• پنجشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402022817987
  • خبرنگار : 50037

ایجاد ۵۲ کیلومتر آتش‌بُر با مشارکت جوامع محلی در مراتع شهرستان بهار

ایجاد ۵۲ کیلومتر آتش‌بُر با مشارکت جوامع محلی در مراتع شهرستان بهار

ایسنا/همدان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار از ایجاد ۵۲ کیلومتر آتش‌بُر در مراتع این شهرستان با مشارکت جوامع محلی و بهره برداران خبر داد.

مهدی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال خطر وقوع آتش سوزی های عمدی و سهوی در جنگل و مراتع با مشارکت جوامع محلی و بهره‌برداران این میزان ایجاد آتش بر روز گذشته در حوزه  اراضی ملی روستای چایان و جنگل‌کاری آقبلاق لتگاه انجام شد.

وی با اشاره به اینکه خوشبخانه سالیانه میزان موارد آتش سوزی‌های مراتع رو با کاهش است، افزود: در تابستان  سال گذشته تنها سه مورد آتش سوزی به میزان شش هکتار در مراتع  و اراضی ملی یکی از روستاهای این شهرستان اتفاق افتاد که این روستا خالی از سکنه است.

محمدی تصریح کرد: امسال برای پیشگیری از هرگونه خطر احتمالی وقوع آتش سوزی در مراتع این روستا نسبت به ایجاد آتش بر اقدام شد.

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس های آموزشی برای بهره‌برداران از نقش مؤثری در فرهنگسازی برای پیشگیری و کاهش هر گونه آتش سوزی های احتمالی در مراتع شهرستان برخودار بوده است، تصریح کرد: برای پیشگیری از آتش سوزی های احتمالی مراتع علاوه بر کلاس های آموزشی برای بهره برداران، نسبت به انعقاد تفاهم نامه با دهیاران و شوراهای روستاها اقدام شده تا در صورت هر گونه آتش سوزی و حریق احتمالی اقداماتی برای اطفاء حریق انجام دهند و اطلاع رسانی به این اداره داشته باشند تا اداره منابع طبیعی تجهیزات و امکانات لازم را در حد توان خود در اختیار آنها بگذارد.


محمدی همچنین یادآور شد: با جهادکشاورزی شهرستان مکاتبات لازم نیز انجام شده که به کشاورزان اطلاع رسانی کنند بقایای محصولات کشت شده خود را آتش نزنند چراکه موجب سرایت به اراضی ملی می‌شود.

وی با بیان اینکه با مناطق چهارگانه محیط زیست شهرستان نیز مکاتبه لازم  برای پیگیری و پیشگیری از هر گونه وقوع آتش سوزی احتمالی انجام شده است، افزود: از مردم شهرستان درخواست داریم هر گونه موارد آتش سوزی مراتع و اراضی ملی حادث شده  را به سامانه رایگان ۱۵۰۴ اطلاع رسانی کنند.

محمدی با اشاره به نقش آموزش عمومی به منظور پیشگیری از بروز حوادث آتش سوزی، تصریح کرد: رسانه های جمعی و گروه های شبکه های اجتماعی از نقش موثری در امر آگاه سازی مردم در زمینه حفظ منابع طبیعی برخوردار هستند چراکه عرصه های جنگلی و مرتعی علاوه بر اینکه سرمایه های ملی به شمار می روند از ارزش بسیار بالایی برخوردارند.

به گزارش ایسنا، ۵۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان بهار جزء اراضی ملی و زیر پوشش اداره منابع طبیعی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha