• یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402021710184
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه مطرح کرد

رونق گردشگری کشاورزی فرصتی ارزشمند برای تربت حیدریه

رونق گردشگری کشاورزی فرصتی ارزشمند برای تربت حیدریه

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه رونق گردشگری کشاورزی را فرصتی ارزشمند برای این شهرستان دانست که باید از آن برای رونق منطقه استفاده بهینه کرد.

علی محمدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: برگزاری تور یک روزه آشناسازی گردشگری کشاورزی در منطقه رخ تربت حیدریه با حضور مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و مدیران هتل‌های استان به مقصد جلگه رخ شهرستان تربت حیدریه نخستین گامی بود که در این مسیر برداشته شد.

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری کشاورزی، فرصتی طلایی برای رونق اقتصادی این منطقه است، تصریح کرد: گردشگری کشاورزی یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری است که علاوه بر درآمدزایی در حوزه گردشگری، می‌تواند به‌عنوان درآمد ثانویه‌ای برای کشاورزان به شمار آید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه ادامه داد: با توجه به پتانسیل بالای منطقه تربت حیدریه در حوزه کشاورزی و دامداری، می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های مناسب به جذب و ماندگاری بیشتر گردشگران کشاورزی اقدام کرد.

وی افزود: وجود بیش از ۵۰۰ هکتار مزارع گل محمدی، کلزا، سیب زمینی، جو، گندم و حدود ۱۷ هزار رأس گوسفند و ۳ هزار رأس گاو و همچنین سه رشته قنات قدیمی، آسیاب تاریخی و ... از ظرفیت‌های شاخص گردشگری منطقه جلگه رخ است.

محمدی گفت: با توجه به اینکه اولین مجوز گردشگری کشاورزی خراسان رضوی برای یک مجتمع کشاورزی و دامداری در منطقه جلگه رخ صادر شده است به همین دلیل اولین تور آشنایی مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و مدیران هتل‌های استان را در این منطقه برگزار نمودیم.

وی با بیان اینکه بزرگترین مرکز دام سبک و سنگین خراسان رضوی با ۲۰ هزار رأس دام در منطقه جلگه رخ قرار دارد، اظهار کرد: وجود بافت روستایی، غذاهای محلی، موسیقی سنتی، قنات‌های قدیمی از دیگر ظرفیت‌های گردشگری هستند که به معرفی بیشتر منطقه کمک می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه بیان کرد: اگرچه قبلاً در زمان برداشت زعفران تور گردشگری کشاورزی در شهرستان تربت حیدریه برگزار شده بود اما این اولین تور آشناسازی مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و مدیران هتل‌ها بود که در سطح خراسان رضوی برگزار می‌شد.

اولویت‌ها برای جذب بیشتر گردشگران

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ نفر در این تور گردشگری حضور داشتند، گفت: با توجه به ظرفیت‌های منطقه و نزدیکی به مشهد مقرر شد تورهای تخصصی گردشگری را در جلگه رخ برگزار کنند.

محمدی افزود: چون شهرستان تربت حیدریه پایتخت زعفران جهان و ابریشم کشور است به همین دلیل معرفی این‌گونه برندها برای جذب بیشتر گردشگران در اولویت قرار دارد.

وی همچنین بیان کرد: وجود انواع شاخه‌های گردشگری شامل فرهنگی، تاریخی، کشاورزی، ورزشی و ... در شهرستان موجب شده بتوانیم تورهای تخصصی را در این منطقه برگزار کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه تصریح کرد: وجود انواع گردشگری موجب شده اقامتگاه‌های بوم گردی شهرستان رونق بسیار خوبی بگیرند، به طوری که اکنون ۱۲ اقامتگاه فعال و ۶ اقامتگاه بوم گردی دیگر در حال اخذ مجوز هستند.

زیرساخت‌های اولیه برای حضور گردشگران فراهم است

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های اولیه برای حضور گردشگران در شهرستان تربت حیدریه فراهم است، اذعان کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ روستای گردشگر پذیر در شهرستان داریم که در ۷ روستا اقامتگاه‌های بوم گردی فعالیت دارند.

محمدی یادآور شد: همه ساله در رود معجن به عنوان تنها روستای هدف گردشگری مصوب شده شاهد بسیاری از گردشگران هستیم.

وی با بیان اینکه طرح گردشگری شهرستان در دست تهیه است، گفت: با توجه به اینکه تربت حیدریه به عنوان شهر خلاق در حوزه گویش‌های محلی یا گردشگری ادبی فعالیت‌هایی دارد به زودی در این حوزه هم اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه ادامه داد: همزمان با ایام نوروز امسال بالغ‌بر ۲۳۰ هزار نفر از جاذبه‌های تاریخی و آثار طبیعی شهرستان بازدید داشتند و ۱۸ هزار نفر آن‌ها در شهرستان اقامت کردند که نسبت به سال‌های قبل از رشد ۱۵ درصدی برخوردار بود.

وی افزود: خوشبختانه ظرفیت‌های موجود در شهرستان موجب شده هر هفته پذیرای دو تا سه تور گردشگری تخصصی در منطقه باشیم و این نوید بسیار خوبی برای رونق گردشگری تربت حیدریه است.

محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سالیانه بالغ‌بر ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر از شهرستان تربت حیدریه عبور می‌کنند تلاش می‌شود بتوانیم درصد ماندگاری مسافرین و گردشگران را در این منطقه بیشتر کنیم.

وی تأکید کرد: اگر زیرساخت‌های کمربند سبز و منطقه گردشگری پیشکوه انجام شود جهش بسیار خوبی در حوزه گردشگری شهرستان خواهیم داشت.

حضور ۳۰ گردشگر خارجی

محمدی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون پذیرای ۳۰ نفر از گردشگران خارجی کشورهای فرانسه، سوئد، چین و ... بوده‌ایم.

وی در پایان وجود ۱۰ معدن با جاذبه گردشگری شامل معادن عقیق، گرانیت، طلا و غار نمک در شهرستان را از دیگر ظرفیت‌هایی برشمرد که به زودی اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری معدن هم خواهد افتاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha