• چهارشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402022717249
  • خبرنگار : 50182

این کودکانِ "تنها" با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند؟

این کودکانِ "تنها" با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند؟

ایسنا/کرمانشاه یک روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به ایجاد مشکلات متعدد روانشناختی برای کودکان در خانواده‌های تک فرزند، گفت: مهمترین آسیب برای این کودکان عدم رشد لازم آنها در ابعاد مختلف شناختی، هیجانی، عاطفی، اجتماعی و... است.

دکتر کیوان کاکابرایی به مناسبت هفته ملی جمعیت، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهمترین آسیب‌های تک فرزندی به تاخیر انداختن روند اجتماعی شدن کودکان است.

وی افزود: در خانواده های تک فرزندی عملا بستر رقابت شکل نمی گیرد و کودکان بدون قرارگیری در فرآیند رقابت به هرآنچه که نیاز دارند می رسند و همین امر موجب به تاخیر افتادن روند اجتماعی شدن کودکان و نیز عدم رشد لازم آنها در ابعاد شناختی، هیجانی، اجتماعی و... می شود.

کاکابرایی گفت: زمانی که تعداد فرزندان زیاد باشد، کودکان با یک تحول رقابتی رشد می کنند، چرا که مجبور می شوند برای رقابت با خواهران و برادران خود جهت به دست آوردن نیازهایشان، فکر کرده، نقشه بکشند، راهکار ارائه بدهند و راهکارهای خود را اجرایی کنند و همه اینها باعث تحول شناختی آنها می شود.

وی افزود: کودکان در خانواده های پرجمعیت علاوه بر این، همدلی و درک دیگران را یاد می گیرند، موضوعی که کودکان تک فرزند از آن محروم می مانند.

کاکابرایی گفت: علاوه بر این کودک در خانواده پرجمعیت فرصت تجربه و یادگیری در موضوعات مختف را کسب می کند و با وجود خواهران و برادران محیط آموزشی و تربیتی بهتری برای او فراهم می شود.

وی به کاهش اعتماد به نفس کودکان در خانواده های تک فرزند اشاره کرد و افزود: در این خانواده ها زمینه رقابت واقعی و داوری شدن از سوی والدین وجود ندارد و کودک تنها نگاه مثبت افراطی والدین را دریافت می کند و نمی داند که نگاه مثبت واقعی است یا خیر، اما در خانواده های چند فرزندی بر اثر رقابت، فرزندان تلاش می کنند در زمینه های مختلف خود را بهتر از خواهران و برادرانشان نشان دهند تا نظر مثبت والدین را دریافت کنند و همین نظر مثبت واقعی افزایش چشمگیری در ارتقاء اعتماد به نفس آنها خواهد داشت.

وی افزود: از طرفی وجود خواهران و برادران موجب حمایت بیشتر روانی برای این فرزندان شده و اعتماد به نفس آنها را بیش از پیش افزایش می دهد.

کاکابرایی به آسیب های تک فرزندی در دوران بزرگسالی هم اشاره کرد و افزود: مهم ترین عامل حمایت روانی در دوران بزرگسالی از سوی خانواده است و اگر خواهر و برادری وجود نداشته باشد این احساس حمایت روانی هم نخواهد بود و افراد دچار آسیب های روحی و روانی متعددی خواهند شد.

وی افزود: از طرفی این کودکان با توجه به اینکه همه چیز را بدون زحمت و تلاش در کودکی کسب کرده اند، در بزرگسالی هم همین توقع برای آنها ایجاد شده که بدون زحمت و تلاش به همه چیز برسند و اگر این امر محقق نشود، دچار سرخوردگی می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha