• یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402021710499
  • خبرنگار : 50598

رویداد استارتاپی محیط زیست در اراک برگزار می‌شود

رویداد استارتاپی محیط زیست در اراک برگزار می‌شود

ایسنا/مرکزی رئیس دانشگاه اراک با اشاره به برگزاری رویداد استارتاپی‌ محیط زیست در اراک گفت: ما چاره‌ای جز نگاه استارتاپی نوآورانه، تخصصی محور، چابک و نتیجه گرا به مسائل نداریم. با این رویداد نیز در تلاشیم که چنین نگاهی به محیط زیست داشته باشیم.

مجتبی ذوالفقاری یکشنبه ۱۷ اردیبهشت در نشست خبری رویداد استارتاپی محیط زیست اظهار کرد: تحولات تکنولوژی به قدری سرعت پیدا کرده که اگر ما آن‌ها را بپذیریم و برنامه ریزی کنیم به یک فرصت بی‌بدیل تبدیل می‌شوند و اگر از آن‌ها عبور کنیم چالش‌هایی را برای ما ایجاد می‌کنند مانند نگرانی‌هایی که هوش مصنوعی ایجاد کرده است ولی ما می‌توانیم از هوش مصنوعی برای راحت کردن کارها استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه اراک با تاکید بر اهمیت استفاده درست از تکنولوژی گفت: استارتاپ یک واقعیت اقتصادی است که هدف آن، نوآوری و زدودن بروکراسی‌هاست. کارها به شدت پیچیده شده ولی فرآیندها بسیار راحت است و می‌توان راه حل‌هایی آسان برای مشکلات پیدا کرد.

وی با اشاره به ارتباط نگاه استارتاپی با حکمرانی تصریح کرد: حکومت‌ها وظیفه هدایت و حراست گروه‌های استارتاپی را دارند. ما چاره‌ای جز نگاه استارتاپی نوآورانه، تخصصی محور، چابک و نتیجه گرا به موضوعات نداریم. با این رویداد نیز در تلاشیم تا چنین نگاهی نسبت به محیط  زیست داشته باشیم.

رئیس دانشگاه اراک با بیان اینکه نگاه به دانشگاه‌ها باید تغییر کند گفت: در حکمرانی علم، دانشگاه‌ها نقش بی‌بدیلی دارند و بحث دانشگاه‌های جامع خیلی مطرح شده است. به عنوان مثال مگر می‌شود صنعت فولاد ارتباطی با محیط زیست و آب نداشته باشد. به همین دلیل باید به سمت دانشگاه‌های جامع قدرتمند برویم. 

ذوالفقاری در ادامه افزود: ما می‌توانیم چالش‌ها را به یک فرصت تبدیل کنیم. در طراحی ها و توسعه صنعت باید نگاه جامع و اکوسیستمی به حوزه آب، خاک و کشاورزی وجود داشته باشد. نگاه جزئی نگر ضربات مهلکی به محیط زیست وارد می‌کند در حالی که نگاه اکوسیستمی به مسائل یکی از راه های نجات محیط زیست است که در بلند مدت منجر به توسعه پایدار و اشتغال خواهد شد. 

محمدعلی داستان، رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز در این جلسه اظهار کرد: تلاش ما بر این است که دانشجویان را بعد از فارغ التحصیلی رها نکنیم و چالش دانشجویان این نباشد که در آزمون‌های استخدامی دولتی شرکت کنند و در واقع تلاش می کنیم به آنها کمک کنیم که بتوانند خودشان کارآفرینی کنند.

وی با بیان اینکه اصلی ترین هدف این رویداد، ایجاد امید و انگیزه در دانشجویان است گفت: این رویداد دانشگاه اراک با محوریت محیط زیست برگزار می شود ولی پارک رویدادهای مختلفی را در تمام دانشگاه‌های استان برنامه ریزی کرده است. 

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی تصریح کرد: هر فردی که بخواهد ایده‌ای را در پارک اجرایی کند نیازی به سرمایه اولیه ندارد و ما با وام‌های متعددی آن‌ها را پشتیبانی خواهیم کرد. در این رویداد برخلاف بقیه رویدادها تلاش شده است تا ایده‌های دانشجویان و نخبگان رها نشود و همه اقشار بتوانند از برکات حوزه نوآوری استان استفاده کنند. 

یوسف یوسفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز اظهار کرد: متاسفانه جهش های مدنظر در راستای حل مشکلات زیست محیطی اتفاق نیفتاده و امیدواریم با این رویداد یک اتفاق جدیدی در استان بیفتد. همچنین حکمرانی ما در بحث های محیط زیست، حکمرانی جالبی نبوده و باید در این خصوص نیز کار شود.

وی با بیان اینکه قوانین و مقررات خوبی در حوزه محیط زیست وضع شده ولی مدیریت های اساسی و اصولی در مصارف و منابع وجود نداشته است تصریح کرد: نیاز داریم که جهش جدی در این حوزه اتفاق بیفتد. ایده‌های متعددی در محیط زیست برای ایجاد کار فعال است. به عنوان مثال در بحث پسماند که به عنوان طلای کثیف نامبرده می‌شود می توان کار کرد. تجمع پسماند در استان در گذشته ۳۵۰ تن در روز بوده و امروزه به ۲۵۰ تن رسیده است. تولید پسماندها کاهش پیدا نکرده بلکه بخشی از آنها بازیافت شده و منجر به درآمدزایی شده است.

یوسفی با بیان اینکه سالانه می‌توان حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان در کشور از راه بازیافت پسماندها درآمد داشت، افزود: شرکتی تحت عنوان حافظان طبیعت در ساوه، از پسماندهای قابل بازیافت خشکاله برای دام درست می‌کند ‌و بسیار درآمد خوبی دارد.‌  

وی با اشاره به استفاده از پساب‌ها برای درآمدزایی تصریح کرد: متاسفانه بازگردانی پساب‌ها علیرغم سرمایه گذاری‌های خوبی که انجام شده ولی نهایتا به نتیجه نرسیده است. از پساب ها می توان گونه های گیاهی خوبی پرورش داد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: همچنین ایده‌های دیگری را نیز در زمینه باغ‌ وحش، آلودگی هوا و کاشت گیاهانی که آب کمتری می‌خواهند می‌توان اجرایی کرد. اگر در این زمینه‌ها اکنون تلاش نکنیم مطمئنا در آینده پشیمان می‌شویم و باید مثل تمام دنیا به سمت روش های جهشی استارتاپی برویم.

یوسفی با بیان اینکه در سطح جهانی زنگ خطر برای محیط زیست به صدا درآمده است تصریح کرد: بدنبال مطالعات اشتباهی که در خصوص جانمایی صنایع بزرگ استان انجام شد، برخی نقاط نامناسب مانند منطقه شازند برای استقرار صنایع انتخاب شدند. شازند به دلیل اینکه در جهت بادهای به سمت اراک است، بدترین مکان برای ساخت صنایع بزرگ بود ولی این صنایع در آن‌جا مستقر شدند.

وی با بیان اینکه تهدیدها می‌توانند تبدیل به فرصت شوند گفت: ما می‌توانیم با علم روز و استارتاپی پیش برویم و اصلاح خطرها اتفاق بیفتد. متاسفانه در طول این سال‌ها بیشتر توجهات به بخش صنعت بوده نه کشاورزی، در حالی که اگر سرمایه گذاری بیشتری در حوزه کشاورزی شده بود اکنون‌ مشکلاتی مانند کمبود آب نداشتیم.

حامد صفی خانی، معاون پژوهشی دانشگاه اراک نیز در این جلسه با اشاره به تفاوت رویداد حل مسئله با استارتاپ گفت: حل مسئله به این معناست که به عنوان مثال مشکلات زیست محیطی حل شود و یک راه‌حل خوبی پیدا شود و مخاطبین آن، شرکت های دانش‌بنیان و اساتید دانشگاه و دانشجویان نخبه هستند ولی هدف رویداد استارتاپی، رشد مخاطب و القای این تفکر به دانشجویان است که به کارهای دولتی اکتفا نکنند و روی پای خود بایستند و کسب و کار خودشان را بسازند.

وی با بیان محورهای این رویداد گفت: فناوری های نوین و هوشمندسازی در محیط زیست، رسانه، آموزش و فرهنگ سازی در محیط زیست، پایش، کنترل و کاهش آلودگی آب، خاک و هوا، تنوع زیستی، اکوتوریسم و گردشگری پایدار، مدیریت پسماند و پساب و در نهایت سلامت و محیط زیست از جمله محورهای این رویداد است.

معاون پژوهشی دانشگاه اراک با اشاره به مزایا و جوایز این رویداد گفت: برای نفر اول ۵ میلیون تومان، نفر دوم ۳ میلیون تومان و نفر سوم ۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. همچنین چندین جایزه غیرنقدی نیز داریم.

صفی خانی با بیان اینکه قرار است پیش رویدادهای متعددی نیز برگزار کنیم، اظهار کرد: بوت کمپ های متمرکز آموزشی نیز برای این رویداد برگزار خواهیم کرد تا با آموزش ها بتوانند ایده‌های خود را رشد دهند و در روز اختتامیه که هفتم خرداد است ایده های خود را توضیح دهند.  

وی با تاکید بر اینکه مخاطب‌ این رویداد تنها دانشجویان محیط زیست نیستند تصریح کرد: همه دانشجویان در تمامی رشته‌ها می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha