• چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402021308235

دبیر علمی جشنواره اخلاق حقوقی خبرداد؛

برگزاری همایش اخلاق حقوقی در قم

برگزاری همایش اخلاق حقوقی در قم

ایسنا/قم دبیر علمی جشنواره اخلاق حقوقی از برگزاری این همایش در قم به همت دانشکده حقوق دانشگاه قم خبرداد.

مهدی حسن زاده امروز چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری که در سالن جلسات دانشگاه قم برگزار شد، ابراز داشت: همایش اخلاق حقوقی با رویکرد تبیین اخلاق حرفه‌ای در مشاغل حقوقی و در محورهایی چون مقابله با مفاسد مالی و اداری در مشاغل حقوقی، ضرورت‌ها و آسیب‌های اخلاقی در قانون گذاری، ضرورت‌ها و آسیب‌های اخلاقی قضاوت، ضرورت‌ها و آسیب‌های اخلاقی وکالت و مشاوره حقوقی و ... با حضور و سخنرانی رئیس دادگستری کل استان قم روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در تالار شهیدبهشتی این دانشگاه برگزار می شود.

وی با اشاره به به این که بیش از یک سال برای برگزاری این همایش تلاش صورت گرفته است، افزود: در این مدت ۱۲۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده و همه این‌ها به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و در نهایت بر اساس نظرات داوران و کمیته علمی، بیش از ۳۰ مقاله باکیفیت پذیرش شده است که این آثار شامل مقالات اساتید، دانشجویان مقاطع مختلف حقوق و همکاران قضات و وکلا و نیز فضلای حوزوی بوده است.

وی گفت: به غیر از سخنرانی افتتاحیه که اشاره شد، عمده وقت همایش که در دو نوبت صبح و عصر خواهد بود، اختصاص به ارایه خلاصه مقالات برگزیده دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم همچنین با بیان این که طبعاً در هر شغلی باید هم به تخصص توجه کرد و هم تعهد، اظهار داشت: تخصص با آموزش و یا تجربه‌های فردی حاصل می‌شود و جنبه تعهدی نیز معمولاً به ابعاد اخلاقی کار باز می‌گردد تا افراد اخلاق حرفه‌ای مربوط به شغل را رعایت کنند، ضمن آن که باید توجه داشت هر جا که تخصص و تعهد تلفیق شود، موفقیت‌ها و برکات بسیاری حاصل می‌شود.

حسن زاده افزود: اصناف و گروه‌های مرتبط با جامعه حقوقی با توجه به اثرگذاری و خدمات مهمی که ارایه می‌دهند، نقش کلیدی در جامعه دارند و لذا باید مباحث اخلاقی و تعهد در آن‌ها بیش از پیش رعایت شود و هدف همایش این بوده که در راستای اعتلای بخش تعهدی جامعه حقوقی نکات و محورهای مهمی مورد تأکید قرار گیرد.

وی یادآور شد: تا پیش از این همایش چیزی به عنوان اخلاق حقوقی کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت و لذا هدف ما این است که در این عرصه‌ها تحقیقات و پژوهش‌های علمی بیشتر و قوی‌تری صورت گیرد.

دبیر علمی همایش اخلاق حقوقی همچنین خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که برگزاری این همایش تازه شروع کار است و جنبه اخلاقی و تعهدی در عرصه‌های دیگر نیز باید دنبال شود و ما به دنبال تداوم این قبیل فعالیت‌ها هستیم.

وی در خاتمه گفت: از همه عزیزانی که تمایل به شرکت در این همایش را دارند درخواست می‌شود با مراجعه به لینک https://qom.ac.ir/legalethics/Pages/Register.aspx نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

سیدیاسر ضیایی نیز در ادامه طی سخنانی اظهار داشت: ایده برگزاری این همایش پیش از هر چیز به رسالت علمی و فرهنگی دانشکده حقوق و نیز سابقه دکتر حسن زاده، عضو هیئت علمی گروه خصوصی دانشگاه قم در این موضوع باز می‌گردد و اینکه ما به دنبال تبیین بایسته‌های اخلاق حرفه‌ای در مشاغل حقوقی هستیم.

وی افزود: با توجه به خلأ چنین جریانی در جامعه حقوقی که راجع به اخلاق حرفه‌ای به طور تخصصی و متمرکز کاری صورت گیرد، دانشگاه قم این تصمیم را در حوزه معاونت فرهنگی و پژوهشی گرفت تا با دبیری دکتر حسن زاده این برنامه به مرحله اجرا درآید.

وی گفت: از جمله نهادها و دستگاه‌های همکار و حامی برنامه می‌توان به کانون وکلای استان قم، مرکز وکلای استان قم، کانون کارشناسان استان قم، مرکز کارشناسان استان قم، کانون سردفتران استان، مرکز داوری اتاق بازرگانی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، دانشگاه مفید، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان بسیج حقوقدانان استان قم اشاره کرد که البته با توجه به دریافت مقالات متعدد از اساتید و کارشناسان و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور، این همایش در قالب ملی برگزار می‌شود.

دکتر سیده ام البنین حسینی، دبیر اجرایی همایش نیز با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف ما تبادل افکار و اطلاعات بین صاحب نظران حوزه حقوق و عرصه‌های پژوهشی مرتبط است، ابراز داشت: مقالات ارزشمند و قابل توجهی از سوی نویسندگان دانشگاه‌های مختلف به دبیرخانه ارسال شده و این همایش در واقع اولین همایشی است که در عرصه اخلاق حقوقی و حرفه‌ای صاحبان مشاغل حقوقی به این شکل برگزار می‌گردد.

وی افزود: به جز دانشگاه‌ها، مراکز و ارگان‌های مهمی جزو مشارکت کنندگان هستند که نشان دهنده اهمیت موضوع برای این نهادها و دستگاه‌هاست.

حسینی بیان داشت: پس از سخنرانی افتتاحیه و اهدای جوایز به مقالات برتر، از نویسندگانی دعوت می‌شود که در دو نوبت صبح و عصر برای ایراد سخنان حضور پیدا کنند.

وی افزود: نخستین فراخوان همایش اسفندماه ۱۴۰۰ انجام شد و قرار بود که خود همایش نیز ۲۲ آذر ۱۴۰۱ برگزار شود اما به جهت استقبال نویسندگان و اساتید و پژوهشگران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود و در این روز از صاحبان و نویسندگان ۱۲ مقاله برتر تجلیل به عمل می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha