• جمعه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402022214006
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور:

پایگاه انتقال خون در گلپایگان راه اندازی می‌شود

پایگاه انتقال خون در گلپایگان راه اندازی می‌شود

ایسنا/اصفهان مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: برای تبدیل مرکز اهدای خون گلپایگان به پایگاه اهدا و فرآوری خون در اسرع وقت اقدام خواهیم کرد. 

مصطفی جمالی، عصر(پنجشنبه،۲۱ اردیبهشت) با حضور در شهرستان گلپایگان و بازدید از مرکز اهدای خون گلپایگان اظهار کرد: روند انتقال خون در جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ به اوج رسید. علی رغم تمام محدودیت‌ها و تحریم‌ها سال گذشته از سوی سازمان جهانی بهداشت، ایران سازمان انتقال خون برتر آسیا شد. در اسلامشهر با حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت پایگاه انتقال خون ندارد، خیلی از شهرهای بزرگتر از گلپایگان هم در کشور پایگاه انتقال خون ندارند.

وی ادامه داد: از نظر قوانین و مقررات گلپایگان و خوانسار شرایط اینکه با راه اندازی پایگاه انتقال خون موافقت کنیم را نداشتند منتهی معتقدم وقتی مردم و خیران پای کار می‌آیند  از نظر من دیگر قوانین اعتباری ندارد و با اختیارات خودم و قبول مسئولیت ضوابط را کنار می‌گذارم و پایگاه انتقال خون را در گلپایگان راه اندازی می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت:برای تبدیل مرکز اهدای خون گلپایگان به پایگاه اهدا و فرآوری خون در اسرع وقت اقدام خواهیم کرد.  کمبودها را برطرف می‌کنیم،  البته یکی از دستگاه‌های مورد نیاز باید از خارج از کشور وارد شود و دیگری را باید در ایران تولید کرد که زمان بر است ولی تلاش می‌کنیم در ماه‌های آینده این موضوع انجام شود.

جمالی افزود: بانک خونِ بند ناف در سازمان انتقال خون کشور موجود است و هیچ توجیه منطقی وجود ندارد که در نقطه‌ای دیگر این بانک را راه اندازی کنیم. اکنون چند هزار تا ذخیره داریم که ۲۷ نفر تاکنون از آنها استفاده کردند و پیوند آنها انجام شده است. 

وی در رابطه با حجامت اضافه کرد: اگر می‌گویند حجامت مفید است اهدای خون مفیدتر است، اما ما این موضوع را اعلام نمی‌کنیم چرا که معتقدیم اهدای خون توسط مردم باید با نگاه کمک به هم نوع خود باشد گرچه برای سلامتی هم مفید است. متاسفانه خونی که می‌تواند جان ۳ نفر را نجات دهد در حجامت از بین می‌رود و اینکه می‌گویند موقع حجامت خون کثیف از بدن خارج می شود صحیح نیست.

جمالی افزود: زمانی که خون در مجاورت هوا قرار می‌گیرد سیاه می‌شود آن وقت به مردم می گویند این خون کثیف است که از طریق حجامت از بدن خارج شده است. در حجمات پول و سود وجود دارد به همین دلیل  آن را تبلیغ می‌کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: مازاد پلاسماهایی که به بیمارستان‌ها می‌دهیم به خارج از کشور ارسال و تبدیل به داروهایی مانند فاکتور ۸ و ۹ انعقادی می‌شود و سپس باید آن‌ها را بخریم، وارد ایران کنیم و برای بیماران استفاده کنیم که سبب ارز بری می‌شود. در سال‌های قبل قرار بود بخش خصوصی اقدام به ساخت پالایشگاه پلاسما در داخل کشور کند، اما تعهدات خود را انجام ندادند و هنوز وابستگی ما تا حد زیادی به پلاسمایی که در خارج از کشور به دارو تبدیل می‌شود وجود دارد.

 جمالی خاطرنشان کرد: اکنون یک شرکت در این راستا راه اندازی شده و یک شرکت دیگر هم راه اندازی خواهد شد و امیدواریم تا ۳ الی ۴ سال آینده پالایشگاه راه اندازی شود تا نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم. شرکتی که اکنون راه اندازی شده ظرفیت محدودی حدود ۱۰۰ هزار لیتر در سال دارد در صورتی که اکنون نیاز سالانه کشور حدود ۶۰۰ هزار لیتر است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha