• پنجشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402022817994
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد:

اجرای پروژه کشوری اعتبار سنجی خوشه خوار انگور در خلیل‌آباد آغاز شد

اجرای پروژه کشوری اعتبار سنجی خوشه خوار انگور در خلیل‌آباد آغاز شد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از آغاز اجرای پروژه کشوری اعتبار سنجی خوشه خوار انگور در راستای افزایش تولید و کاهش مصرف سموم در این شهرستان خبر داد.

محمود شبان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه این پروژه برای پنجمین سال در شهرستان اجرا می‌شود، یکی از آفات مهم باغات انگور را خوشه خوار انگور اعلام کرد و افزود: عدم مبارزه با این آفت خسارت زیادی برای باغداران به همراه دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه با توجه به اینکه این آفت به نسل چهارم به انگورهای آخر سالی خسارت وارد می‌کند و باعث پوسیدگی انگور پایان فصل می‌شود، توجه به تعیین زمان مبارزه یکی از راهکارهای بسیار مهم در کاهش جمعیت افت مذکور است، گفت: با توجه به اهمیت تعیین و پیش بینی دقیق زمان مبارزه با آفت خوشه خوار انگور و استفاده از داده‌های هواشناسی و تله‌های فرمونی برای نسل اول خوشه خوار انگور در شهرستان تدارک نصب ۷ ایستگاه بررسی جمعیت آفت مذکور در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع در روستاهای بخش مرکزی و ششطراز ۲ تیم در قالب ۷ ایستگاه متفاوت کار رصد و پایش آفت خوشه خوار با نصب تله‌های فرمونی در داخل باغات انگور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

شبان اظهار کرد: در این خصوص تیم‌های کارشناس با شمارش روزانه تله‌ها و استفاده از داده‌های هواشناسی و دستگاه دیتا لایگر نسبت به تعیین دقیق زمان مبارزه با کرم خوشه خوار انگور مبادرت نموده و مبارزه مناطق آلوده در زمان تعیین شده انجام خواهد گرفت تا ضمن کنترل دقیق آفت از سم پاشی‌های غیر ضروری جلوگیری و آفت به خوبی مدیریت شود.

وی هدف از این برنامه را افزایش تولید، کاهش مصرف سموم، کاهش هزینه‌های تولید بهره‌برداران، کاهش خسارت وارده، تولید محصول سالم، جلوگیری از مخاطرات زیست‌محیطی و حرکت به سمت کشاورزی پایدار برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد همچنین با بیان اینکه شهرستان خلیل‌آباد یکی از قطب‌های کشاورزی استان خراسان رضوی است که محصول انگور و کشمش آن از شهرت جهانی برخوردار است، عنوان کرد: ۸۰ درصد انگور تولید شده در منطقه تبدیل به کشمش و مابقی صرف تازه خوری می‌شود که بخشی از تولیدات شهرستان به شهرهایی نظیر مشهد، تهران، تبریز، شیراز، اصفهان ارسال شده و بخشی هم به سایر کشورها از جمله روسیه و آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همه ساله حدود ۱۵۰ هزار تن انگور از این سطح باغات برداشت می‌شود، افزود: شهرستان خلیل‌آباد با ۱۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی حدود ۲۳۸ هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی تولید می‌کند.

شبان یادآور شد: شهرستان خلیل‌آباد با ۶۰۰۰ هکتار باغ انگور، نخستین شهر تولیدکننده‌ انگور و رتبه نخست تولید کشمش در استان به شمار می‌رود و به همین منظور به دیار تاکستان‌های سرسبز شهرت دارد.

وی  از شناسایی بیش از ۲۲ نوع انگور در این شهرستان خبر داد و گفت: پیکامی و عسکری از مهمترین ارقام انگور در خلیل‌آباد است.

در خلیل‌آباد رقم‌های مختلف انگور از جمله عسگری، لعل، ریش‌بابا، سرقی و... تولید می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۰ هزارنفری خلیل‌آباد در فاصله ۲۴۲ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است. خلیل‌آباد مرکب از دو بخش مرکزی و ششطراز ۲۷ روستا دارد. دو سوم جمعیت این شهرستان شامل ۳۲ هزار نفر ساکن روستاها هستند. ۸۵ درصد مردم خلیل‌آباد به شغل کشاورزی اشتغال دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha