• چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402021307863
  • خبرنگار : 50454

این «گل» خطرناک را بهتر بشناسیم

این «گل» خطرناک را بهتر  بشناسیم

ایسنا/چهارمحال و بختیاری پزشک عمومی و درمانگر اعتیاد در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای درمان اعتیاد به ماده مخدر گل هیچگونه داروی جایگزینی وجود ندارد، گفت: درمان اعتیاد به ماده مخدر گل از طریق مشاوره انجام می‌شود البته می‌توان گفت درمان اصلی تمامی موادمخدر بدون استثنا شرکت در جلسات مشاوره است یعنی در مجموع دارویی برای درمان اعتیاد وجود ندارد.

علی دانشمند در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص عوارض مصرف ماده مخدر گل و چگونگی رهایی از آن، اظهار کرد: به صورت کلی می‌توان گفت مصرف موادمخدر موجب می‌شود افراد حس و حال سرخوشی پیدا کنند و معمولا کسانی به مصرف موادمخدر روی می‌آورند که از یک حس بد در زندگی خود رنج می‌برند درواقع بدون وجود این احساس ناخوشایند فرد به سمت و سوی استفاده از موادمخدر نخواهد رفت و در موارد بسیار کمی افراد برای سرگرمی اقدام به مصرف موادمخدر کنند.

این پزشک عمومی و درمانگر اعتیاد افزود: بنابراین کسانی که برخی بحران‌ها را از سر گذرانده و همچنان با آن درگیر هستند بیش از سایرین به سمت استفاده از موادمخدر رفته و پس از آن نیز به مصرف خود ادامه می‌دهند چراکه با این کار به یک احساس سرخوشی دست پیدا می‌کنند و درنتیجه حال ناخوشایند این افراد تا حدودی کنترل می‌شود البته باید توجه داشت که احساس سرخوشی ناشی از مصرف موادمخدر بسیار کوتاه و موقتی است اما پس از اتمام این حال فرد به علت وابستگی که به مصرف موادمخدر پیدا می‌کند نمی‌تواند به راحتی آن را ترک کند.

وی ادامه داد: موضوعات ذکر شده درخصوص تمامی انواع ماده مخدر از سیگار تا شیشه صدق می‌کند که گل نیز یکی از این موادمخدر است، گل درواقع یک ماده مخدر گیاهی است و از شاهدانه به دست می‌آید همچنین مواد مخدر دیگری مانند حشیش و ماری‌جوانا نیز از همین گیاه تولید می‌شوند، البته هر نوع شاهدانه‌ای برای تولید این موادمخدر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه یک گونه خاص از گیاه شاهدانه وجود دارد که برای این منظور مورد سومصرف قرار می‌گیرد.

دانشمند با بیان اینکه موادمخدر معمولا بر روی مغز افراد اثرگذار هستند، عنوان کرد: درواقع انواع ماده مخدر با تغییراتی که در مغز افراد ایجاد می‌کنند موجب افزایش ترشح دوپامین در بدن شده و فرد احساس سرخوشی پیدا می‌کند که این موضوع نیز درخصوص تمامی موادمخدر صادق است اما با توجه به نوع ماده مخدر و میزان مصرف سرعت ترشح دوپامین متفاوت خواهد بود درنتیجه احساس سرخوشی ایجاد شده در فرد نیز تفاوت دارد.

این درمانگر اعتیاد اضافه کرد: متاسفانه مصرف ماده مخدر گل معمولا در بین نوجوانان شیوع دارد و این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری برای این افراد ایجاد کند چراکه نوجوانان در سن رشد قرار دارند و رشد مغز آن‌ها کامل نشده است درنتیجه مصرف ماده مخدر گل ممکن است عوارض برگشت ناپذیری برای آن‌ها ایجاد کند اما با این وجود براساس مطالعات انجام شده اگر افراد، مصرف ماده مخدر گل را ترک کنند بیش از ۹۰ درصد عوارض ایجاد شده در آن‌ها قابل بازگشت است.

وی تصریح کرد: برخلاف برخی موادمخدر مانند تریاک، شیره، هروئین و موادمخدر افیونی که داروی جایگزین برای آن‌ها وجود دارد اما برای درمان اعتیاد به ماده مخدر گل هیچگونه داروی جایگزینی وجود ندارد یعنی اگر فردی که قصد دارد اعتیاد به گل را ترک کند آگاهانه و با تلاش در درمان شرکت نکند احتمال دارد درحین درمان مجدد به سمت مصرف ماده مخدر گل سوق پیدا کند.

دانشمند یادآور شد: درمان اعتیاد به ماده مخدر گل از طریق مشاوره انجام می‌شود البته می‌توان گفت درمان اصلی تمامی موادمخدر بدون استثنا شرکت در جلسات مشاوره است یعنی در مجموع دارویی برای درمان اعتیاد وجود ندارد.

این درمانگر اعتیاد با اشاره به اینکه ترک مصرف موادمخدر به معنی ترک اعتیاد نیست، بیان کرد: درواقع اگر فرد دست از مصرف ماده مخدر بکشد به معنی درمان اعتیاد او نیست و صرفا بدن شخص از ماده مخدر پاک شده است چراکه اساس مشکل اعتیاد حال ناخوشایند فرد محسوب می‌شود و اختلال اصلی مربوط به سبک زندگی، باورها و نگرش‌های غلط فرد به زندگی و... است بنابراین بخش اساسی درمان اعتیاد به وسیله جلسات مشاوره انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در جلسات مشاوره سعی می‌شود علت حال بد فرد معتاد یافت شود همچنین سبک زندگی شخص، باورها و دیدگاه‌های او مورد بررسی قرار می‌گیرد و درنتیجه به تدریج مسائل و مشکلات بیمار یا عواملی که او را به سمت اعتیاد سوق داده‌اند حل می‌شود و بیمار حال خوب خود را پیدا می‌کند درنتیجه نیاز ندارد برای تسکین خود از مواد مخدر استفاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha