• شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۱:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402023018699
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره دامپزشکی درگز:

درگز یکی از قطب‌های تولید عسل در خراسان رضوی است

درگز یکی از قطب‌های تولید عسل در خراسان رضوی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره دامپزشکی درگز گفت: شهرستان درگز با تولید بیش از ۱۱۹ تن یکی از قطب‌های تولید عسل در خراسان رضوی است.

حامد شمس در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه پارسال ۱۱۹ تن عسل در شهرستان تولید شده است، خاطرنشان کرد: فصل برداشت عسل در شهرستان از تیرماه شروع می‌شود.

وی از وجود ۱۳ هزار کندوی عسل در شهرستان خبر داد و عنوان کرد: وجود این تعداد کندوی عسل و تولید ۱۱۹ تن عسل موجب شده در خراسان رضوی دارای رتبه و یکی از قطب‌های تولید عسل در خراسان رضوی باشیم.

رئیس اداره دامپزشکی درگز در همین خصوص از صدور پروانه تأسیس سومین کارگاه بسته‌بندی عسل در خراسان رضوی خبر داد و گفت: این کارگاه به زودی افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه در کل خراسان رضوی فقط سه کارگاه بسته‌بندی داریم، افزود هرچند در گذشته عسل شهرستان به صورت خرده فروشی توزیع می‌شد اما با راه‌اندازی این کارگاه می‌شود تولیدات عسل را با مجوز دامپزشکی بسته‌بندی شده و بهداشتی حتی در شهرهای اطراف و دیگر نقاط کشور توزیع و ارسال کرد.

شمس گفت: این کارگاه بسته‌بندی که به همت سرمایه‌گذار بومی شهرستان در حال احداث و اجرا است با ظرفیت روزانه یک تن سومین کارگاه بسته‌بندی عسل استان محسوب می‌شود.

وی افزود: افتتاح این کارگاه سبب اشتغال‌زایی ۵ نفر به طور مستقیم و  ۳ نفر به طور غیر مستقیم خواهد شد و توانایی این را دارد که علاوه بر عسل‌های تولیدی شهرستان درگز محصول تولیدی زنبورداران شهرستان‌های کلات، قوچان و حتی سایر شهرهای خراسان رضوی را دریافت کرده و بسته‌بندی کند.

 رئیس اداره دامپزشکی درگز در ادامه به بیماری فصلی که زنبورداران را با مشکلاتی مواجه می‌کند اشاره کرد و گفت: بیماری لوک اروپایی از جمله بیماری‌های رایج در بین کلنی‌های زنبورداری دنیا است.

وی اظهار کرد: بیماری دیگری که شباهت اسمی با این بیماری دارد به آن لوک آمریکایی گفته می‌شود، هرچند شیوع و گستردگی لوک اروپایی بسیار کمتر از لوک آمریکایی است اما با این حال هر دو بیماری می‌توانند مشکلاتی را برای زنبورستان ایجاد کنند در نتیجه نمی‌توان گفت کدام یک پراهمیت‌تر یا کم اهمیت هستند.

رئیس اداره دامپزشکی درگز عامل اصلی این بیماری را نوعی باکتری اعلام کرد و افزود: این باکتری همواره باعث مرگ لارو نمی‌شود؛ اما در بسیاری مواقع می‌تواند تعداد زیادی از لاروهایی که هنوز به شفیرگی نرسیده‌اند را نابود کرده و در نتیجه می‌تواند از جمعیت زنبورها در کندو بکاهد.

وی خاطرنشان کرد: از علائم و نشانه‌های بروز بیماری لوک اروپایی می‌توان به سفت شدن لاروها اشاره کرد. اگر لاروهای زنبور عسل به لوک اروپایی مبتلا شوند مثل خمیر سفت می‌شوند.

شمس گفت: اگرچه راه‌های مختلفی برای انتقال بیماری لوک اروپایی بیان می‌شود اما مهمترین روش‌های انتقال این بیماری را می‌توان در خرید کندوهای آلوده به بیماری لوک اروپایی، انتقال عسل از کندویی به کندوی دیگر، انتقالشان از کندویی به کندوی دیگر، ورود و خروج آزادانه زنبورهای نر به کندو، ویژگی غارتگری زنبوران عسل، آلوده بودن دست زنبورداران، آلوده بودن وسایل زنبورداری و... عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha