• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402021609823
  • خبرنگار : 50046

درخشش هنرمندان خراسان شمالی در دهمین جشنواره سراسری موسیقی بیت و حیران

درخشش هنرمندان خراسان شمالی در دهمین جشنواره سراسری موسیقی بیت و حیران

ایسنا/خراسان شمالی معاون هنری، سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: هنرمندان موسیقی استان در دهمین جشنواره سراسری موسیقی بیت و حیران خوش درخشیدند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ  و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ مسعود مرواری اظهار کرد: «حمزه سلیمیان» کسب مقام دوم بخش تک نوازی سازهای زهی و  «محسن صالح زاده» با کسب عنوان برتر بخش مسابقه دهمین جشنواره سراسری موسیقی بیت و حیران برای استان افتخار آفریدند.

وی اظهار کرد: این جشنواره سراسری به مدت ۲ روز (۱۳ و ۱۴ اردیبهشت) به میزبانی سردشت برگزار شد و در این دوره ۱۳۶ اثر انفرادی و ۲۲ اثر گروهی از ۱۶ استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.

مرواری تصریح کرد: هیات داوران این جشنواره متشکل از «هوشنگ جاوید»، «ناصح بهرام بیگی» و «مهدی احمدی» از بین مجموع آثار این جشنواره ۷۸ اثر انفرادی و آثار ۹ گروه را به عنوان آثار برتر انتخاب کردند که حمزه سلیمیان در بخش تک نوازی سازهای زهی و محسن صالح زاده در بخش مسابقه صاحب مقام شدند. 

براساس این گزارش؛ بخش مسابقه این جشنواره شامل تک‌خوانی (مقام، بیت، لاوک، حیران، هوره، بند، عاشیقی، آواهای محلی) و تک نوازی سازهای اصیل (زهی، بادی و کوبه ای نظیر نرمه‌نای، دف، شمشال، تنبک، توزله، قوپوز، بالابان، نقاره، کمانچه، سرنا، تنبور، دیوان، دوتار و چگور) بر اساس سنت موسیقیایی هر منطقه است.

این جشنواره با هدف تقویت، بسط و گسترش فرهنگ غنی موسیقی بومی و فولکلور نواحی مختلف ایران اسلامی، شناسایی و حمایت از استعدادهای جوان موسیقی بومی و محلی، ایجاد فضای رقابتی سالم و تزریق شور و نشاط و تولید آثار فاخر و توجه به ارتقای تدریجی و هرچه بهتر سطح هنر بیت و حیران و موسیقی محلی و جلوگیری از فراموشی و نابودی هنرهای اصیل ملی برگزار شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha