• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402021911874
  • خبرنگار : 50613

مربی سابق تیم ملی کشتی پهلوانی:

کشتی پهلوانی دلسوز واقعی می‌خواهد

کشتی پهلوانی دلسوز واقعی می‌خواهد

ایسنا/خراسان رضوی مربی سابق تیم ملی کشتی پهلوانی گفت: افرادی که در ورزش سررشته دارند، باید در راس امور قرار گیرند و حمایت شوند.

علی صحرایی در گفت‌و گو با ایسنا در خصوص فرهنگ پهلوانی و تفاوت پهلوان با ورزشکار معمولی گفت: این تفاوت بیشتر مربوط به مرام و معرفت و محیط زورخانه ای است، برای مثال با وضو وارد گود باستانی می‌شوند و درب ورودی هم معمولا کوتاه است و برای ورود به نشانه تواضع باید خم ‌شوند. همه چیز بستگی به کسی که وارد این رشته می‌شود دارد و این‌که از این رشته چه می‌خواهد.

وی سلسله مراتب پهلوان شدن را اینگونه توضیح داد: پهلوان یا قهرمان ایران در کشتی پهلوانی باید الفبای کشتی را بلد باشد و در مسابقات هم شرکت کند برای مثال یک فرد از مشهد باید به ترتیب در منطقه، استانی و کشوری در مسابقات شرکت کند تا صاحب بازوبند پهلوانی شود، مانند جابر صادق زاده که پهلوان ۸ سال ایران است یعنی ۸ سال در مسابقات مقام اول را کسب کرده است و صاحب بازوبند پهلوانی شده است.

مربی سابق تیم ملی کشتی پهلوانی درباره تفاوت فرهنگ زورخانه‌ای امروز نسبت به گذشته اظهار کرد: خیلی تفاوت دارد، الان نسبت به گذشته همه به روز هستند و شاید هنوز هم میل و سنگ و کباده باشد ولی آن تواضع و منش قدیم در جوان‌های امروزی خیلی کم پیدا می‌شود. آن‌هایی هم که به سراغ این رشته می‌آیند می‌گویند بیشتر می‌خواهیم این رشته را ببینیم و تجریه کنیم و بیشتر از یکی دوسال نمی‌مانند.

وی علت استقبال کم جوانان از ورزش پهلوانی را این‌گونه بیان کرد: امروزه تنوع ورزش در کشور خیلی زیاد است، در گذشته به این شکل نبود، نهایتا یک والیبال، بسکتبال، فوتبال و کشتی بود و جوان‌ها هم به روز پیش می‌روند و به دنبال ورزش و رکوردهای جدید هستند.

صحرایی تصریح کرد: امیدوارم افرادی که در ورزش سررشته دارند را در راس امور قرار دهند و حمایت کنند واگر تفرقه‌ای بین چند کشتی گیر و پهلوان است، یک بزرگتر بیاید و مساله را جمع کند. این روزها متاسفانه همه کنار کشیده‌اند و فقط نظاره گر هستند.

وی افزود: در مجموع باید فرد متولی برای کل جوان‌ها دلسوز باشند، یک نفر مثل رسول خادم باید باشد، سیاسی هم نباشد و برای ورزش کار کند نه این‌که فردی بیاید یک موقعیت و سمتی را برای خودش در نظر بگیرد و همینطور ادامه دهد، این رشته دلسوز می‌خواهد که واقعا به حضرت علی اقتدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha