• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402022012639
  • خبرنگار : 50036

رئیس جهاددانشگاهی همدان:

اصلی‌ترین هدف «ایسپا» کمک به تصمیم‌گیری کشور و استان‌هاست

اصلی‌ترین هدف «ایسپا» کمک به تصمیم‌گیری کشور و استان‌هاست

ایسنا/همدان رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان تأثیرگذاری ایسپا را بیش­ از تصور دانست و گفت: اصلی‌ترین هدف تأسیس ایسپا کمک به نظام تصمیم‌گیری در کشور و استان­‌هاست.

دکتر علی کلانترنیا در نشست صمیمانه‌ای که به مناسبت بیست و دومین سالگرد تشکیل مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، در دفتر معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد همدان برگزار شد، افزود: ایسپا تلاش می‌کند صدای مردم باشد و این کار از طریق سنجش مستمر دیدگاه‌های مردم در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ...  در قالب طرح ­های ملی و کارفرمایی در استان انجام می‌شود بر همین اساس انواع نظرسنجی را بسیار دقیق انجام می ­دهد که ثمره­ زحمت همه عزیزان است و روز به روز در جهت ارتقاء کیفیت کارهای تحقیقاتی گام برمی‌دارند.

وی با بیان اینکه هدف ایسپا شبیه‌سازی و ایجاد شرایط و محیط کار برای دانشجوست تا برای کار در محیط بیرون آماده شود، تصریح کرد: ایسپا مرکزی تخصصی برای نشان دادن واقعیت ­ها به شیوه کاملاً علمی با پشتوانه دانشگاهی و بهره‌گیری از تخصص اساتید دانشگاهی و دانشجویان علاقمند برای اجرای طرح ­های پژوهشی است که با داشتن سابقه­ بیش از دو دهه بسیار درخشان ظاهر شده و کارنامه این مرکز را بسیار موفق ارزیابی می کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان ابرازامیدواری کرد که همکاری متعدد در سال ­های متوالی با دستگاه­ های اجرایی دولتی و خصوصی در قالب طر­های کارفرمایی با ارائه راهکارهای کاربردی از سوی مرکز ایسپا گام مهمی در جهت توسعه­ استان باشد.

عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز خود را یک ایسپایی معرفی کرد و گفت: وقتی ایسپا تأسیس شد، با وجود تعداد بسیار کم نیروها، هم­زمان در حوزه آموزشی و پژوهشی بسیار فعال بود و با گذشت زمان امروزه از مهم­ترین مراکز فعال در حوزه آموزشی و پژوهشی است که به خاطر زحمات زیاد و دلسوزانه جهاددانشگاهی بوده که به این مرحله رسیده است.

دکتر محمد مبارکی افزود: در انجام کارهای پژوهشی ایسپا، نقش پرسشگران بسیار مهم هستند چراکه در پژوهش ­های کمی، وقتی به مدل نهایی می ­رسیم نیازمند پرسشگر هستیم و از آنجایی ­که نیاز به داده ­های واقعی داریم، در این زمینه اخلاق علمی پرسشگر خیلی اهمیت دارد بنابراین داشتن تیم پرسشگر فعال و صادق در فرآیند پژوهش علمی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی در ادامه به پنج اصل و معیار مهم در امر پرسشگری پرداخت و وجود آنها را در پرسشگر ضروری دانست و گفت: باور به پژوهش علمی، داشتن علاقه، داشتن صداقت، رعایت اخلاق علمی و کسب مهارت اصول مهم پرسشگری است.

مبارکی تصریح کرد: دانشجویان نباید تنها دروس را به صورت تئوریک بگذرانند و باید وارد میدان عمل شوند و مفاهیم یادگیری­ شده­ تئوریک را عملی کنند که خوشبختانه ایسپا کمک می ­کند این مهارت­ ها تقویت و عملیاتی شود تا در آینده محققان و پرسشگران بتوانند خودشان وارد کارهای پژوهشی شوند و به مراتب بالاتر دست پیدا کنند.

فاطمه عزیزی‌هرمز، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی همدان نیز یکی از نقاط قوت ایسپا را ارتباط همیشگی آن با بدنه دانشگاه و دانشجویان دانست و اظهار کرد: ایسپا طی این چند سال توانسته ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کند که در این زمینه نقش و تأثیر مدیر این مرکز بسیار زیاد است که همواره تأکید بر علمی بودن طرح ­های نظرسنجی و پژوهشی دارد.

مدیر اجرایی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(­ایسپا)، شعبه همدان نیز با یادآوری سال تأسیس ایسپا در سال ۸۰ گفت: خاطرات تلخ و شیرین بسیار زیادی از انجام طرح ­ها و در حین انجام عملیات پرسشگری داریم، ایسپایی بودن روحیه خاص به ویژه علاقمندی و پشتکار را می ­طلبد به طوریکه افرادی که وارد این مرکز می ­شوند ویژگی‌های شخصیتی نظیر اعتماد به نفسشان تقویت می ­شود که محققان و پرسشگران ایسپا ثابت کرده ­اند در هر شرایطی از عهده انجام کار برمی ­آیند و بسیار توانمند هستند.

اعظم شکوری افزود: تجربیاتی که محققان و پرسشگران در ایسپا کسب می ­کنند حتی در کلاس درس هم به آنها آموزش داده نمی ­شود به طوریکه تجربه عملی و میدانی، تجربه ­ای فراتر و متفاوت ­تر از کلاس درس است.

به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم، پرسشگران به بیان خاطرات خود از پرسشگری در طرح ­های مختلف پرداختند و همکاری با ایسپا را موجب افزایش اعتماد به نفس و تقویت توانایی حل مسأله برشمردند. در پایان از پرسشگرانی که در سال ۱۴۰۱ با مرکز ایسپای همدان همکاری داشتند، قدردانی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha