• دوشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402021811245
  • خبرنگار : 50552

یک استاد حوزه و دانشگاه:

انتصابات در قزوین سمت و سوی شایسته‌سالاری دارد

انتصابات در قزوین سمت و سوی شایسته‌سالاری دارد

ایسنا/قزوین یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: دلیل انتصاب افراد جدید وجود اختلاف در جبهه نیروهای انقلابی نیست، دلیل این است که در جبهه نیروهای انقلاب، نه به‌صورت صددرصد، اما کمتر بحث رابطه‌بازی حاکم است، البته این هم به ایمان و تقوای افراد بستگی دارد که هر چقدر ایمان و تقوای بیشتری داشته باشند رابطه‌بازی‌ها کمتر می‌شود؛ نیروها در جبهه انقلاب بیشتر به‌دنبال شایسته‌سالاری هستند و اگر ببینند یک نیرو ضعیف است او را کنار می‌گذارند و نیروی قوی‌تری را جایگزین می‌کنند؛ البته این موارد به‌صورت صددرصد نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید شمس‌الدین موسوی‌شالی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مواردی از انتصابات که اخیراً در قزوین انجام شده، اتفاق خوبی است که شاهد رخ دادن آن هستیم؛ برای مثال حکمی که از طرف استاندار به سید جمال حسینی جهت سرپرستی فرمانداری تاکستان داده شده، اتفاق خوبی است، چون در دادن حکم تقوا و تخصص فرد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: دلیل انتصاب افراد جدید وجود اختلاف در جبهه نیروهای انقلابی نیست، دلیل این است که در جبهه نیروهای انقلاب، نه به‌صورت صددرصد، اما کمتر بحث رابطه‌بازی حاکم است، البته این هم به ایمان و تقوای افراد بستگی دارد که هر چقدر ایمان و تقوای بیشتری داشته باشند رابطه‌بازی‌ها کمتر می‌شود؛ نیروها در جبهه انقلاب بیشتر به‌دنبال شایسته‌سالاری هستند و اگر ببینند یک نیرو ضعیف است او را کنار می‌گذارند و نیروی قوی‌تری را جایگزین می‌کنند؛ البته این موارد به‌صورت صددرصد نیست.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: دولت آیت‌الله رئیسی که از دولت امیرالمؤمنین(ع) بالاتر نیست، برخی از استانداران امیرالمؤمنین(ع) هم ناکارآمد بودند و حضرت آن‌ها را کنار گذاشت، آدم‌های ما نیز همین افرادی هستند که موجودند، ما که نمی‌توانیم از خارج آدم وارد کنیم، وقتی بر اساس رزومه و سابقه یک فرد، تصور کردیم می‌تواند مدیر لایقی باشد به او سمت می‌دهیم، اما در نهایت وقتی دیدیم کارایی لازم را ندارد، باید فرد را کنار بگذاریم، این یک امر طبیعی است، نمی‌شود این را روی حساب ناکارآمدی دولت گذاشت، از قضا اینکه دولت با هیچ مسئولی تعارف ندارد نشانگر کارآمدی است.

وی خاطرنشان کرد: دولت نباید با مدیران ناکارآمد تعارف داشته باشد، باید اتفاقات طوری رقم بخورد که کسی ادعای سهم‌خواهی نکند، دست دولت زیر بلیط هیچ‌کس نباشد، در عین حال باید حواسش به ثبات هم باشد. مدیران ارشد باید طوری عمل کنند که یک مدیر ناکارآمد بداند حاشیه امن ندارد و کسی با او تعارف ندارد، از سوی دیگر نیز ثبات مدیریتی از بین نرود و سریع مدیران دستگاه‌ها جابه‌جا نشوند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: عدم ثبات درست نیست، اما این هم بد است که یک نفر ناکارآمد باشد ولی چون فلان حزب، فلان گروه یا فلان جریان پشتوانه او هستند به هر قیمتی او را حفظ کنیم، لازم است خط تعادل را در پیش بگیریم، خط تعادل این است که تا می‌توانیم از یک مدیر حمایت و پشتیبانی کنیم، مگر زمانی که یقین کنیم او ناکارآمد است و باید کنار گذاشته شود.

در انتصاب مدیران باید واقع‌بین بود

حجت‌الاسلام‌ موسوی‌شالی عنوان کرد: در انتصاب مدیران باید واقع‌بین بود، ابتدا باید ببینیم چقدر سرمایه داریم، یکی از ویژگی‌های بهترین‌های مدیران این است که اولاً تخصص داشته باشند، در ثانی شجاعت برخورد با متخلفین را داشته باشند و مسامحه نکند، ثالثاً پاکدست باشند و خودشان آلوده نباشند، زیرا با دستمال کثیف نمی‌شود شیشه را پاک کرد، یکی دیگر از ویژگی‌های مدیر لایق این است که روابطش با زیر دستانش روابط اربابی نباشد، بلکه دلسوزانه با زیرمجموعه برخورد کند، یعنی در عین حال که با مردم، ارباب رجوع و زیر مجموعه مهربان است اما در مقابل متخلفان قاطع باشد.

وی اظهار کرد: نکته مهم این است که ما مردم نیز اشکالات و کوتاهی‌هایی داریم که گاهی آن‌ها را نمی‌بینیم، اما کوتاهی‌های برخی از مدیران دیده می‌شود و زحمات برخی مدیران هم اصلاً دیده نمی‌شود، این خیلی بد است، این باعث می‌شود همیشه ناامید باشیم و آیه یأس بخوانیم. برخی از مدیران سالم و دلسوز شبانه‌روز در حال تلاش هستند، زحمات آن‌ها باید دیده شود، با مدیران فاسد هم باید بدون اغماض برخورد شود و اگر این‌گونه به مسائل نگاه کنیم روحیه امید ایجاد خواهد شد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: برای دیده شدن مدیران دلسوز، می‌توان از رسانه استفاده کرد، البته منظور از رسانه فقط صداوسیما، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نیستند، هر کس تریبونی دارد و صدایش به گوش مردم می‌رسد، مدیران دلسوز و خستگی‌ناپذیر را معرفی کند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید بگوییم در شهر خودمان مدیران دلسوز هستند اما متأسفانه تخریب می‌شوند، در دوره قبل برخی ارگان‌ها در شهر ما رها شده بودند، هیچ کس هم در نقد آن‌ها صحبت نمی‌کرد و همه سکوت کرده بودند، اما همان ارگان‌ها اکنون شبانه‌روز در تلاشند و گاه موضع‌گیری‌های منفی و ناحق علیه آن‌ها رخ می‌دهد که درست نیست.

حجت‌الاسلام موسوی‌شالی خاطرنشان کرد: متأسفانه گاه خود نیروهای متدین انقلابی این‌گونه هستند که دست به تخریب می‌زنند، در حالی که هر کسی هر کاری از دستش بر می‌آید باید برای نشان دادن زحمات مدیران دلسوز انجام دهد، روحانی با منبری که دارد، کسی که روزنامه دارد، کسی که شبکه تلویزیونی دارد، کسی که فضای مجازی دارد، همه باید برای معرفی مدیران دلسوز تلاش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha