• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402021609325
  • خبرنگار : 50250

یک سقف امن در پسا زلزله!

یک سقف امن در پسا زلزله!

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مقاوم‌سازی منازل روستایی یکی از موضوعات حائز اهمیت محسوب می‌شود، سقف‌های لرزانی که در حوادثی مانند زلزله، سیل، بارش برف و رانش زمین جان ساکنان را تهدید می‌کند، مهرماه سال ۱۴۰۰ زلزله‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر شهرستان کوهرنگ را لرزند و خانه‌های بسیاری در پی این حادثه دچار تخریب و آسیب شدند، همچنین برف سنگین زمستان گذشته آسیب‌هایی را به خانه‌های روستایی وارد کرد.

به گزارش ایسنا، پس از زلزله سال ۱۴۰۰ ستاد بازسازی خانه‌های روستایی در شهرستان کوهرنگ تشکیل و بازسازی خانه‌های روستاهای زلزله‌زده آغاز شد، اما این بازسازی خالی از مشکل نبود.

یک سقف امن در پسا زلزله!

عکس مربوط به زلزله 1400 کوهرنگ است

یکی از مشکلات و دغدغه‌های مردم روستایی به‌ویژه در مناطق محروم و صعب‌العبور برای ساخت و ساز بالا بودن هزینه حمل مصالح، کافی نبودن تسهیلات پرداختی برای ساخت منزل به‌علت افزایش شدید هزینه‌های ساخت و ساز در چند سال اخیر و برخی بروکراسی‌ها در پرداخت تسهیلات است.

در سال‌های گذشته صفر تا صد ساخت و ساز منازل آسیب‌دیده در حوادث توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می‌شد، اما اکنون این منازل با مشارکت مردم انجام می‌شود که یکی از دلایل آن ایجاد حس تعلق به خانه ساخته شده و همچنین ساخت خانه مطابق با سلیقه خانوار است.

به نظر می‌رسد مردم روستایی و به‌ویژه مناطق محروم در چهارمحال و بختیاری نسبت به اهمیت ایمن‌سازی منازل فرسوده خود آگاه شده‌اند و تمایل دارند تا با دریافت تسهیلات ارزان قیمت یک خانه مقاوم برای خود احداث کنند و در حوادث متعددی که در این مناطق رخ می‌دهد، نگرانی از بابت از دست دادن سرپناه نداشته باشند.

یک سقف امن در پسا زلزله!

بی بی سکینه یکی از اهالی روستاهای زلزله‌زده در بخش صمصامی شهرستان کوهرنگ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خانه من در زلزله به‌طور ۱۰۰ درصد تخریب شد، تعداد دیگری از خانه‌های روستا نیز تخریب شدند.

وی با بیان اینکه خانه تخریب شده من در زلزله با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته شد، گفت: من سواد ندارم، نمی‌دانم که چه اندازه وام برای ساخت خانه‌ام داده‌اند و پسرم به‌دنبال کارها است.

یکی از کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ می‌گوید: در مجموع حدود ۲۹۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و بلاعوض برای بازسازی خانه‌ به زلزله‌زدگان پرداخت می‌شود، ۶۰ میلیون تومان از این تسهیلات بلاعوض بود و ۳۰ میلیون تومان نیز برای خرید وسایل خانه از این مبلغ اختصاص پیدا کرده است.

این بانوی کوهرنگی در ادامه افزود: برای حمل یک کامیون مصالح به روستا باید هزینه زیادی پرداخت کنیم، زیرا مسیر دسترسی به روستا سخت است، تسهیلات پرداختی برای ساخت مسکن کافی نیست، اما بازهم خدا رو شکر می‌کنم که سقفی بالای سرم دارم.

وی تاکید کرد: با اینکه در خانه ساکن شده‌ام، اما هنوز برای تکمیل آن باید هزینه بیش‌تری کنم، فعلا توان مالی ما در همین حد بود، یک طرف خانه هنوز نما نشده است.

یک سقف امن در پسا زلزله!

پارسا- یکی از کودکان روستای زلزله‌زده در گزستان که ذوق از داشتن خانه‌ای نوساز در چشمانش مشخص بود، گفت: خانم خانم از خانه ما هم عکس بگیرید.

این کودک کوهرنگی می‌گوید: خانه ما در زلزله کوهرنگ خراب شد و پدرم با وامی که از بانک گرفت، خانه جدیدمان را ساخت، هنوز حیات خانه‌مان را کامل نکرده‌ایم، اما همین که خانه‌ ما دیگر در زلزله خراب نمی‌شود، خوشحالم.

یک سقف امن در پسا زلزله!

یکی دیگر از اهالی روستای دزک علیا که منزلش در زلزله مهرماه ۱۴۰۰ آسیب دیده بود در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قدمت خانه‌ای که در زلزله تخریب شد، بیش از ۵۰ سال بود، خانه از سنگ و گل ساخته شده بود و ایمنی نداشت.

وی گفت: همیشه از بدهکار شدن به بانک و دریافت وام فراری بودم، نمی‌خواستم بدهکار باشم، اما خانه‌ام در زلزله خراب شد و به پیشنهاد بنیاد مسکن برای بازسازی خانه‌ام وام گرفتم.

این پیرمرد روستایی ادامه داد: اگر خانه‌ام خراب نمی‌شد، هیچ‌گاه برای دریافت وام نمی‌رفتم، هنوز خانه‌ام تکمیل نشده است، اما از طرفی برای داشتن یک سقف محکم بر بالای سرم خوشحال هستم، مصالح ساختمانی خیلی گران است، با این وام‌ها به تنهایی نمی‌توان خانه ساخت.

یک سقف امن در پسا زلزله!

یک سقف امن در پسا زلزله!

۴۹۴ واحد مسکونی در زلزله کوهنگ به‌طور کامل تخریب شد

محسن کریم‌زاده- رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کوهرنگ در خصوص آخرین وضعیت ساخت و ساز منازل آسیب دیده از زلزله در این شهرستان، اظهار کرد: در زلزله مهرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۴۹۶ واحد مسکونی به‌طور کامل تخریب شد که از این تعداد ۴۰۸ واحد روستایی و ۸۸ واحد شهری است.

وی افزود: همچنین ۳۱۲۲ خانوار برای تعمیر واحدهای آسیب‌دیده در زلزله کوهرنگ ۳۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کردند، در مجموع ۳۰ میلیون تومان تسهیلات معیشتی با بازپرداخت هفت ساله به زلزله‌زدگان پرداخت شد.

کریم‌زاده با بیان اینکه برای نوسازی واحدهای مسکونی روستایی ۲۰۰ میلیون تومان و برای واحدهای مسکونی شهری ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات در شهرستان کوهرنگ پرداخت می‌شود، گفت: سود این تسهیلات چهار درصد و بازپرداخت آن‌ها ۱۳ ساله است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کوهرنگ افزود: ۳۲۴ جایگاه نگهداری دام در زلزله کوهرنگ دچار خسارت شد که به واحد آسیب‌دیده ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شد.

بیان کرد: این شهرستان دارای ۲۳۳ روستا است که از این تعداد ۱۲۸ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار هستند و باید طرح هادی در این روستاها اجرا شود، پس از زلزله کوهرنگ اجرای طرح هادی در ۱۲ روستای این شهرستان آغاز شده است.

یک سقف امن در پسا زلزله!



خانه‌های بسیاری پس از زلزله در کوهرنگ احداث شد

حجت‌الاسلام محمد جمال‌پور- روحانی روستای دزک سفلی در شهرستان کوهرنگ در خصوص بازسازی منازل آسیب‌دیده از زلزله در این روستا، اظهار کرد: خسارت جانی در پی زلزله در این روستا نداشتیم، اما خساراتی به ساختمان‌های مسکونی وارد شد که بازسازی این منازل با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد.

وی افزود: در ابتدای کار بازسازی خانه‌های آسیب‌های دیده با مشکل تامین مصالح و میلگرد مواجه شدیم، با پیگیری مصالح تامین شد.

جمال‌پور خاطرنشان کرد: پس از زلزله ساختمان‌های ایمن بسیاری در کوهرنگ ساخته شد، این زلزله یک شوکی بود که مردم ترغیب شوند، با دریافت تسهیلات خانه‌های خود را بازسازی و ایمن‌سازی کنند.

یک سقف امن در پسا زلزله!

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha