• چهارشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402022717252
  • خبرنگار : 50081

/توافق ایران و عربستان، فصلی نو در گردشگری/

پایداری ارتباطات ایران و عربستان ورود موجی از سرمایه‌گذاران را به همراه دارد

پایداری ارتباطات ایران و عربستان ورود موجی از سرمایه‌گذاران را به همراه دارد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: اگر ارتباطات ایران و عربستان به خوبی شکل بگیرد و فعالیت کسب و کارها رونق پیدا کند، از یک سال آینده شاهد ورود موجی از سرمایه‌گذاران به ایران و به خصوص مشهد خواهیم بود.

جواد براتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت اقتصاد زیارت گردشگری در خراسان رضوی پس از بهبود روابط ایران و عربستان اظهار کرد: در گذشته نزدیک به یک درصد جمعیت عرب‌زبان عربستانی به ایران سفر می‌کرد که ورودی مستقیم آن‌ها به ایران چندصد هزار نفر بود که عدد قابل توجهی را به خود اختصاص می‌داد اما پس از اینکه رابطه ایران و عربستان با مشکلاتی مواجه شد، ۹۰ درصد ورودی‌ها از بین رفت و به یک‌دهم رسید. لزوما سفر آن یک‌دهم به مشهد هم برای گردشگری نبود.

وی با بیان اینکه اکنون روابط میان ۲ کشور از نو آغاز شده و شرایط تغییر پیدا کرده، افزود: نمی‌توان گفت که اعتماد به صورت ۱۰۰درصدی میان ایران و عربستان به وجود آمده اما با این وجود شاهد حضور تعداد زیادی از عرب‌زبانان در کشور خواهیم بود.

براتی ادامه داد: همچنین ارتباطات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... عربستان با کشورهای همجوار خود بسیار گسترده شده و این مسائل باعث می‌شود که زائران زیادی از کشورهای عرب‌زبان دیگر به ایران سفر کنند.

مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ورود مستقیم عربستان به ایران در خوشبینانه‌ترین حالت به ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت، بیان کرد: ما ورودی‌های غیر مستقیمی از کشورهای عمان، قطر، بحرین، کویت، امارات و... را خواهیم داشت که به تعداد زائران عرب‌زبان می‌افزاید.

وی عنوان کرد: البته باید این روابط پایدار و به صورت مداوم اتفاق بیافتد تا اثرگذاری مثبتی داشته باشد و سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کند.

براتی تصریح کرد: با جذب سرمایه‌گذار در بلندمدت و با شرط پایدار بودن ارتباط با عربستان شاهد سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کشور و به ویژه شهر مشهد خواهیم بود که اتفاق بسیار مثبت و تاثیرگذاری است.

وی خاطرنشان کرد: از میان تمام زیرساخت‌ها یا نیازهایی که گردشگر عرب احتیاج دارد، سه موضوع در جذب زائران به مشهد بسیار مهم است که شامل حمل و نقل، اقامت و جاذبه‌های گردشگری می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که ما در زمینه زیرساخت‌ها مشکلی نداریم و اگر ضعفی هم وجود دارد، قطعا می‌توانیم به سرعت و کمتر از ۲ هفته آن‌ را برطرف و یا تقویت کنیم.

مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: وضعیت کشور عربستان به گونه‌ای است که اقامت آن‌ها باید حتما در هتل‌های چهار یا پنج ستاره باشد و از حمل‌ونقل هوایی استفاده کنند که این موضوعات آورده اقتصادی بسیار زیادی را برای مشهد به همراه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha