• شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402022314943
  • خبرنگار : 50604

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

گلستان رتبه هفتم رشد موالید در کشور/ توازن جمعیتی در گلستان برقرار نیست

گلستان رتبه هفتم رشد موالید در کشور/ توازن جمعیتی در گلستان برقرار نیست

ایسنا/گلستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه گلستان در نرخ موالید رتبه هفتم کشور را دارد، گفت: برخی مناطق استان ما نرخ باروری قابل قبولی دارد که باید حفظ و در عین حال برای افزایش نرخ باروری مناطق که عدد پایینی دارند، تلاش شود.

سعید گل فیروزی بعد از ظهر شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در اولین رویداد جایزه جوانی گلستان با اشاره به  اینکه زنگ خطر  کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور به صدا درآمده است اظهار کرد: موضوع رشد جمعیت یکی از مسائل مهم در کشور است که باید مورد توجه جدی همه مسئولان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بیش از ۵۰ بار بر اهمیت مسأله فرزندآوری و جمعیت تأکید کرده‌اند، افزود: نرخ رشد جمعیت کشور ما از91.3 درصد  در سال ۱۳۶۵ به 7.0 درصد در سال ۹۹ رسیده که به این معنی است که در مدت کمتر از ۳۵ سال رشد جمعیتی کشور ما به یک پنجم کاهش یافته در صورتی که این تغییرات در کشورهای دیگر به طور میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال طول کشیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزایش سن ازدواج و تأخیر در فرزندآوری بعد از ازدواج، را دو عامل مهم در کاهش نرخ باروری و نازایی در میان زوج‌های جوان برشمرد و افزود: اگر با همین روال رشد جمعیت پیش برویم شاهد افزایش سه برابری جمعیت سالمند از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ خواهیم بود.

گل فیروزی با بیان اینکه همه باید دست در دست هم دهیم و با تصمیمات درست شرایط افزایش نرخ باروری در کشور را فراهم کنیم، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۳ درصد زایمان‌ها در کشور به روش سزارین یا رستمانه انجام می‌شود که باید این عدد به کمتر از ۳۰ درصد کاهش یابد.

وی با تأکید اینکه در زمان تعیین شده هفت الی هشت ساله باید روند کاهش جمعیت را ابتدا متوقف و سپس معکوس کنیم، افزود: طبق مطالعات انجام شده، مسائل اقتصادی مهمترین عامل کاهش فرزندآوری در جامعه ما نیست و مسأله فرهنگی در اولویت قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد سیاست‌های تشویقی دولت برای خانواده‌های بیشتر از سه فرزند در گلستان اجرا می‌شود، خاطر نشان کرد: لازمه رسیدن به اقتصاد شکوفا داشتن جمعیت جوان است.

گل فیروزی با اشاره به اینکه گلستان در نرخ موالید رتبه هفتم کشور را داشته اما توازن جمعیتی در این استان برقرار نیست، افزود: در برخی مناطق استان ما نرخ باروری قابل قبول دارد که باید حفظ  و در عین حال برای افزایش نرخ باروری مناطق که عدد پایینی دارند، تلاش شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha