• یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۹:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402021710780
  • خبرنگار : 50356

قائم مقام جهاد کشاورزی استان مطرح کرد

پیش‌بینی تولید ۶۰۰۰ تن کلزا در خراسان رضوی طی سال جاری

پیش‌بینی تولید ۶۰۰۰ تن کلزا در خراسان رضوی طی سال جاری

ایسنا/خراسان رضوی قائم مقام رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه اکنون بیش از ۳۰۰۰ هکتار در خراسان رضوی زیر کشت کلزا قرار دارد، پیش‌بینی تولید این محصول در سال جاری حدود ۶۰۰۰ تن است.

محمد صبور امروز ۱۷ اردیبهشت ماه، در مراسم کاروان ترویج الگوی کشت ملی محصولات زراعی با محوریت محصولاتی همچون ذرت و کلزا که در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد،در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کاروان‌های ترویج الگوی کشت ملی محصولات زراعی بیشتر جنبه آموزشی با دو رویکرد اصلاح الگوی کشت و بهره وری مصرف آب دارند .در کانون‌های ترویجی اولین موردی که مطرح می‌شود اصلاح الگوی کشت و ترویج محصولاتی است که مصرف آب کمتر دارند است. ۶ مسیر در استان در این  زمینه تعریف شده است و کشاورزان، بهره برداران، کارشناسان و ... می‌توانند در این کاروان‌ها حضور داشته باشند.

وی افزود: دانه روغنی کلزا باید به عنوان محصول استراتژیک در الگوی کشت توسعه یابد، بنابراین نیاز است که کار تحقیقاتی و آموزشی خوبی در سطح استان انجام و سطح زیر کشت این محصول توسعه یابد. در الگوی کشتی که توسط وزارت جهاد کشاورزی به خراسان رضوی ابلاغ شده افزایش سطح زیر کشت کلزا برای استان در نظر گرفته شده است.

قائم مقام رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه امروز با توجه به اهمیت آب و موضوع خشکسالی تمام برنامه‌های توسعه ای بخش کشاورزی مبتنی بر بهره‌وری آب است، گفت: بنابراین محصولاتی که اصلاح می‌شود، مقاومت به خشکی و دوره رشد کوتاهتری دارند تا با حداقل استفاده از آب بهره‌وری بالایی داشته باشند.

صبور در پاسخ سوال خبرنگار ایسنا درباره پیش‌بینی برداشت کلزا در خراسان رضوی طی سال جاری خاطرنشان کرد: در این مساله عوامل اقلیمی دخیل هستند اما با توجه به اینکه اکنون بیش از ۳۰۰۰ هکتار در خراسان رضوی زیر کشت کلزا قرار دارد، پیش‌بینی تولید این محصول در  سال جاری حدود ۶۰۰۰ تن کلزا در استان است. سطح زیر کشت کلزا در سند الگوی کشت باید افزایش یابد؛ با توجه به اینکه این برنامه ۴ ساله است، پیش‌بینی می‌شود که ارقام خوبی در اختیار کشاورزان قرار گیرد و سطح زیر کشت این محصول به ۱۵ هزار هکتار افزایش یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha