• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402021609560
  • خبرنگار : 50555

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد:

اجرای سیاست‌های تعرفه‌ای می‌تواند مانع افزایش شدید قیمت میوه شود

اجرای سیاست‌های تعرفه‌ای می‌تواند مانع افزایش شدید قیمت میوه شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: باید سیاست‌های تعرفه‌ای را اجرا کرد تا در بلندمدت به عنوان سوپاپ اطمینان عمل کند و در نهایت به افزایش شدید یا کاهش قیمت منتهی نشود.

حیدر ساکن‌برجی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص قیمت میوه‌ در بازار مشهد اظهار کرد: دلیل افزایش قیمت برخی از میوه‌ها افزایش نرخ ارز و کاهش واردات است؛ البته باید توجه که داشت قیمت اکثر اقلام به جز سیب‌زمینی کاهشی بوده است.

وی در خصوص افزایش قیمت موز افزود: در حال حاضر در بازار موز در سطح عمده تا  کیلویی۷۷ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد درباره افزایش قیمت گوجه‌فرنگی نیز تصریح کرد: در این فصول بارش‌ها تاثیر بسزایی در قیمت گوجه فرنگی دارد؛ اکنون قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی ۱۸ هزار تومان و قیمت گوجه گلخانه‌ای نیز کیلویی ۲۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به نوسانات شدید قیمت گوجه‌فرنگی بیان کرد: قیمت گوجه‌فرنگی نسبت به ۲۰ روز گذشته حدودا ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. گوجه‌فرنگی در مناطق مختلفی کشت می‌شود؛ به طور مثال در یک منطقه به دلیل فراوانی یک محصول و پایین بودن کرایه‌ها قیمت آن محصول کاهش پیدا می‌کند اما در منطقه دیگر محصول به تولید انبوه نرسیده که در این صورت قیمت گوجه‌فرنگی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت گوجه‌فرنگی عادی است. گاهی قیمت این محصول تا ۱۰۰ درصد هم افزایش پیدا می‌کند. همچنین کاهشی بودن قیمت هندوانه به دلیل توقف صادرات این محصول بوده است؛ بنابراین در نوسانات قیمت یک محصول تنها یک مولفه دخیل نیست.

وی عرضه و تقاضا، سیاست‌های دولتی و هزینه‌های تمام‌شده را از دیگر دلایل نوسانات قیمت میوه‌ عنوان کرد و گفت: کشاورز با مشکلات زیادی روبه‌رو است. برخی کشاورزان هندوانه را از سر جالیز به قیمت کرایه‌ حمل به فروش می‌رسانند و فروش هندوانه به قیمت هر کیلو ۳۰۰۰ تومان با احتساب هزینه حمل آن هیچ صرفه‌ اقتصادی برای آنان ندارد. به طور کلی بخشی از نوساناتی که در قیمت میوه رخ می‌دهد، ناشی از سیاست‌های دولت است چراکه ما در سیاست‌های حمایتی، صادراتی و تولید اشکالات فراوانی داریم.

ساکن‌برجی عنوان کرد: طی ۲۰ روز گذشته صادرات هندوانه به کشورهای همجوار انجام شده و تولیدکنندگان در این فصل سود فراوانی از صادرات این محصول بردند اما اکنون که کشورهای دیگر به دلیل شرایط آب و هوایی در فصل تولید هندوانه هستند، صادرات این محصول انجام نمی‌شود و با مازاد عرضه و تولید مواجه شده‌ایم.  

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در خصوص قیمت میوه‌های نوبرانه نیز عنوان کرد: در حال حاضر هر کیلو گوجه‌سبز از ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و کیفیت پایین آن نیز تا ۲۵ هزار تومان، گیلاس از ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، خربزه از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، طالبی از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، پرتقال شمال ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان و پرتقال والنسیا از ۲۶ تا ۴۱ هزار تومان و همچنین سیب تا ۴۷ هزار تومان در هر کیلو به قیمت عمده به فروش می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha