی با بیان اینکه پس از واگذاری مراکز توانبخشی به بخش خصوصی، سازمان بهزیستی این مراکز را رها کرد، افزود: متأسفانه از سال ۱۳۹۷ به بعد میزان یارانه پرداختی سازمان بهزیستی به مراکز توانبخشی با تورم تطابق ندارد و این مسأله ارائه خدمات توانبخشی به مددجویان این مراکز را دچار مشکل کرده است.

مدیرعامل انجمن عالی توانبخشی استان گلستان اضافه کرد: در حال حاضر یارانه پرداختی دولت به مراکز روزانه یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و در مراکز شبانه توانبخشی سه میلیون تومان است حال آنکه بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد رقم سرانه هزینه تمام‌شده برای هر مددجو در مراکز روزانه توانبخشی پنج میلیون تومان و در مراکز شبانه‌روزی باید ۱۰ میلیون تومان باشد اما متأسفانه کمتر از یک سوم این بودجه را به مراکز توانبخشی پرداخت کردند.

خطر تعطیلی بیخ گوش مراکز توانبخشی

 
سدنی با بیان اینکه تعدیل برخی از دستورالعمل‌های مربوط به خدمات دهی به معلولان، ۶ ماه است که بلاتکلیف مانده و هنوز ابلاغ نشده است، تصریح کرد: از طرفی سهم مشارکت خانواده در مراکز توانبخشی شبانه روزی در سال ۱۴۰۱ ابلاغ نشد و اگر این مسأله ابلاغ می‌شد و ۷۱۰ هزار تومان شهریه به یک میلیون تومان می‌رسید تا حدودی می‌توانست کمک‌کننده باشد گرچه بسیاری از خانواده‌های دارای معلول در گلستان وضعیت مالی مناسب برای پرداخت شهریه را ندارند.

وی از حذف ردیف اختصاصی بودجه حمایت از معلولان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و خاطرنشان کرد: یارانه‌ای که سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۱ تخصیص داد حتی جوابگوی هزینه بیمه و حقوق پرسنل مراکز توانبخشی نیست و اگر امسال سازمان بهزیستی چاره‌ای اتخاذ نکند با تعطیلی تعداد زیادی از این مراکز مواجه خواهیم بود.

مدیر مرکز شبانه‌روزی معلولین باب‌الحوائج گرگان با بیان اینکه تک تک مسئولان اعم از رئیس سازمان بهزیستی کشور، استانداران، نمایندگان مجلس و غیره باید برای رفع مشکلات مراکز توانبخشی تدبیری بیاندیشند تا از تعطیلی آن‌ها جلوگیری شود، گفت: اینکه مراکز توانبخشی و شبه خانواده در سایه تورم به تعطیلی کشیده شوند ضعف سازمان برنامه و بودجه، سازمان بهزیستی و نمایندگان مجلس است.

سدنی اضافه کرد: وقتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قانونی را تصویب می‌کنند و آن را برای اجرا می‌فرستند دیگر کاری از دست مراکز توانبخشی بر نمی‌آید. متأسفانه نمایندگان مجلس هم از ما دفاع نکردند و به این باور نرسیدند که یک مرکز توانبخشی با سه میلیون تومان یارانه نمی‌تواند به مددجویان خود خدمات مطلوب ارائه دهد.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه مسئولان چالش‌های مراکز توانبخشی کشور را بررسی نکردند و گذرا از کنار آن‌ها رد شدند، بیان کرد: نمایندگان مجلس نیز هنوز به این باور نرسیدند که مراکز توانبخشی بدون اعتبار نمی‌توانند فعالیت کنند.

 بیش از ۸۵ درصد مراکز توانبخشی گلستان استیجاری هستند


مدیرعامل انجمن عالی توانبخشی استان گلستان یادآور شد: مسئولان استانی و مدیران بهزیستی استان همراهی لازم را با ما دارند. وقتی به دیدار معلولان مراکز ما می‌آیند آنقدر احساسی می‌شوند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند که ما تصور می‌کنیم دیگر چالش‌ها و مشکلات استانی ما حل شده اما از درب که خارج می‌شوند همه چیز فراموش می‌شود البته شاید هم جامعه معلولان برایشان مهم نیست.

سدنی با بیان اینکه امروز از پرداخت حقوق پرسنل خود عاجز هستم، متذکر شد: متأسفانه تا با مسئولان سازمان بهزیستی از چالش‌ها و مشکلات صحبت می‌کنیم با صراحت می‌گویند اگر نمی‌توانید، بروید! آیا ۲۵ سال گذشته که اقدام به راه‌اندازی این مرکز توانبخشی می‌کردم مسئولان چنین حرفی میزدند؟

وی با طرح این پرسش که اگر دو هزار و ۵۰۰ مرکز شبانه روزی نباشد تکلیف این همه معلول چه می‌شود، گفت:  بیش از ۸۵ درصد مراکز توانبخشی استان گلستان استیجاری هستند و برای اجاره مسکونی با مشکل مواجه‌اند چراکه اکثر صاحبخانه‌ها یا حاضر به اجاره منزل مسکونی خود به مراکز توانبخشی نیستند و یا مبلغ اجاره بهاء را چند برابر بیشتر دریافت می‌کنند. سازمان بهزیستی طی همه این سال‌ها نتوانست برای افرادی که اقدام به راه‌اندازی مرکز توانبخشی کردند زمین رایگان اهدا کند.

مدیر مرکز شبانه‌روزی معلولین باب‌الحوائج گرگان، یکی دیگر از چالش‌های مراکز توانبخشی را حق بیمه سهم کارفرمایی دانست و گفت: درخواست ما از مسئولان تعدیل حق بیمه سهم کارفرمایی همانند برخی از صنوف و اقشار دیگر است به طور قطع خدماتی که مراکز توانبخشی ارائه می‌دهد کمتر از اقشار و صنوف دیگر نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۱ ۲۳:۱۵

بهزیستی: نمی‌توانید تعطیل کنید! بله انقلابی و اسلامی

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۲ ۰۹:۴۶

لطفاً پیگیری کنید برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی به چهل درصد افزایش پیدا کند هر دو قشر مستضعف و محتاج هستند

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۲ ۱۳:۱۲

باید به این قشر ضیعف جامعه کمک کنند با آنها صحبت کنند مشکلاتشان را گوش کنند وبه آن عمل کنند