• دوشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402021811425
  • خبرنگار : 50555

مدیر آموزش و پرورش سبزوار:

بافت ۳۵ درصد مدارس سبزوار فرسوده است

بافت ۳۵ درصد مدارس سبزوار فرسوده است
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش سبزوار گفت: بافت ۳۵ درصد مدارس شهرستان سبزوار فرسوده و تخریبی است.

سید ولی‌الله حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت مدارس سبزوار اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مدارس کانکسی به حد نصاب برای ساخت رسیده و آماده افتتاح است.

وی با بیان اینکه ۲ مدرسه کانکسی دیگر هم با ظرفیت سه نفر وجود دارد که وزارتخانه برای چنین تعدادی اجازه ساخت مدرسه نمی‌دهد، اظهار کرد: برای جمع‌آوری یک مدرسه کانکسی و ساخت مدرسه باید حداقل ۱۰ نفر دانش‌آموز داشته باشد. خیرین و بنیاد برکت همکاری‌های لازم را برای جمع‌آوری این مدارس کانکسی به عمل آورده‌اند اما چون این دانش‌آموزان عشایر و همواره در رفت و آمد هستند، اجازه ساخت داده نمی‌شود.

حسینی تصریح کرد: امسال به دلیل کمبود معلم استاندارد هر کلاس ۱۲ نفر شده اما آموزش و پرورش سبزوار نیز برای کلاسی که حتی یک نفر دانش‌آموز داشته باشد هم معلم اختصاص داده ولی شاید سال دیگر این ظرفیت را نداشته باشیم.

مدیر آموزش و پرورش سبزوار کمبود معلم و فضای آموزشی را از جمله مشکلات آموزش و پرورش سبزوار دانست و عنوان کرد: امسال ۲ برابر سال گذشته با کمبود معلم مواجه هستیم. پارسال با کمبود ۴۸۰ معلم و کلاس خالی و امسال نیز با کمبود ۸۰۰ معلم مواجه هستیم. تا حدودی این کمبود را با بازنشستگانی که تقاضای بازنشستگی داده و سنوات‌شان بالای ۳۰ سال است، جبران خواهیم کرد.

حسینی با بیان اینکه همچنان مطالبه سال گذشته معلمان از اجرای طرح تثبیت و تعمیق واریز نشده، عنوان کرد: پارسال طرح تثبیت و تعمیق اجرا شد که تقریبا بعد از گذشت ۲ سال دانش‌آموزان به لحاظ علمی تثبیت شدند و به آن حد طبیعی علمی رسیدند.

وی استاندارد فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز را حدود ۲‌۵ متر مربع ذکر کرد و گفت: سبزوار با ۶۰ هزار دانش‌آموز و ۴۲۰ مدرسه تقریبا جزو شهرهای پرجمعیت است و از لحاظ تامین نیروی انسانی از بحرانی‌ترین شهرهای کشور هستیم.

حسینی در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: سهم استخدامی برای سبزوار ۱۲۸ نفر است که این عدد کمبود نیروی انسانی این شهرستان را جبران نخواهد کرد. شاید با انتقال نیروها از شهرستان‌های دیگر و استخدام نیروهای قراردادی در صورت قبولی در آزمون بتوانیم این کمبود را جبران کنیم.

مدیر آموزش و پرورش سبزوار درباره استخدام نیروهای نهضت سوادآموزی برای جبران کمبود معلم بیان کرد: استخدام نیروهای نهضت سوادآموزی تا سال ۱۳۹۲ انجام شده و این موضوع مصوبه مجلس و مربوط به آموزش پرورش شهرستان یا استان نیست.

وی گفت: به طور کلی سال گذشته ۴۸۰ بازنشسته داشتیم و بازنشستگانی که خدمت آن‌ها به ۳۰ سال رسیده را نمی‌توان به زور به خدمت گرفت اما با درخواست نیروهای زیر ۳۰ سال که تقاضای بازنشستگی کرده‌اند، به دلیل کمبود نیرو مخالفت خواهیم کرد.

معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش سبزوار با بیان اینکه مسئولان ادارات آموزش و پرورش و مدیران مدارس به جای تمرکز روی موضوعات آموزشی و پرورشی به دنبال مسائل عمرانی، تأمین نیرو و فضای آموزشی هستند، خاطرنشان کرد: بنده یک مدیر اداره با ۶۰ هزار دانش‌آموز باید به دنبال مسائل فرهنگی و پرورشی باشم اما هیچ بودجه‌ای برای کارهای فرهنگی به آموزش و پرورش اختصاص داده نمی‌شود.

حسینی ادامه داد: مدیران مدارس بیشتر به دنبال تأمین دیوار، پنجره و ساخت و ساز هستند و سرانه‌ای که به آموزش و پرورش داده می‌شود، بسیار اندک است.

وی گفت: هرچند پارسال در صورت رعایت الگوی مصرف هزینه گاز مدارس رایگان بود اما این موضوع در بودجه ۱۴۰۲ دیده نشده و مدارس باید هزینه مصرفی گاز را پرداخت کنند.

معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش سبزوار با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هر کاری که در کشور انجام شود، اگر آموزش و پرورش دیده نشود، آن کار بی‌فایده خواهد شد، اظهار کرد: برای رفع مشکلات کشور باید آموزش و پرورش دیده شود. آموزش و پرورش را باید با دیدگاه فرهنگی دید و بودجه اختصاصی نیز باید فرهنگی باشد.

وی تأکید کرد؛ اگر از آموزش و پرورش حمایت‌های لازم صورت نگیرد، دستگاه‌های دیگر به مشکل بر خواهند خورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha