• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402021911994
  • منبع : نمایندگی همدان

وجود ۶ میلیون سند در مرکز اسناد غرب کشور

وجود ۶ میلیون سند در مرکز اسناد غرب کشور

ایسنا/همدان مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با بیان اینکه بیش از شش میلیون سند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور موجود است، گفت: بخش عمده‌ای از سندهایی که در این مرکز نگهداری می‌شوند، سندهای اهدایی هستند.

میثاق گودرزی در حاشیه بازدید خبرنگاران ایسنا از مجموعه اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور، با اشاره به اینکه ارزشیابی سند به عهده سازمان اسناد است و هیچ سازمانی اجازه ورود در این کار را ندارد، اظهار کرد: براساس بررسی‌های لازم اسنادی که فاقد ارزش نگهداری دائم باشند، از چرخه خارج و اسناد با ارزش‌ به مرکز اسناد منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: پس از انتقال اسناد به مرکز، ضدعفونی اسناد نخستین مرحله است که در مخازن خاصی با گازهای ویژه ضدعفونی می‌شوند سپس در دست مطالعه قرار گرفته و در سامانه بین‌المللی ثبت ملی می‌شوند و پس از آن محققان در هر نقطه از دنیا می‌توانند به این اسناد دسترسی داشته باشند. 

گودرزی با اشاره به اینکه اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با مرکزیت همدان فعالیت می‌کند و پنج استان غرب کشور شامل کردستان، کرمانشاه، ایلام‌، همدان و لرستان را دربرمی‌گیرد، بیان کرد: تمامی اسناد ارزشمند این استان‌ها در مجموعه فوق نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین مراجعه‌کنندگان به این مرکز دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند که معمولاً برای تدوین پایان‌نامه و انجام کارهای پژوهشی از مرکز استفاده می‌کنند، تصریح کرد: اسناد یکی از مهمترین منابع پژوهشی محسوب می‌شود چراکه در راستای تولید فعالیت‌های روزمره تولید شده‌ است. 

گودرزی با اشاره به اینکه به طور معمول اسناد پس از ۴۰ سال ارزش تاریخی پیدا می‌کنند، مطرح کرد: در اختیار عموم گذاشتن اسناد شرایط خاصی دارد؛ به عنوان مثال اسناد نباید با آبروی اشخاص بازی کنند و به اصالت سند نیز به هیچ عنوان نباید ضربه بزنیم.

به گفته مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور، مهمترین ارزش سند اصالت آن است تا بتوان به آن استناد کرد، علاوه بر این شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی در تدوین سندها نقش بسزایی دارند. 

وجود ۶ میلیون سند در مرکز اسناد غرب کشور

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از شش میلیون سند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور موجود است، افزود: بخش عمده‌ای از سندها اهدایی هستند، اسناد دستگاه‌های اجرایی گروه دوم اسنادی هستند که در مرکز نگهداری می‌شوند و اسناد اهدایی از خاندان‌ های معروف همدان که با نام آنها در سامانه آرشیو ثبت می‌شود، گروه بعدی را تشکیل می‌دهند. 

گودرزی با اشاره به اینکه خریداری سند مرحله دیگری است که توسط کارشناس انجام می‌شود، اظهار کرد: برخی سندها نیز به صورت امانی و با توافقنامه در سازمان نگهداری می‌شوند. 

وی درباره قیمت‌گذاری اسناد هم گفت: معمولاً اسناد منحصربفرد قیمت‌گذاری می‌شوند، از طرفی قدمت، ارزش و اطلاعات تاریخی سند مهم است و این موارد مبنای قیمت‌گذاری سند هستند. 

گودرزی با بیان اینکه بیشترین اسناد دولتی که در مرکز نگهداری می‌شود، مربوط به استانداری همدان، محیط زیست و هلال احمر است، مطرح کرد: باید بستری متحد بین تمام دستگاه‌های اداری برای تولید اسناد الکترونیک وجود داشته باشد تا خروجی آن دارای استانداردهای خوانش برای ما باشد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سندها مربوط به دوره قاجار است، اضافه کرد: گاهی اوقات اسناد از دور افتاده‌ترین جاها جمع‌آوری و به مرکز اسناد منتقل می‌شود، پس از آن ارزشیابی اسناد که قلب فعالیت‌های آرشیوی محسوب می‌شود، انجام می‌گیرد. 

گودرزی با بیان اینکه ارزش‌گذاری اسناد از چند جنبه حائز اهمیت است که یکی از آنها فضاسازی برای آن مجموعه اداری است، تصریح کرد: اسناد مکتوب دارای ارزش مالی، علمی، حقوقی و تاریخی هستند و به همین علت ارزش زیادی دارند. 

وی با اشاره به اینکه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور ساماندهی کتاب‌ها در اولویت است و با ناشران بیشترین ارتباط را داریم، افزود: مهمترین تفاوت کتابخانه ملی با کتابخانه‌های عمومی این است که در کتابخانه ملی کارها تخصصی‌تر است همچنین بیشترین فعالیت این مراکز در حوزه نسخ خطی است و میراث گذشتگان را جمع آوری می‌کند.

گودرزی درباره تاریخ شفاهی هم گفت: یکی از مهمترین منابع پژوهشی، منابع تاریخ شفاهی است به صورتی که مصاحبه‌هایی با افراد تأثیرگذار غرب کشور انجام و اثر تدوین می‌شود و در نهایت در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد بنابراین این مرکز به دنبال تولید سند نیز است که در این راستا بیش از ۶۰۰ جلسه برگزار و با ۳۰۰ نفر مصاحبه شده و پنج کتاب نیز به رشته تحریر درآمده است. 

وجود ۶ میلیون سند در مرکز اسناد غرب کشور

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha