• دوشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402021810898
  • خبرنگار : 50300

چرا "دیرآموزها" نباید از دانش‌آموزان عادی جدا شوند؟

چرا "دیرآموزها" نباید از دانش‌آموزان عادی جدا شوند؟
عکس از آرشیو

ایسنا/خوزستان رئیس اداره آموزش و پرورش استنثایی خوزستان با تاکید بر لزوم آموزش دانش‌آموزان دیرآموز در مدارس عادی گفت: بچه‌های دیرآموز (مرزی) در تعامل با بچه‌های عادی آموزش می‌بینند اما جداسازی آن‌ها باعث دور شدن‌شان از بچه‌های دیگر می‌شود.

علی ممبینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نحوه آموزش دانش‌آموزان "دیرآموز" یا به اصطلاح دانش‌آموزان "مرزی" اظهار کرد: برای دانش‌آموزان دیرآموز (مرزی) مدارس خاصی نداریم البته در سطح کشور، بخش خصوصی مراکز فراگیران مرزی را راه‌اندازی کرده است هر چند تعداد این مراکز محدود است.

وی با بیان اینکه جایگاه دانش‌آموزان دیرآموز در کلاس‌های عادی است، افزود: اعتقاد داریم که جایگاه بچه‌های دیرآموز، بین دانش‌آموزان عادی است زیرا تفاوتی با آن‌ها ندارند و از طرف دیگر حضور دانش‌آموزان دیرآموز در کنار دانش‌آموزان عادی، موجب می‌شود که این دو از هم بیاموزند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استنثایی خوزستان گفت: در خوزستان نیز مدارس مربوط به دانش‌آموزان دیرآموز یا مرزی (در مرز بین کودکان عادی و کودکان با نیازهای ویژه) نداریم زیرا جای این دانش‌آموزان از نظر آموزشی در کنار بچه‌های عادی و در مدارس عادی است.

ممبینی در خصوص راه‌اندازی مدارس ویژه دانش‌آموزان دیرآموز یادآور شد: این کار بدی نیست اما کنار هم قرار گرفتن دانش‌آموزان دیرآموز و عادی نیز از نظر قانونی اشکالی ندارد پس چرا بیایم و آن‌ها را از هم جدا کنیم؟ بر اساس قانون باید به ازای هر دانش‌آموز دیرآموز، سه تا چهار دانش‌آموز عادی از تعداد دانش‌آموزان کلاس کم شود؛ به عنوان مثال در کلاس ۴۰ نفره‌ای که یک دانش‌آموز دیرآموز دارد، باید تعداد دانش‌آموزان کلاس به  ۳۵ تا ۳۶ نفر کاهش پیدا کند که البته این موضوع در مدارس رعایت نمی‌شود و به دلیل کمبود نیرو است.

وی گفت: در کلاس ۴۰ نفره‌ای که دو دانش‌آموز دیرآموز وجود دارد و تعداد دانش‌آموزان کاهش پیدا نکرده است، به بچه‌های عادی و دیرآموز ظلم شده است. این موارد به دلیل مشکل نیروی انسانی در استان خوزستان رعایت نشده است و اگر رعایت شود، خیلی بهتر از این است که مدرسه جدا برای دانش‌آموزان دیرآموز ایجاد شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان افزود: این جداسازی‌ها کلا خوب نیست و همه شاکی هستند. قرار است بچه‌ها با هم رشد کنند و در صورت جداسازی، تعامل از دانش‌آموزان گرفته می‌شود. بچه‌های دیرآموز (مرزی) در تعامل با بچه‌های عادی آموزش می‌بینند اما جداسازی آن‌ها باعث دور شدن‌شان از بچه‌های دیگر می‌شود.

وی بیان کرد: حتی بچه‌های استثنایی هم باید در کنار دانش‌آموزان عادی در یک فضا رشد کنند اما فعلا در این حوزه خیلی کار داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha